Aviseringar
Rensa alla

Tänk själv och stå för den du är!


Ämnesstartare

"Är Gud är villig att stoppa ondskan, men inte kan?
Då är han inte allsmäktig.
Kan han, men saknar viljan?
Då är han bitter.
Har han både viljan och kunskapen?
Varför finns då ondska i världen?
Varken kan eller vill han?
Varför då kalla honom Gud."

Epicurus 33 A.D

Människor har otroligt svårt att acceptera att det finns saker utan förklaring
runt omkring dem. Den svåra vägen är att leva med det och ta tag i
de problem som uppstår för egen maskin.
Stå upp för vad du gör emot andra människor, ta tag i de saker som tynger dig. Om du är oförmögen att göra detta så ta reda på varför. Hur kan DU lösa problemet.
Den lätta vägen är att be och hoppas att allt kanske blir bättre senare.
"Om gud vill" är bara ett annat ord för: "Vi väntar och ser vad som händer".
Gör din framtid!

Om paradiset är så fantastiskt som alla säger. Varför inte hitta ett riktigt högt hus att hoppa
ner ifrån och på luftfärden mot den hårda asfalten nedanför (eftersom självmord är en synd) be om syndernas förlåtelse och på så vis inta himmelriket med rent samvete,
för evigt?

1. Man bara ser till sig själv.
2. Kan förklara hur jorden skapades.
3. Inte skulle kunna skilja på rätt och fel.

Att påstå något annat är inget annat än barnsligt.

Har även några enkla frågor jag skulle vilja ha svar på:

Vad stod det på korset när Jesus Korsfästes?

Mateus 27:37
Markus 15:26
Lukas 23:38
Johannes 19:19

Jag trodde alla var där under samma avrättning?

Bad Jesus till gud att stoppa korsfästelsen?

Ja :
Matteus 26:39
Markus 14:36
Lukas 22:42

Nej: Johannes 12:27

Jag antar att Johannes inte hörde riktigt vad Jesus sa.

Vad var Jesus sista ord på korset?
Lukas 23:46
Johannes 19:30

hmmm...

Angående medelåldern på bibliska figurer. Se er i spegeln och fråga er själva om detta är troligt:
Första Moseboken 6:3
Första Moseboken 11:12-16

Tack för ordet och visat intresse.
Hoppas att ni inser att NI är den som har kontroll och ansvar över ert liv, era handlingar, ingen annan.

Tro på er själva!


   
Citera

Så man kan inte tro på G-d samtidigt som man tror på sig själv? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glömde en liten sak angående bibelns lämplighet som lagbok i dagens samhälle:

Första Petrusbrevet 2:18
Efesierbrevet 5:24
Tredje Moseboken 20:13
Ordspråksboken 23:13-14
Ordspråksboken 22:15

Frågor på det?

Är detta guds ord eller...?:
Femte Moseboken 20:16-18

Hur var det nu med skapandet:
Första Mosebok 1:26-27
Första Mosebok 2:18-25

Och slutligen:
Hosea 14

Hoppas ni inte litar blint på er gud.
För din och allas skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Så man kan inte tro på G-d samtidigt som man tror på sig själv?

Självklart kan du det! Jag säger inte till dig hur du ska leva ditt liv, men JAG personligen ser inget behov av det.

Detta är bara en annan infallsvinkel på det hela.
Kristna vill gärna stämpla Ateister som egoistiska personer utan svar, ofta med bibelord i högsta hugg. Jag gör bara ett försök till lite eftertanke med samma medel. [wink]

För er som inte har en bibel till hands:
http://bibeltemplet.net/bibelnonline/


   
SvaraCitera

Leopardskin:

Vad var Jesus sista ord på korset?

Ja, det är konstigt hur det kan skilja sig. Men å andra sidan så skiljer det sig inte sådär jätte mycket. Så man kan ju inte helt utgå från allt det där skulle vara påhitt?

Leopardskin:

Jag antar att Johannes inte hörde riktigt vad Jesus sa.

Tror det handlar om formuleringarna där. Alla de fyra menar på att Jesus själv velade (människan i honom), men han bad ändå om att G-d skulle få sin vilja igenom.

Obs, jag är inte kristen. Men tycker ändå inte att evangelierna skiljer sig så mycket från varandra..


   
SvaraCitera

Leopardskin:

Kristna vill gärna stämpla Ateister som egoistiska personer utan svar, ofta med bibelord i högsta hugg.

Fast nä, nu drar du väl alla kristna över en kant? Jag kan tänka mig att påven skulle kunna resonera på det viset.. Men å andra sidan så är det ingenting i bibeln som tyder på att Påven ens ska få vara påven, om du förstår vad jag menar? .. Så honom, samt resten av katolicismen ska man ju inte lyssna.. Knappt heller protestantismen.. Eller ortodoxa.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Kristna vill gärna stämpla Ateister som egoistiska personer utan svar, ofta med bibelord i högsta hugg.

Det var kanske lite hård sagt av mig. Jag menar så klart de kristna som argumenterar för kristendomen eller kristen moral.
Ber om ursäkt för det.

Renesmee:

Tror det handlar om formuleringarna där. Alla de fyra menar på att Jesus själv velade (människan i honom), men han bad ändå om att G-d skulle få sin vilja igenom.

Pratar vi inte om treenigheten där GUD och Jesus är den samma i olika former.

(Hela den tanken är för övrigt lite förvirrande.
Gud befruktar Maria och blir far till sig själv och bestämmer sig för att leva loppan i 30 år (står i stort sett inget i bibeln om mellantiden) innan han bestämmer sig för att hitta 12 killar i klänning och dö för synderna som han gett människan tidigare...)


   
SvaraCitera

Leopardskin:

Gud befruktar Maria och blir far till sig själv och bestämmer sig för att leva loppan i 30 år (står i stort sett inget i bibeln om mellantiden) innan han bestämmer sig för att hitta 12 killar i klänning och dö för synderna som han gett människan tidigare...)

Jo, ja - är inte så insatt i hur han fungerade den där Jesus (sjukt fult namn, i övrigt). Är inte troende på det viset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick iaf dig intresserad nog att göra ett inlägg.
Tack för din åsikt. [wink]


   
SvaraCitera