Aviseringar
Rensa alla

Tänker du rösta Direktdemokraterna 2018?


Sheriffen:

Det är bara 349 st röstberättigade i plenissalen. Det är där det avgörs.

Kommer vi ha en diktatur innan alltså? 


   
SvaraCitera

duden:
Om vem som helst kan gå in på direktdemokraternas hemsida och rösta så skulle ju vem som helst på jorden kunna påverka Sveriges politik

men ditt skålpund, har du hört talas om e-legitimation?!


   
SvaraCitera

Nej det tror jag ej.


   
SvaraCitera

För det första så förstörs den lilla poäng som det ändå finns i å rösta när man röstar på något marginalparti och för det andra så har det där med decentralisering, Schweiz och direktdemokrati förlorat den tjusning som den en gång omgavs av för mig. Numera tror jag inte på lokala aktör och att folk inte är för dumma för direktdemokrati, och så tycker jag Schweiz är ett riktigt skitland.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

rotorblad:
Det skulle kräva ett helt nytt styrelseskick, förstår inte hur det annars ska fungera och vad som är de egentliga fördelarna. Folk får känna att de får bestämma i lite mer specifika frågor och behöver inte ha någon som helst ideologi, gå på sina känsloargument och känna sig viktiga. I övrigt ser jag inget positivt. 

"Känsloargument och känna sig viktiga"

Ursäkta om jag låter fräck, men vad är det som skiljer som dig från 'folket' ? Att du ser ner på människor som betalar din välfärd?  

Till ämnet:

Direktdemokrati minimerar kraftigt politikers makt. Dagens demokrati kan delas in två delar, Representativ demokrati och direktdemokrati och inte i illusionen att demokrati betyder folkstyre, snarare ideologistyre och finansiering av politikers lyxliv.


   
SvaraCitera

sudd:

"Känsloargument och känna sig viktiga"

Ursäkta om jag låter fräck, men vad är det som skiljer som dig från 'folket' ? Att du ser ner på människor som betalar din välfärd?  

Till ämnet:

Direktdemokrati minimerar kraftigt politikers makt. Dagens demokrati kan delas in två delar, Representativ demokrati och direktdemokrati och inte i illusionen att demokrati betyder folkstyre, snarare ideologistyre och finansiering av politikers lyxliv.

Tror att du missförstår min poäng. Vill inte att naiva personer som inte tänkt igenom sin åsikt och ideologi ska få mer makt än nödvändigt. Det är så lätt att säga att vi ska öka försvaret, lägga mer pengar på skolan, på välfärd, på invandring, på infrastruktur osv osv och skulle direktdemokrati vara statsskicket tror jag starkt att många skulle glömma bort vad som är realistiskt och tro att utopi går att uppnå om man bara vill. Nu drar jag det till sin yttersta spets för att förklara principen men hoppas att du är tillräckligt smart för att förstå att jag för den delen inte menar att olika personer ska ha olika mycket makt (eller jo, eftersom jag tror på dagens styrelseskick).


   
SvaraCitera