Aviseringar
Rensa alla

Ta bort lagen om hets mot folkgrupp


^
håller mä


   
SvaraCitera

Getrekt:

Ska det alltså vara en rättighet att få kränka folk?

Nej. Rättigheten är att man får säga vafan man vill. Det betyder att man kan kränka folk. Att kränka någon är ej en fundamental rättighet, men det inkluderas i en.


   
SvaraCitera

Hildingdoe:

Nej. Rättigheten är att man får säga vafan man vill. Det betyder att man kan kränka folk. Att kränka någon är ej en fundamental rättighet, men det inkluderas i en.

Även saker som är belagt med sekretess och tystnadsplikt?


   
SvaraCitera

Den kan vara kvar, tycker jag 


   
SvaraCitera

Ja. Vi borde även ändra yttrandefrihetslagen.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Även saker som är belagt med sekretess och tystnadsplikt?

Men det är väl annorlunda, är det inte? Ena lagen handlar om att i stort sätt bevara folks känslor medans andra handlar om t.ex. förtal.

Och tystnadsplikt handlar ju ofta om ett kontrakt som säger att man icke ska prata om saken, om jag inte misstar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Finns inget som heter "domkonventionerna" så du får gärna referera till de exakta konventionerna Sverige skrivit under som kräver en hetslagstiftning.

jag menade dom konventionerna. du får säga saker som kränker folk, men du får definitivt inte säga ALLA saker som kränker folk. som exempel, får du inte gå runt och sprida rasism.


   
SvaraCitera

Resurrectio:

jag menade dom konventionerna. du får säga saker som kränker folk, men du får definitivt inte säga ALLA saker som kränker folk. som exempel, får du inte gå runt och sprida rasism.

Enligt vilken konvention?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Enligt vilken konvention?

Enligt internationella konventioner.


   
SvaraCitera

Resurrectio:

Enligt internationella konventioner.

Jag förstår att du menar det. Men jag vill veta vilken av dem? Sverige har skrivit på en hel del. Du har ju påstått något och då måste kunna belägga detta med fakta. Att referera till "internationella konventioner" säger ingenting. Vilken exakt är det du tänker på? 

(Om det är så att du inte vet så är det bättre att du tar tillbaka ditt första påstående)


   
SvaraCitera