Aviseringar
Rensa alla

Tänk om fler hade "öppna förhållanden" =)


start all over again:

ja, det som är meningen ju

Varför ens ha ett då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

start all over again:

Tänk om fler människor hade "öppna förhållanden", jag tänker hur bra det skulle bli så..:) Man kan göra vad man känner för med vem man vill, och ingen behöver bli avundsjuk eftersom "h*n är min!" inte existerar!

Låter vackert men det funkar inte så i praktiken.
Vi är egoistiska varelser som inte gärna delar med oss med saker, speciellt inte med någon vi tycker mycket om, kanske till och med älskar. (se bara hur fästa små barn blir med sina mödrar tex).

Jag personligen ser mina känslor som något värdefullt som jag inte bara slänger bort till första bästa människa och om jag väl träffar en människa som jag anser värdig, då förväntar jag mig att få samma tillbaka och inte att jag ska behöva dela det med X antal andra killar.

Jag har till och med svårt att tänka mig sex med flera (trekant, gruppsex ect) trots att jag blivit erbjuden flera gånger.
Det strider helt mot vad jag definerar ett förhållande och även sex, som är mycket viktigt i ett förhållande.

Men visst jag hindrar ingen annan från att köra det om de vill. Jag tror dock att det blir en enda soppa av intriger och svartsjuka.


   
SvaraCitera

start all over again:

Tänk om fler människor hade "öppna förhållanden", jag tänker hur bra det skulle bli så..:) Man kan göra vad man känner för med vem man vill, och ingen behöver bli avundsjuk eftersom "h*n är min!" inte existerar!

att äga någon existerar inte öht, eller är iaf inte produktivt för förhållandets eller personernas utveckling. folk borde inse detta mer, tror det skulle minska på svartsjuka (som i mitt huvud bygger på en rädsla för att förlora den andra personen eller att bli sårad).

slutsatsen för mig blir nog att om det hjälper individerna att lättare acceptera förändring eller möjligheten till förändring är det bra att kalla sitt förhållande öppet.

Dold text: damn


   
SvaraCitera

att ha något annat än öppna förhållande när man är i åldern 13-20 är bara dumt i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

att ha något annat än öppna förhållande när man är i åldern 13-20 är bara dumt i huvudet.

Tala för dig själv. Det behöver inte vara så.


   
SvaraCitera

Nej, man slipper inte avundsjuka. De som har öppna förhållande har väl inte problem med det från första början.

Men de som har det skulle inte ha det bättre i ett öppet förhållande.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Tala för dig själv. Det behöver inte vara så.

Nej det är sant, det kan ju vara bra att lära sig tidigt att man aldrig ska lita på någon eftersom att man förr eller senare kommer bli sviken.


   
SvaraCitera

avundsjuka har ju inget med relationens regelverk att göra så att säga [shake]


   
SvaraCitera

start all over again:

?
Att man vill ha ett "öppet förhållande" behöver inte betyda att man är rädd för närhet. Det kan helt enklelt vara så att man trivs bättre med ett sådant levnadssätt.

Varför då vara tillsammans med den personen? Det är ju inget "förhållande". Eller du kanske inte kan hålla dig till en kuk och måste ha mer och sex från andra. Varför inte bara vara singel och knulla runt istället? För det är ju det det handlar om i slutändan, sex? Eller känner du dig kvävd i ett riktigt förhållande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Nej det är sant, det kan ju vara bra att lära sig tidigt att man aldrig ska lita på någon eftersom att man förr eller senare kommer bli sviken.

Talar som en sann pessimist! [bigcheers]

Förstår vad du menar men dock har jag en gnutta optimism i det hela.
Personligen är det 2 kanske 3 personer som jag skulle lita på till min själ men de finns.

Jag tror ändå inte att man skulle bli mindre besviken av att dela sin flick/pojkvän med ett antal fler personer.
Då tror jag nog att det är bättre att stå över hela förhållande grejen.


   
SvaraCitera

Angelize:

För det är ju det det handlar om i slutändan, sex?

Jag vet inte om jag kan hålla med dig där. I det förhållandet jag är i nu så spelar närheten och kontakten mellan oss mycket större roll än sexet, även om vi har sex väldigt ofta. Jag känner att jag inte skulle bli så värst sur om hon hade sex med någon annan, jag är nöjd med att känna som jag känner nu och veta att hon känner likadant tillbaka.

Sex är i grund och botten en drift som man ibland måste leva ut för att kunna fungera normalt, och om inte jag är i närheten (eller när det gäller mig: om inte hon är i närheten) så ser jag inget problem i en quick fix så att säga. De enda krav jag ställt på henne är att killen måste använda skydd och att han inte är någon av mina vänner.

Så nej, jag kan inte säga att det handlar om sex i slutändan. Snarare att känna en gemenskap med någon, att ha ett förhållande där man delar med sig av sig själv mer än vanligt. Det är iallafall vad jag tycker.

FreeWay89:

Förstår vad du menar men dock har jag en gnutta optimism i det hela.
Personligen är det 2 kanske 3 personer som jag skulle lita på till min själ men de finns.

Det jag menade var att det bara är en oerhört liten chans att både du och den du är tillsammans med är mogna nog att ha ett seriöst förhållande när man är så ung. Att tro på evig kärlek när man inte ens har gått ur grundskolan är ju ganska naivt, och att inte experimentera känns inte som en bra idé. I slutändan så tror jag att öppna förhållanden är mycket mer hälsosamt när man är i den åldern, men då talar jag bara ur egen erfarenhet då jag i stort sett bara hade öppna förhållanden tills jag var arton år, och sen fuckade upp det enda seriösa förhållande jag haft just på grund av min omogenhet. Eller min tristess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

närheten och kontakten mellan oss mycket större roll än sexet, även om vi har sex väldigt ofta.

Varför skulle det behöva skilja sig från sex?
För mig finns det ju inget bättre än den närhet man har när man har sex med någon man verkligen älskar.

Mawns:

Det jag menade var att det bara är en oerhört liten chans att både du och den du är tillsammans med är mogna nog att ha ett seriöst förhållande när man är så ung.

Sure, dock är det ju så genom hela livet.
Allt handlar om att man måste vara på samma plan, annars funkar det inte.

Mawns:

Att tro på evig kärlek när man inte ens har gått ur grundskolan är ju ganska naivt

Behöver det inte vara.
Se bara på vår äldre generation. Gick oftast bättre för våra far och morföräldrar. Min mormor träffade morfar när de var 15 år och höll sig tillsammans tills han dog 2000 och hon har aldrig skaffat en ny man.

Det är en fingervisning att det snarare är vår kultur och tid som är skillnaden.

Mawns:

I slutändan så tror jag att öppna förhållanden är mycket mer hälsosamt när man är i den åldern

Det beror som sagt helt på. De flesta vill ju ändå vara par om de själva får välja, sedan är det en tid som mycket händer för en ung människa så det kan vara svårt att vara på samma plan då.

Så visst jag förstår dig där och jag har vart där själv.
Ser dock inte vad det skulle hjälpa att varken vara sexuellt lössläppt eller predika avhållsamhet?
Låt ungdomarna lära sig av sina misstag istället.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Det är en fingervisning att det snarare är vår kultur och tid som är skillnaden.

Ja, det stämmer verkligen, men kulturen är en stor del av våra liv. Vissa skulle säga att kulturen ÄR våra liv, men jag vet inte om jag vill gå så långt eftersom att vi lever i ett så fritt samhälle.

FreeWay89:

sedan är det en tid som mycket händer för en ung människa så det kan vara svårt att vara på samma plan då.

Du tog orden ur munnen på mig precis.

FreeWay89:

Låt ungdomarna lära sig av sina misstag istället.

Frågan är ju bara om de lär sig. Det finns ju människor som tar flera år på sig för att återhämta sig från att deras pojk eller flickvän gjort slut, så i de fallen så är det ju ganska onödigt. Min tes är helt enkelt att öppna förhållande i unga år skapar mindre lidande än den emulering av "vuxenförhållande" som vissa försöker skapa. Fasta förhållande har ju också mycket att göra med att skapa ett hushåll, vilket känns lite efterblivet att göra innan man ens flyttat hemifrån. Eller slutat gymnasiet.


   
SvaraCitera

Jag tror att ett öppet förhållande kräver en sjukt mycket mer mogen person än vad ett vanligt förhållande gör för att inte leda till just avundsjuka och småtjaffs. Just därför kanske du råkat se att just öppna förhållanden är så otjaffsiga - ingen tjaffisg människa klarar av att ha ett sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Frågan är ju bara om de lär sig. Det finns ju människor som tar flera år på sig för att återhämta sig från att deras pojk eller flickvän gjort slut

Tycker ändå att man ska få möjligheten att själv få avgöra det.
Vi kan inte skydda de unga från allt ''farligt''.

Jag tror dock att den ''lössläppta'' livsstilen riskerar att avla fram en generation som inte respekterar varandra.

Ser ju bara hur vissa muslimska killar tycker om våra ''befriade'' tjejer.


   
SvaraCitera