Aviseringar
Rensa alla

Tämja råttor


Ämnesstartare

Hej!

Jag har precis köpt tre söta små råttflickor (systrar) som är 6 veckor gamla om ett par dagar. Har haft som i 4 dagar nu. Är det någon som har tips på hur man kan få dom tama fortare?

Det jag gör nu med dom är att sätta in handen i buren och låta dom nosa o nafsa på den, två av dom har även börjat klättra upp på handen och upp längs armen, men dom blir fortfarande rädda om jag gör en rörelse eller något konstigt ljud.

Så, någon som har/ har haft råttor som vill dela med sig av några tips? (:

Sen har jag en annan fråga. Jag och mina kompisar ska använda oss av råttorna till vårt projektarbete i skolan då vi ska lära dom springa i labyrint samt göra en enklare version av "Pavlovs hundar". Någon som har ngn erfarenhet av liknande saker?

Tack på förhand (:


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

nej.


   
SvaraCitera

får man leka med musen eller?[wink][wink]


   
SvaraCitera

ratlover:

Är det någon som har tips på hur man kan få dom tama fortare?

ratlover:

4 dagar nu

Vad förväntar du dig efter 4 dagar? [rolleyes]

ratlover:

men dom blir fortfarande rädda om jag gör en rörelse eller något konstigt ljud

Konstiga ljud kommer de inte vänja sig vid mer än vad man själv gör. Ljud som kommer helt oväntat och som man inte vet vart det kommer ifrån är ljud man reagerar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Vad förväntar du dig efter 4 dagar? [rolleyes]

jag lyckades precis få ut en av dom [bigsmile] har suttit på min axel helt still i snart en timme nu ^^


   
SvaraCitera

Vet bara en sak som kan få dem att lyda dig snabbt...
STRIDSTRÄNING! Visa vem som är boss! [bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pyssla mycket med dom, mutor och om rådisen blir rädd under tiden den är på dig t.ex. så låt den inte gå förräns den är lugn igen. Annars kopplar den lätt dig=läskigt.

Har även hört saker som att göra buren så tråkig som möjligt så du blir stimulering och därmed rolig.


   
SvaraCitera

Du behöver nog egentligen mer erfarenhet av råttor ifall du ska få dem att gå i en labyrint osv.

Jag har själv haft råttor sen jag var sju. Men kommer inte på något tips ^^


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera