Aviseringar
Rensa alla

Tänker säga upp mig, är jag knäpp?


Ämnesstartare

Tickstart, I hear ya! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Behövde bara läsa första raden för att ärligt kunna säga: Sluta!

Det är precis sånt här jag behöver höra. Har fått höra från flera håll att jag är galen som slutar innan jag har nåt nytt. Jag satt för en timma sen och gjorde ett konto redan där jag lagt undan pengar så jag klarar utan lön i två månader. Visst, jag förlorar ju pengar på detta valet nu men ser det som en investering i min egen lycka. Så filosofiskt sagt av mej [cool]


   
SvaraCitera

jobba med mej, frihet under ansvar, uppskattat arbete plus skaplig lön [cool]


   
SvaraCitera

klart du inte ska jobba kvar.

särskilt med tanke på att du belastar ryggen, det kan du komma att ångra senare, men även för allt annat.


   
SvaraCitera

dinegnabatman:

Så filosofiskt sagt av mej [cool]

Ens välmående ska komma före allting annat. Oavsett om det innebär att man blir arbetslös [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

jobba med mej, frihet under ansvar, uppskattat arbete plus skaplig lön [cool]

Haha, ja men självklart! Vad jobbar du som?

Artie:

särskilt med tanke på att du belastar ryggen, det kan du komma att ångra senare, men även för allt annat.

Också tänkt den tanken. Jag är 21 år nu men skulle tänka mej att min rygg just nu går att jämföra med en murare precis innan pension. Eftersom det inte vart så här illa på jobben innan så känns det som att jag måste bort innan jag har ryggskott som ett brev på posten.


   
SvaraCitera

dinegnabatman:

Haha, ja men självklart! Vad jobbar du som?

Det kan jag tyvärr inte avslöja, men just nu pluggar jag förresten, så då kan det kvitta! [y] Men vafan du kan väl börja plugga då, det är ju populärt som sagt, och snygga mänskor är ju oftast smartare överlag.. Och jag tycker du ska sikta lite högre än kiosk- och HM-jobb, det är ju rätt slitsamma/tråkiga jobb skulle jag tro, beroende på ens preferenser då förstås. Jag följer annars tumregeln; tjänar du inte minst din egen ålder i tusenlappar före skatt gör du något fel, zzzchep time to move on [cheers]

dinegnabatman:

precis innan pension

du menar precis innan man dör då, i linje med amerikanska äktionfilmer [crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Och jag tycker du ska sikta lite högre än kiosk- och HM-jobb, det är ju rätt slitsamma/tråkiga jobb skulle jag tro,

Jag tycker det är svinkul i butiker och stortrivdes under tiden på H&M. Nya kläder och nya ansikten varje dag, kan det bli bättre? [wink] Men smaken är ju som baken!

Tickstart:

du menar precis innan man dör då, i linje med amerikanska äktionfilmer [crazy][crazy]

Känns lite så faktiskt! HAHA!


   
SvaraCitera

dinegnabatman:

Jag tycker det är svinkul i butiker och stortrivdes under tiden på H&M. Nya kläder och nya ansikten varje dag, kan det bli bättre?

haha sure [blush] tror du hade blivit en bra ekonom [wink]

men ska sova nu gonatt och lycka till, stick it to the man! osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinegnabatman:

Är jag knäpp om jag säger upp mej?

Du är ju för tusan ung, klart du ska göra något bättre än att stå i en trött kiosk som du dessutom inte trivs i. Du är ju knäpp om du stannar kvar [no-no]


   
SvaraCitera

Antingen säger du bara upp dig eller så går du till chefterna och säger "jag säger upp mig om ni inte fixar bättre villkor för mig"

Men du verkar inte vilj jobba kvar (vilket jag förstår) så kör på alternativ ett du.


   
SvaraCitera

sök nytt jobb först i alla fall. hellre ett skitjobb än fattig och helt inkomstlös (du kommer inte få varken soc eller a-kassa om du säger upp dig frivilligt(är ganska säker))

och att bara räkna kallt med att din sambo ska försörja dig helt och hållet tillsvidare känns både elakt mot honom, och dessutom hamnar du i en enorm beroendeställning.

så jag skulle nog inte säga upp mig utan att ha fixat nåt annat iaf. vem vet hur länge du kommer gå arbetslös? nu med skyhög ungdomsarbetslöshet och allt, särskillt om du bor i en liten by långt ifrån en storstad.


   
SvaraCitera

elverpigen:

"jag säger upp mig om ni inte fixar bättre villkor för mig"

Jag vet inte jag men det kan ju vara en dålig idé för att det finns 100 000 andra som är arbetslösa och därför vill ha hennes jobb, vilket hennes arbetsgivare mycket väl kan vara medvetna om.


   
SvaraCitera

men nej tycker givetvis inte att du ska jobba kvar någon längre tid. du ska dock veta att det är MYCKET lättare att få ett nytt jobb om du fortfarande har ett annat jobb, än om du är arbetslös. paradoxalt nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

sök nytt jobb först i alla fall. hellre ett skitjobb än fattig och helt inkomstlös (du kommer inte få varken soc eller a-kassa om du säger upp dig frivilligt(är ganska säker))

och att bara räkna kallt med att din sambo ska försörja dig helt och hållet tillsvidare känns både elakt mot honom

Man får a-kassa om man varit med i facket i ett år och det har jag snart varit. Det värsta man kan råka ut för är 45 karensdagar, alltså 45 dagar utan bidrag. Och det har jag gjort ett konto för där jag satt in två månadslöner nu som jag inte får röra föränns jag säger upp mej.
Jag skulle aldrig tvinga min sambo försörja mej, anledningen till att jag tog upp han och att han har en säker inkomst är för att vi delar ju på hyran, maten och alla räkningar. Att säga upp sej hade varit mycket jobbigare ekonomiskt om man bor själv och måste betala allt själv.

Ja, jag bor i en by nu. Men så fort jag säger upp mej flyttar vi mot uddevalla. Där finns två köpcentrum inom närhet plus butiker i centrum. Kan ju även söka i vänersborg och trollhättan som oxå ligger i närheten.


   
SvaraCitera