Aviseringar
Rensa alla

Tänker ni på om kläderna ni köper producerats under schyssta arbetsvillkor eller ej?


Ämnesstartare

http://www.svt.se/nyheter/sverige/barnarbetare-gloms-av-svenska-foretag
http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2014/apr/bangladesh-shirt-on-your-back

Och låter ni det styra era inköp, eller går ni mer efter pris och hur snygga kläderna är osv.?

Relaterade frågor: Är ni villiga att betala ett högre pris om det skulle leda till att arbetsvillkoren blev bättre? Tror ni att företag som t.ex. H&M kan, eller för den delen vill, förändra de usla villkoren i den bangladeshiska klädindustrin? Anser ni att vi som konsumerar kläder bör ta ansvar och försöka förbättra situationen?

(Kanske finns äldre trådar med ungefär samma frågeställning, men det är ständigt aktuellt ämne såattehh....)


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror inte på att jag som individ kan göra någon större skillnad


   
SvaraCitera
Kudhos

Feberyra: Nej, bryr mig inte.

Allt görs av någon som lever under taskiga arbetsvillkor nu för tiden. Finns inte mycket man kan göra åt det. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Radikal Dubbelagent: Jag tror inte på att jag som individ kan göra någon större skillnad

Om alla människor tänkte så, så hade vi fortfarande levt kvar i stenåldern.

Kudhos: Allt görs av någon som lever under taskiga arbetsvillkor nu för tiden. Finns inte mycket man kan göra åt det. 🙁

Nja, inte allt, men du har rätt på så sätt att det kan vara svårt att veta om det man köper producerats under schyssta förhållanden eller ej. Om H&M och andra klädföretag hade satt en fet stämpel med "BARNPRODUCERAD!" eller "SVÄLTLÖNSPRODUCERAD!" på sina plagg, så hade det varit enklare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Om alla människor tänkte så, så hade vi fortfarande levt kvar i stenåldern.

Tramsigt argument 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet bara inte vilka kläder som har bra arbetsvilkor?


   
SvaraCitera
Kudhos

Feberyra: Nja, inte allt, men du har rätt på så sätt att det kan vara svårt att veta om det man köper producerats under schyssta förhållanden eller ej. Om H&M och andra klädföretag hade satt en fet stämpel med "BARNPRODUCERAD!" eller "SVÄLTLÖNSPRODUCERAD!" på sina plagg, så hade det varit enklare...

Enklare ja, men det är en business oavsett och deras största fokus är att ha kunder för att producera vinst och inte dö ut. 

Att stämpla plagg som har blivit producerade av arbetare under taskiga förhållanden skulle minska försäljningen.

Nästan allt görs i något tredje världen land och är billiga för den orsaken. Det kommer vara taskiga arbetsförhållanden. Oavsett om det är en tröja, en telefon, H&M eller Nike.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära: Vet bara inte vilka kläder som har bra arbetsvilkor?

Nä, någon sorts märkning vore ju hur bra som helst. Lite märkligt att det mest är mat som är märkt, men kanske beror på att få eller inga klädföretag skulle kunna leva upp till en märkning för schyssta arbetsvillkor. Ledsamt, men förmodligen sant... :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Att stämpla plagg som har blivit producerade av arbetare under taskiga förhållanden skulle minska försäljningen.

Ja, fast man kan ju ta bort märkningen när kläderna börjar produceras på ett schysst sätt. Det viktiga är ju inte att företagen går med vinst, utan att de anställda får en dräglig lön och slipper bli sjuka och dö. Det ena behöver inte ens utesluta det andra, men i profitjakten blir det lätt så...


   
SvaraCitera
mynona

Feberyra: Ja, men tränger undan det.

Jag köper inte kläder så ofta, dock, så jag borde kunna hålla reda på vilka försäljare som är pålitliga om jag satte mig in i saken. 

Det är klart att det gör skillnad, det är bara det att folk tycker det är för jobbigt att bry sig om så de lugnar samvetet med att säga att det inte skulle göra någon skillnad att bry sig, men innerst inne vet vi nog alla att det gör det: verkligheten består av människor och tar varje individ sitt ansvar så kan vi avskaffa en hel mängd attityder, beteende och fenomen, men eftersom folk inte tror att andra kommer att ta ansvar, tycker de att de kan slippa göra det själva med gott samvete. Jag säger inte att jag själv är bättre, för det är jag inte, men jag låtsas inget annat heller och jag vet att jag kunde ha gjort bättre och jag vet att det skulle ha gjort skillnad. 

Alla dessa frimarknads- och kapitalistliberaler med sin tro på marknadens förmåga att genom konkurrens stärka kvaliteten borde för övrigt tro på konsumentens makt lika väl som vänstern. En individ kan inte göra mer än att ta sitt eget ansvar. Gjorde vi alla det kunde vi tvinga företagen att inte exploatera tredje världen: och vi skulle samtidigt hjälpa oss själva, om företag inte längre skulle tjäna på att flytta till ett land där de kan utnyttja sina anställda, om vi tvingade igenom goda arbetsförhållanden världen igenom. Jag vet att det är skönt att vara cynisk. Man behöver inte ta sitt ansvar alls. Ingen tvingar en. jag gör det inte själv heller. Men för mig känns det i varje fall oärligt att inbilla mig att det inte skulle ha spelat någon roll att göra det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Det är klart att det gör skillnad, det är bara det att folk tycker det är för jobbigt att bry sig om så de lugnar samvetet med att säga att det inte skulle göra någon skillnad att bry sig, men innerst inne vet vi nog alla att det gör det: verkligheten består av människor och tar varje individ sitt ansvar så kan vi avskaffa en hel mängd attityder, beteende och fenomen, men eftersom folk inte tror att andra kommer att ta ansvar, tycker de att de kan slippa göra det själva med gott samvete. Jag säger inte att jag själv är bättre, för det är jag inte, men jag låtsas inget annat heller och jag vet att jag kunde ha gjort bättre och jag vet att det skulle ha gjort skillnad.

Ja, tyvärr är det exakt så människor fungerar. Vi har starka, evolutionärt grundade tendenser att endast bry oss om vår omedelbara omgivning och blir därför moraliskt närsynta. Det är svårt för de flesta människor, hur intelligenta de än är, att greppa hur en tröja köpt på H&M i Sverige vidmakthåller taskiga arbetsvillkor för kvinnor och barn i Bangladesh. Men det är även på det planet man måste arbeta om man vill förändra något, för när våra nära och kära förändrar sina beteenden till det positiva, så ökar chanserna för att vi gör det också, och så sätts snöbollen i rullning. Och hur cynisk man än är, så måste man medge att beteenden genom kunskap, insikt osv. definitivt kan förändras. Det har inget som helst med politik att göra egentligen.


   
SvaraCitera
Kudhos

Feberyra: Ja, fast man kan ju ta bort märkningen när kläderna börjar produceras på ett schysst sätt. Det viktiga är ju inte att företagen går med vinst, utan att de anställda får en dräglig lön och slipper bli sjuka och dö. Det ena behöver inte ens utesluta det andra, men i profitjakten blir det lätt så...

Jag håller med dig, men det är inget stora kedjor riktigt kommer ta itu med. Så om man ska vara realistisk så måste man bara inse det. 

Det är inte bara kläder liksom, utan nästan allt som kommer ur stora märken kommer med "elefanter i rummet" så att säga. T.ex Apples(Företaget  heter foxconn men Apple är en av de största märkena där) fabriker i Kina har många arbetare tagit självmord istället för att åka till jobbet. För arbetsvillkoren och lönen var så låg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Jag håller med dig, men det är inget stora kedjor riktigt kommer ta itu med. Så om man ska vara realistisk så måste man bara inse det.

Om fler människor bojkottade deras produkter tills dess att företagen producerade dem på ett schysst sätt, så hade ju problemet tagits itu med. Då hade de gått med förlust, och vinst-och-förlust är det enda språket företag förstår liksom. Problemet är att människor inte bryr sig tillräckligt och blir förblindade av statusjakt, skapade "behov" och reklam. Tydlig märkning kan mycket väl resultera i att fler människor vaknar upp ur konsumtionshetsdimman, så H&M m.fl. borde enligt min mening tvingas till att märka kläderna med "producerat av barn" och liknande.


   
SvaraCitera
Kudhos

Feberyra:

Om fler människor bojkottade deras produkter tills dess att företagen producerade dem på ett schysst sätt, så hade ju problemet tagits itu med. Då hade de gått med förlust, och vinst-och-förlust är det enda språket företag förstår liksom. Problemet är att människor inte bryr sig tillräckligt och blir förblindade av statusjakt, skapade "behov" och reklam. Tydlig märkning kan mycket väl resultera att fler människor vaknar upp ur konsumtionshetsdimman, så H&M m.fl. borde enligt min mening tvingas till att märka kläderna med "producerat av barn" och liknande.

Jag håller med dig, men det kommer, som jag skrev, nog aldrig ske.

Det är för få som bryr sig, trist men sant. 


   
SvaraCitera
mynona

Feberyra:

Ja, tyvärr är det exakt så människor fungerar. Vi har starka, evolutionärt grundade tendenser att endast bry oss om vår omedelbara omgivning och blir därför moraliskt närsynta. Det är svårt för de flesta människor, hur intelligenta de än är, att greppa hur en tröja köpt på H&M i Sverige vidmakthåller taskiga arbetsvillkor för kvinnor och barn i Bangladesh. Men det är även på det planet man måste arbeta om man vill förändra något, för när våra nära och kära förändrar sina beteenden till det positiva, så ökar chanserna för att vi gör det också, och så sätts snöbollen i rullning. Och hur cynisk man än är, så måste man medge att beteenden genom kunskap, insikt osv. definitivt kan förändras. Det har inget som helst med politik att göra egentligen.

Människans förmåga till empati och emotionellt och etiskt engagemang är mycket beroende av identifikation: för att kunna känna medlidande måste de flesta kunna identifiera sig med den de ska känna medlidande med, och ju mer olika "offren" känns en själv, desto svårare har man att känna medlidande. Därför ägnar media mer tid åt olyckor i västerländska länder, därför reagerar folk mer då.

En sådan talande jämförelse är, att det var först när män och kvinnor här i västvärlden började bli vänner med varandra och upptäckte hur lika könen egentligen är varandra, som vi uppnådde nuvarande jämlikhetsattityder och grav av jämställdhet, och som moderna män numera väl i princip stödjer jämställdhet; och det är också synen på kvinnor som så annorlunda män att de inte kan jämföras med dem som män utan samvete kunde förtrycka kvinnor förr här, och i vissa länder fortfarande så svårt utan att känna samvetskänningar. Den typen av avstånd har alltid använts för att berättiga förtryck: slaveriet i USA berättigades med att de svarta var så annorlunda de vita att de inte kunde känna på samma sätt, liksom kvinnor var så annorlunda män att de inte kunde väntas behöva samma rättigheter, osv. Vi har behov av att känna att vi kan jämföra oss med den andra parten för att kunna känna medlidande, annars kan vi inte sätta oss i dens ställe. 

Ja, jag håller med. Man kan uppnå resultat snabbare om man inte ser det politiskt, också, även om väl allt kan politiseras just för att politik handlar om livet och dess vilkor och regler.  


   
SvaraCitera