Aviseringar
Rensa alla

Tacka nej till gymnasieval?


Ämnesstartare

Hej alla ungdomar, alla som går i 9an sökte till gymnasium och linjer för några månader sen och jag är en av dom som har sökt till olika gymnasium och sånt men nu är det så att eftersom att det var några månader sen vi sökte så har jag ångrat det jag valde. Det står att man kan tacka nej till det man har kommit in i men hur fungerar det sen? Kommer jag in i mitt andra val, eller? Alla mina val är i samma gymnasium och undrar ifall jag borde gå till rektorn eller min mentor och fråga ifall jag får ändra min linje när jag har börjat gymnasiet.


   
Citera

Det brukar gå och att byta linje eller inriktning ibland efter att man har börjat om bytet är på samma skola. Men ring och hör med rektorn du! 🙂 


   
SvaraCitera

Vad jag vet så om du tackar nej till ditt förstahandsval så ställs du som reserv på ditt andrahandsval och finns där lediga platser kvar så brukar man få komma in direkt. Ta kontakt med rektorn på skolan och fråga Syv så får du hjälp med det! Det brukar inte vara några problem så länge du är behörig och där finns lediga platser men jag kan tänka mig att det redan är kö på Sam på Real gymnasiet då det är ett populärt gymnasium men fråga så snart som möjligt ifall att fler tänker som du och vill byta till Sam linjen.


   
SvaraCitera

Ring din syv på din förra skola. Hon/han vet allt sånt


   
SvaraCitera