Aviseringar
Rensa alla

tågluffa utomlands!


Ämnesstartare

jag och mina kompisar ska tågluffa utomlands i sommar, vi ska typ bara åka till frankrike och spanien för vi hinner inte mer, men vi ska åka tåg dit så då undrar jag om nån av er har erfarenheter av att åka tåg till dessa länder? [bigsmile] typ om det är bäst att köpa railcard eller vad det heter eller att betala per resa 🙂


   
Citera

Ska själv dra ut på en "eurotrip" till sommaren med tåg som färdmedel med ett antal kompisar 🙂

Tror det är InterRail Global Pass du letar efter, är billigt och bra om du tänkt använda tåg mycket inom Europa.

http://www.tagluffa.se/

Jäkligt bra sida med info om det mesta när det gäller tågluffning.

Kanske vi ses nånstans! [bigcheers]


   
SvaraCitera
talrik

va på tågluff i somras helt själv i hela europa i 36 dar. fucking awesome!! ni bord einte köpa något pass. kanske för de 2 länderna isf men om ni e tjejjor å så så kanske ni vill ha lite mer bekvämlighet i er resa. bo länge på ställena och ta få tåg runt omkring. ere bara 5 tågresor så ere bättre att inte betala för railpass.

alternativt flyg ner och hem igen och tågluffa när ni väl e nere.[party]


   
SvaraCitera

Jag och brodern ska i sommar. Sjukt billigt, typ 2500 för en knapp månads frikort med tåg [y]
Blir Sverige-Danmark-Tyskland-Nederländerna-Belgien-Frankrike och slutligen Italien. Som det ser ut nu. Ska bli sjukt kul och behöver också tips [cute]


   
SvaraCitera

Pixiegnom:

det är bäst att köpa railcard

!

Iaf i länderna du nämnde, frankrike är ju ganska dryrt tillexempel...


   
SvaraCitera

talrik:

kanske ni vill ha lite mer bekvämlighet i er resa.

Du som har lite erfarenhet av detta, är det dålig standard på de tåg man kan ta?
Och måste man typ hålla sig till vissa företags tåg eller nåt?


   
SvaraCitera

talrik:

kanske ni vill ha lite mer bekvämlighet i er resa.

Du som har lite erfarenhet av detta, är det dålig standard på de tåg man kan ta?
Och måste man typ hålla sig till vissa företags tåg eller nåt?


   
SvaraCitera

Som tidigare användare har skrivit så kanske ni inte tjänar så mycket på att köpa InterRail då ni inte planerat att åka så mycket mer än två länder. Men nu vet ju inte vi om ni hade tänkt utforska de två länderna riktigt ordentligt eller om ni bara kör Paris - Madrid.

Det var ett par år sedan jag var ute så jag förmodar att priser och annan skit har ändrats med tidens gång. Men jag vill ändå påpeka att det inte är helt gratis om man har InterRail (så var det för 4 år sedan). Jag menar då att om man ska ta nattåg a lá bädd som måste man förboka och betala. Samma gäller om det är tåg man måste ha reserverade platser på.
Så man har inte HELT fria tyglar, bara så att samtliga är medvetna om det.


   
SvaraCitera
talrik

Casull:

Du som har lite erfarenhet av detta, är det dålig standard på de tåg man kan ta?

prestandan SUGER på tåg i italien. HEMSK! ni vill definitivt itne åka på budgettågen ni måste åka om ni har luffarkort om ni inte vill vara obekvä'ma. d va lite d som va grejjen för mig, jag är inte bekväm av mig, had emin väska och mitt pas soch lite cash å tog mig fram på bästa möjliga sätt. men tågen e ruggiga där nere, iaf de jag tog.

Blade Runner:

Blir Sverige-Danmark-Tyskland-Nederländerna-Belgien-Frankrike och slutligen Italien. Som det ser ut nu. Ska bli sjukt kul och behöver också tips [cute]

dude hur tar ni er hem? en enda lång tågresa från italien kommer va rena rama helvetet 😛 cheezuz, testa å göra en rundtur. lovar dig, av erfarenhet, ta amsterdam sist. OBS! AMSTERDAM SIST! du kommer köra ihjäl dig där.. så typ. tyskland neråt italien sen frankrike å sluta i amsterdam..

hjälper gärna er alla! har info om budget och vandrarhem med dyl!! rese checkar eller ej? skicka pm ppl!! 😀


   
SvaraCitera

talrik:

dude hur tar ni er hem? en enda lång tågresa från italien kommer va rena rama helvetet 😛

Flyg hem från Italien blir det. Glömde förresten att jag nog åker förbi Schweiz också när jag åker ner mot Italien. [y]

talrik:

hjälper gärna er alla! har info om budget och vandrarhem med dyl!! rese checkar eller ej? skicka pm ppl!! 😀

Aldrig mer vandrarhem efter att jag prövade det i New York förra sommaren (om du nu inte råkar känna till några riktigt bra). Blä [mad]
Blir hotell, för min del.


   
SvaraCitera
talrik

Blade Runner:

Blir hotell, för min del.

lol, tråkigt å osocialt! måste ju träffa dullt med folk! vandrarhem är oftast störtsköna tycker jag, om du itne vill sova bland folk så ta ett eget rum med kanske 4 sängar till dig å ditt ekipage. hotell sux! kommer nog aldrig bo på ett om jag reser, så hemskt osocialt. jag reser dock alltid själv. äventyret för mgi som e kciken, och just det faktum att man träffar föler nya människor och e mera fri när man e själv.[y]


   
SvaraCitera

Bruka inte spendera så pass mycket tid på boendet att jag hinner lära känna någon där [crazy]
Vill helst också resa själv, för att kunna göra allt i min egen takt och prata med lokalbefolkningen istället för den jag reser med. Men tråkigt nog så insisterar min bror på att få åka med [n]


   
SvaraCitera
talrik

Blade Runner:

Bruka inte spendera så pass mycket tid på boendet att jag hinner lära känna någon där [crazy]

synd.. jag träffade massor av störtsköna människor på vandrarhemmet medans vi lagade at å sen vare bara ut å festa med dem. d e ju det som e skönt 😀


   
SvaraCitera

talrik:

synd.. jag träffade massor av störtsköna människor på vandrarhemmet medans vi lagade at å sen vare bara ut å festa med dem. d e ju det som e skönt 😀

Är inte den som spenderar semestern på nattklubbar och liknande. Plus att jag inte lagar mat, det är ju semester. Då äter man ute [smile]
Är mer den typiske turisten som besöker turistfällor, åker runt på måfå, klättrar i berg och liknande. Festa får man nog av hemma i det här landet.


   
SvaraCitera
talrik

Blade Runner:

Är mer den typiske turisten som besöker turistfällor, åker runt på måfå, klättrar i berg och liknande. Festa får man nog av hemma i det här landet.

fan va tråkit. Nej fester i sverige e HELT annorlunda. klart jag gjorde annat än å festa. men gjorde dem med samma människor jag träffade å hängde med. laga mat är för övrigt kul. dessutom hade jag inte budgeten att varje dag äta ute. d som va charmen med min resa. hade pengar men luffen va tuff.


   
SvaraCitera