Aviseringar
Rensa alla

Tagit sönder skoldator


Ämnesstartare

Idag råkade jag ta sönder min skoldator då jag tappade den. Skrev till min rektor och ljög ihop en historia om att jag duktigt satt och pluggade efter skoltid i skolan och råkade glömma den några minuter när jag gick på toa och att när jag kom tillbaka så var skärmen trasig och datorn låg vid ett annat bord än var jag hade suttit ( som om någon annan skulle tagit sönder den under den tiden jag var borta ). Han sa att jag troligtvis kommer behöva betala för bytet av skärm vilket går på minst 1000 spänn. Kan man vägra att betala? Kommer inte ihåg om jag skrivit på några papper men borde väl  ha gjort det när jag fick datorn för snart två år sen… Har någon annan av er lyckats ta sig ur en sånhär situation utan att betala ?!?


   
Citera
Ämnesetiketter

Skolans datorer som eleverna får använda är ju med nästintill 100% sannolikhet försäkrade. Inkl vad som i dagligt tal kallas för "drulleförsäkring" typ att man av misstag tappar datorn eller råkar hälla ut en cola eller en kaffe över laptopens tangentbord och datorn blir förstörd. Tag kontakt med den ansvariga för datorerna och berätta vad som har hänt så löser det sig säkert. Däremot ren skadegörelse ingår inte i drulleförsäkringen så vitt jag vet. Men allt är ju en samvetsfråga mellan försäkringstagaren (skolan) och försäkringsbolaget.


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:
Skolans datorer som eleverna får använda är ju med nästintill 100% sannolikhet försäkrade. Inkl vad som i dagligt tal kallas för "drulleförsäkring" typ att man av misstag tappar datorn eller råkar hälla ut en cola eller en kaffe över laptopens tangentbord och datorn blir förstörd. Tag kontakt med den ansvariga för datorerna och berätta vad som har hänt så löser det sig säkert. Däremot ren skadegörelse ingår inte i drulleförsäkringen så vitt jag vet. Men allt är ju en samvetsfråga mellan försäkringstagaren (skolan) och försäkringsbolaget.

Är rättså säker på att det inte är så,  däremot om man går på nån rigemans skola i stockholm kanske


   
SvaraCitera

Klipp gräset hos din farmor och tappa inte den igen.


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:
Är rätt så säker på att det inte är så,  däremot om man går på nån rikemans skola i Stockholm kanske

Nu är det ju iof sig några år sedan jag gick i skolan så reglerna kan ju ha förändrats så du kan ju ha rätt. Men han skriver ju att han "råkade jag ta sönder min skoldator då jag tappade den" och då är det ju en olyckshändelse. Blink


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:

Nu är det ju iof sig några år sedan jag gick i skolan så reglerna kan ju ha förändrats så du kan ju ha rätt. Men han skriver ju att han "råkade jag ta sönder min skoldator då jag tappade den" och då är det ju en olyckshändelse. Blink

Spelar ingen roll.
Du hamnar väl i fängelse även om du bara "råkat" döda någon? 🙂


   
SvaraCitera
Haien

sgt.sunshine:

Är rättså säker på att det inte är så,  däremot om man går på nån rigemans skola i stockholm kanske

Så var det på min kommunala skola


   
SvaraCitera
Haien

sgt.sunshine: Du hamnar väl i fängelse även om du bara "råkat" döda någon? 🙂

Är väldigt stor skillnad på straff om du råka döda någon jämfört med om du planerat mördar någon. Dråp och vållande till annans död ger mycket lägre straff än mord.


   
SvaraCitera

Haien:

Är väldigt stor skillnad på straff om du råka döda någon jämfört med om du planerat mördar någon. Dråp och vållande till annans död ger mycket lägre straff än mord.

Mjo men det är inte precis som att inget händer. Det är nog också stor skillnad på om du råkar spräcka skärmen eller om du självmedvetet kastar datorn i golvet, man brukar ju kunna se skillnaden


   
SvaraCitera

Först en rättelse. Jag trodde att TS var en kille men efter att ha läst "hennes" tidigare trådar visar det sig vara en tjej.  Rodnar

sgt.sunshine:

Spelar ingen roll.
Du hamnar väl i fängelse även om du bara "råkat" döda någon? 🙂

Det finns någonting som i juridiken kallas för UPPSÅT och för att just ta ditt exempel om man "råkar" av olyckshändelse döda en annan människa så innebär inte det automatiskt att man blir dömd och straffad.
Men nu ska vi inte försjunka i sådana allvarliga brott utan en tjej som olyckligtvis ha råkat paja sin laptop.

Vi kan ta två exempel...
1. Hon har laptopen i sin ryggsäck och råkar halka i en glashal nedförsbacke i stan och ramlar baklänges och slår rakt i gatan och datorn och skärmen kraschar.

2. På vägen hem från skolan blir hon attackerad av ett gäng som förorsakar att hon ramlar i gatan och datorn och skärmen kraschar.

Anser du att hon har "uppsåt" och skyldig till att datorn och skärmen kraschat i ovanstående två fall?

Btw, Skolverket som köper in alla datorer (laptops)  ger gissningsvis inte många kronor för varje laptop eftersom de gissningsvis köper in hundratusentals varje år.  Glad


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:
Det är nog också stor skillnad på om du råkar spräcka skärmen eller om du självmedvetet kastar datorn i golvet, man brukar ju kunna se skillnaden

Det var väl exakt detta jag påpekade...

Make Sweden Great Again: Däremot ren skadegörelse ingår inte i drulleförsäkringen så vitt jag vet.

Dvs, om man medvetet slår sönder datorn så är det ju skadegörelse och det är naturligtvis inget som skolan ska stå för utan den enskilda eleven ska stå för hela kostnaden.


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:
Först en rättelse. Jag trodde att TS var en kille men efter att ha läst "hennes" tidigare trådar visar det sig vara en tjej.  Rodnar

Det finns någonting som i juridiken kallas för UPPSÅT och för att just ta ditt exempel om man "råkar" av olyckshändelse döda en annan människa så innebär inte det automatiskt att man blir dömd och straffad.
Men nu ska vi inte försjunka i sådana allvarliga brott utan en tjej som olyckligtvis ha råkat paja sin laptop.

Vi kan ta två exempel...
1. Hon har laptopen i sin ryggsäck och råkar halka i en glashal nedförsbacke i stan och ramlar baklänges och slår rakt i gatan och datorn och skärmen kraschar.

2. På vägen hem från skolan blir hon attackerad av ett gäng som förorsakar att hon ramlar i gatan och datorn och skärmen kraschar.

Anser du att hon har "uppsåt" och skyldig till att datorn och skärmen kraschat i ovanstående två fall?

Btw, Skolverket som köper in alla datorer (laptops)  ger gissningsvis inte många kronor för varje laptop eftersom de gissningsvis köper in hundratusentals varje år.  Glad

Säg det till skolan, dom vill nog inte lägga ut en krona mer.

Jag baserar allt på mina egna upplevelser dock, skolan jag gick på fick man inte ens nya laddare till sin ipad om dom blev stulna. Men dom var kanske extra snåla bara


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:

Jag baserar allt på mina egna upplevelser dock, skolan jag gick på fick man inte ens nya laddare till sin ipad om dom blev stulna. Men dom var kanske extra snåla bara

Det är väl kommunen och dess folk (skolchefen?) som styr över resp kommun och nedåt sedan är det väl rektorn som bestämmer så det svänger säkert rejält mellan kommuner. Dessutom kan jag tänka mig att det skiljer mellan "rika" kommuner och "fattiga" kommuner.


   
SvaraCitera
YungG

De flesta skolor i Sverige har försäkringar på sina datorer och det gäller även för accidental damages. Ta kontakt med IT-avdelningen på skolan så lär de skicka iväg på den reparation. Samma gäller dock inte om du redan har pajat skärmen en gång på datorn, varje enhet brukar i regel ha en drulleförsäkring att använda.

Källa: Jobbat på tekniskasupporten på Dell


   
SvaraCitera

YungG:
De flesta skolor i Sverige har försäkringar på sina datorer och det gäller även för accidental damages. Ta kontakt med IT-avdelningen på skolan så lär de skicka iväg på den reparation. Samma gäller dock inte om du redan har pajat skärmen en gång på datorn, varje enhet brukar i regel ha en drulleförsäkring att använda.

Källa: Jobbat på tekniskasupporten på Dell

Teknisk as upp orten


   
SvaraCitera