Aviseringar
Rensa alla

TÅGLUFFA


Ämnesstartare

Hejsan jo jag och en kompis tänkte dra och tågluffa.. Har lite fråger någon som vet vad ett europa tågluffarkort kostar?

Hade tänkt att besöka Amsterdam, Tyskland, Frankrike, Danmark kom gärna med lite förslag 🙂 kanske någon erfaren som vet vad detta kommar att gå på?

Dikussion: har du tågluffat?

TACKATCKDANKE

Stavfel bjuder jag på...


   
Citera
smisk

SJ.se ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh det vill jag såååå gärna göra.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&a=75736&l=sv

Tur att min syster kollade på den hemsidan några dagar sen 🙂 (Jag visste nämligen inte om det ^^ aldrig tänkt på det)
Där har du väl det mesta, men jag kan tänka mig att det är dyrare än andra företag kanske med tanke på att det är statligt, men kolla runt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

SJ.se ok.

Smart du är :/ Tror du inte jag har letat?
+ att dte inte va den ända frågan jag hade läste du bara dem 5 första orden eller?


   
SvaraCitera
smisk

gunnar123:

Har lite fråger någon som vet vad ett europa tågluffarkort kostar?

smisk:

SJ.se

gunnar123:

+ att dte inte va den ända frågan jag hade läste du bara dem 5 första orden eller?

orkar inte läsa mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

orkar inte läsa mer.

Men svara orkar du...


   
SvaraCitera
smisk

gunnar123:

Men svara orkar du...

Ja, jag är en post-hunter.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tågluffade för några år sedan.
Körde i princip hela västeuropa + Marocko (Afrika).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill göra, fett gärna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Jag tågluffade för några år sedan.
Körde i princip hela västeuropa + Marocko (Afrika).

Vad gick det på då?


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gunnar123:

Vad gick det på då?

Massa massa pengar. Det beror ju helt och hållet på vad du prioriterar. Vill du bo på hotell varje natt lär det bli dyrt, men om du sover ute varje natt blir det betydligt billigare.
Du avgör själv hur dyrt det blir.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle vilja tågluffa. Målet är tex Italien, reser ner genom östeuropa och hem genom västeuropa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gunnar123:

Har lite fråger någon som vet vad ett europa tågluffarkort kostar?

Pja, köp ett InterRail-kort som gäller i tre veckor, kostar ett par tusen men man får åka det mesta utan att behöva betala extra. Untantaget är vissa expresslinjer, snabbtåg (TGV var faktiskt överdrivet billigt, men man är tvungen att boka det i god tid) och sådant. Eurostar kostar också extra (knappt en lusentapp per person), men det är tufft att åka tåg under vattnet. Ett hett tips redan i planeringsstadiet är att investera i en bra tågnätskarta (kostar runt 150 kronor), eftersom det underlättar otroligt i planeringen. Tidtabeller över hela Europa finns på http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/ [smile]

För att hålla priserna nere och för att vara säker på att få plats (både på tåg och vid logi - särskilt under högsäsong) rekommenderar jag att ni i förväg bokar så mycket som möjligt. Visserligen tappar man en del av sin frihet att åka vart man vill, men å andra sidan har man inte så mycket frihet vid pengabrist heller.

Har man inte alltför mycket pengar att röra sig med är det en klar fördel att hålla sig i de östliga delarna av Europa och gärna att man reser/bor i lite mindre städer. Att bo på vandrarhem i Schweiz är förbannat dyrt också, kan jag tillägga, så undvik det.


   
SvaraCitera