Aviseringar
Rensa alla

Tagit studenten men ej fått jobb


Imgood
Ämnesstartare

Hej!
Jag har tagit studenten och är arbetslös..
jag får ingen studiebidrag längre men hur ska jag försörja mig? ska jag ansöka om social bidrag? A-kassa? eller vad?
jag är helt confiused..
Kan ngn hjälpa? tack


   
Citera
Ämnesetiketter

föräldrar


   
SvaraCitera

Imgood:

social bidrag

Eller

Klorofyl:

föräldrar

Eller

God:

Studera


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

har inga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

sylar:

Eller

men kmr jag få pengar bara under sommaren?


   
SvaraCitera

sylar:

Eller

söka jobb


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Motgångar och Problem


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

det finns inte så många jobba. jag r inskriven i AMs


   
SvaraCitera

klåparen:

söka jobb

Det TS gör just nu antar jag. Svårt att söka jobb om man inte har pengar. Vilket leder till att man måste göra något av de första alternativen.

Imgood:

men kmr jag få pengar bara under sommaren?

Vadå har du flyttat hemifrån nu direkt efter gymnasiet? Om inte, så klarar du dig.


   
SvaraCitera

Ungdomsarbetslösheten ligger på över 35%. Sweet.


   
SvaraCitera

sök jobb [zzz]


   
SvaraCitera

Jag sitter i samma sits. A-kassa kan du inte få då du inte har jobbat 6 månader eller mer. Social bidrag kan gå om du inte bor hos päronen (eller om jag fattat det rätt, att du inte har några?). Så dom lösningar jag kan se är; jobba svart, men det kräver kontakter. Gå till soc med mössan i hand och tigga, eller gör småjobb.

Jag lär överleva genom att klippa gräs hemma, sköta tvätten, tvätta bilarna, hugga ved och allt möjligt ondskefullt mina föräldrar kan hitta på...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

passaro:

Naw

Kan dom så utnyttjar dom gärna min energi. [sad] Du kan ge mig ett jobb.


   
SvaraCitera

Är i samma situation. Var på arbetsförmedlingen igår. De rådde mig till att söka jobb och komma tillbaka efter sommaren "om det inte har hänt något". Klart som fan det inte kommer att hända något då alla har allt folk de behöver under sommaren.

Jävla horalliansen som tog bort studerandevillkoret.


   
SvaraCitera

Du får inget socialbidrag om du bor hemma vad jag vet. Fixar du bostad och bor själv kan du ju dock få både bostadsbidrag och socialbidrag.


   
SvaraCitera

Imgood:

Jag har tagit studenten och är arbetslös..

Välkommen till vuxenlivet[bigcheers]

Smidigaste sättet. Läs en sommarkurs så du får fortsatt studiebidrag.

Du får inte söka socialbidrag förrens du är över 21, om det inte är speciella omständigheter som gör att du inte kan bo kvar hemma.

Arbetsförmedlingen betalar ut något bidrag, som jag inte kommer ihåg namnet på. Fråga på arbetgsförmedlingen för mer råd. Tror det heter aktivitetsstöd eller något sånt.


   
SvaraCitera