Aviseringar
Rensa alla

Ta bort fedora från dualboot


Ämnesstartare

hej har dualbootat fedora och vista men när jag startar datron startas fedora direkt så jag vill ta bort det men hur gör jag då när jag kollar i den här datorn på vista finns det bara en hårdisk men den är mindre nu så hur kan ja ta bort det utan att ta bort vista


   
Citera
Ämnesstartare

behöver verkligen hjälp med detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ominstallera hela datan med en Vistaskiva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Robbin:

Ominstallera hela datan med en Vistaskiva?

men då blir ja av med allt ja har på vista


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaboom_hihi:

men då blir ja av med allt ja har på vista

Lägg över allt på en extern hårddisk?


   
SvaraCitera

Du får ändra i MBR


   
SvaraCitera
Åtta

Om du bara tar bort partitionen som Fedora ligger på så borde väl Windows bootloader ta över från GRUB, eller vad nu Fedora använder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du bara tar bort partitionen som Fedora ligger på så borde väl Windows bootloader ta över från GRUB, eller vad nu Fedora använder?

men partitionen syns inte i vista


   
SvaraCitera
Åtta

kaboom_hihi:

men partitionen syns inte i vista

Nej, därför att vista är oförmögen att läsa ext3-filsystem. Använd en liveCD av valfri Linux-distribution och använd gparted.

Dock vet jag inte om du kanske måste in i Master Boot Record och pilla. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur du ska gå till väga. [blush] Men prova att googla på typ "restoring vista after linux dual boot" eller nåt annat fyndigt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Om du bara tar bort partitionen som Fedora ligger på så borde väl Windows bootloader ta över från GRUB, eller vad nu Fedora använder?

Fast MBR kommer peka mot GRUB, tar trådskaparen bort /boot så kommer datorn inte att starta om man inte manipulerar MBR till att peka mot windows bootloader, eller?


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Fast MBR kommer peka mot GRUB, tar trådskaparen bort /boot så kommer datorn inte att starta om man inte manipulerar MBR till att peka mot windows bootloader, eller?

Nej, det var det som jag insåg i min senaste post. Men det kan väl inte vara så krångligt att peka om MBR mot windows bootloader, bara man vet var den ligger?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Åtta:

Nej, det var det som jag insåg i min senaste post. Men det kan väl inte vara så krångligt att peka om MBR mot windows bootloader, bara man vet var den ligger?

Det ska väl finnas verktyg för det kanske, jag vet själv inte hur man pekar om MBR bara hur man rederar den.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

jag vet själv inte hur man pekar om MBR

Jag har gjort det ett flertal gånger. Tyvärr lider jag av svårartad minnesretardation, vilket gör att jag glömmer allt jag gjort så snart en ny aktivitet påbörjas. [rolleyes]


   
SvaraCitera