Aviseringar
Rensa alla

Ta antisemitismen på allvar!


Ämnesstartare

Det har utvecklats en tråkig tolerans för antisemitismen i Sverige. Det gäller exempelvis debatten om Israel. Folk har helt och håller glömt bort varför staten överhuvudtaget bildades. Jag är själv jude och mitt folk har förföljts i över 5000 år. Vi har varit särskilt utsatta för att vi varit rotlösa och inte haft ett eget hemland att styra själva över, trots att vi sett detta landområde i Mellanöstern som vår vagga och var där först. Palestinierna behöver inte bo just där, de är araber och har många länder att välja mellan. Men vi behöver en fristad och vi är också ett folk. Israelerna är för många för att kunna trängas inom 1967 års gränser och alltfler judar flyttar dit, bland annat för att slippa antisemitismen i sitt hemland. Men det vägrar palestinierna acceptera, och så skjuter de in raketer inom Israels gränser. Detta är en typ av terrorbrott. Israel försvarar sig då mot dessa angrepp, men får då alltid en massa skit från flera västerlänningar som inte är där och ser med egna ögon. I Sverige är det extra tydligt. Alla länder har rätt att försvara sig förutom Israel. Vänstern som påstår sig vara de största antirasisterna skriker högst av alla om bojkott - det är möjligen bara nynazisterna som skriker lika högt, och under de senaste åren har till och med USA haft brist på förståelse. Folk som trakasserar Mellanösterns enda demokrati måste förstå hur det landar hos oss enskilda judar. Att stirra sig blind på Israel med så kritiska ögon trots att landet är i en så utsatt situation som Sverige inte ens kan föreställa sig är faktiskt en typ av antisemitism. Snälla, visa förståelse istället! Det är något vi är i mycket större behov av.


   
Citera

Sluta måla in er i ett hörn. Staten Israel (notera att jag sa staten Israel) är på intet vis oskyldiga. Inte på långa vägar, därmed inte sagt att den andra sidan är bättre.

Israel har bla ägnat sig åt terrorism, mord på civilbefolkning, mord på FN-män etc etc etc.

Palestinierna har, som judarna lika rätt att göra anspråk på området de bråkar om.

Sedan att en känd terrorist och mördare blir premiär och utrikesminister i Israel säger även det en hel del.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Salomo:

Israel försvarar sig då mot dessa angrepp,

Genom att bland annat bomba sjukhus och dylikt? Eller genom att åka in ett område och börja skjuta hejvilt omkring sig? där det mestadels är barn och kvinnor.

Visst, ibland förekommer det att det är på tal om "regelrätt" attack, men kom inte och säg att det enbart handlar om att "försvara sig".


   
SvaraCitera
mynona

Bör det vara tillåtet med kritik av staten Israels politik? Är all kritik av Israel samma sak som antisemitism?


   
SvaraCitera

Det har inte varit ert hemland på länge då ni knuffades ut av romarna för över 2000 år sedan, efter det har araberna befolkat området och regionen bör därmed vara deras.

Vad folk är irriterade på att höra är att så fort ni får nys om att en potentiell terrorist gömmer sig någonstans så måste ni bomba sönder stället, oavsett om det är sjukhus eller skola för småbarn, håller olagliga blockader och bryter mot internationell rätt och behandlar palestina som en apartheidstat.

Anledningen till att USA med åren nu också kommit att bli mer kritisk är för att det börjar bli allt svårare att hålla er bakom ryggen i och med sin stagnation som världsmakt. Vill ni inte gå under helt får ni snart börja byta utrikespolitisk hållning. Ni kan inte överleva hur länge som helst.


   
SvaraCitera

är också jude, blir fan föföljd hela tiden, såg en kille på en bänk utomhus igår[sad][sad][sad][sad][sad]


   
SvaraCitera

Att kritisera Israel är inte detsamma som att kritisera judendomen ditt offer.


   
SvaraCitera

Salomo:

Detta är en typ av terrorbrott. Israel försvarar sig då mot dessa angrepp

dom skyddar sig mot illegal invandring genom att skjuta ihjäl personerna vid gränserna.


   
SvaraCitera
höna

what japan said


   
SvaraCitera

haha mitt ragebrev till judiska församlingen[crazy] de har fortfarande ej svarat[blush]


   
SvaraCitera

Ska överväga det när sionisterna överväger att se världen för vad den egentligen är.


   
SvaraCitera

Ja Israel är en asbra stat som inte alls ägnar sig åt lönnmord, regelrätt massaker, organstöld eller helt enkelt stjäla kärnvapen från sina allierade.
Och rasismen inom landet mot exempelvis afrikanska immigranter når ständigt nya höjder.

Skitbra jobbat, verkligen, era jävla offer, gråt på tills ni tror er själva.


   
SvaraCitera

Det blir jobbigt om man vill flytta in där det redan bor någon, om jag skulle gå till vår gamla numera avyttrade stuga och knacka på hos de nuvarande boende där och säga att här ska jag bo för här bodde jag för x antal år sedan och ni kan ju flytta någon annanstans, vad är problemet? Då skulle det bli bråk, så är det bara.


   
SvaraCitera

Svara på denna fråga tack. Om det skall existera en judisk stat, borde inte det rättfärdiga att det även skall finnas en islamistisk stat där sharialagarna är landets lagar. Jag syftar då på er ärkefiende Iran. Nej, religion och stat skall ALLTID hållas åtskilda punkt slut. Annars så blir religionsfriheten j-igt urholkad.

Palestinierna har lika stor rätt till sin egen stat precis som ni själva har. Freden i Israel/Palestina kan först börja uppnås när Israel erkänner 1967 års gränsdragning och därmed erkänner staten Palestina. Folket i Palestina vill inte alls hålla på och bråka överhuvudtaget, de vill bara precis som er ha rätt till ett eget land.

Kan du svara på varför Palestina försöker göra motstånd mot den Israeliska STATEN? Därför att Palestina (Gaza + Västtbanken) är ett land under ockupation och blockad av en främmande makt, överallt i världen när ett land sätts under ockupation så är det helt naturligt att folk i landet vill göra motstånd och bli fria. Själv så är jag 25% norsk. Mina norska förfäder hatade de tyskarna ockupanterna under andra världskriget och cirka 10000 norrmän stupade för att de gjorde motstånd för sitt lands och för sitt folks frihet.

Jerusalem är som bekant en stad där tre storreligioner strålar samman och om det någonsin ska bli fred så MÅSTE Israel börja respektera andra trosuppfattningars rätt att existera i fred i erat land och INGEN skall särbehandlas beroende på ens religion. Israel har en hel del att lära av den allmänna gyllene regeln "behandla andra så som du själv vill bli behandlad".


   
SvaraCitera
mynona

Salomo:

var där först.

Var de där först? Levde inte kananéerna där innan judarna kom dit? Och var inte kananéerna araber?

Salomo:

faktiskt en typ av antisemitism.

Såvitt jag vet är både judar och araber etniskt sett semiter, och då blir det väl ganska märkligt att någon som är för palestiniernas rätt i frågan kallas antisemit?


   
SvaraCitera

leve palestina.. krossa sionismen.. !! 🙂


   
SvaraCitera