Aviseringar
Rensa alla

Talang = Religion?


Ämnesstartare

Är det någon mer än jag på detta forumet som har börjat ifrågasätta detta koncept som kallas "talang"?

Jag kan absolut inte acceptera att två st olika barn som är födda på samma sekund har någon magisk "talang" som skiljer de åt. Jag kan inte acceptera att den ena är bättre än den andra på fotboll så fort den är ute ur fittan. Det makear fan ingen jävla sense.

Jag tycker att talang är bara ren bullshit, påhittat av folk som är riktigt bra på någonting bara för att de inte ska behöva ge ut sina hemligheter som gjorde att de blev så jävla bra.

MEN! [no-no] Börja inte nu påpeka för mig att det faktiskt finns folk som är bra, men de har ingen aning om varför. Det håller jag med om till fullo, men detta är fortfarande inte någon speciell "talang". Olikas hjärnor fungerar på olika sätt. Ett exempel är att det finns smarta, och det finns dumma. Simple, harsh, true. Gets the point across.

Vissas hjärnor plockade upp att om man sparkar bollen på ett visst sätt går den dit man ville att den skulle, och därför fortsatte de att sparka bollen på ett visst sätt. Andras hjärnor förstår inte medvetet att om man gör på ett visst sätt får man resultatet man ville ha, men i det undermedvetna registrerade hjärnan ändå att om man gör på ett visst sätt får man det avsiktliga resultatet.

Ett bra exempel för att illustrera stycket ovan är att det finns folk som är "naturals" (folk som läst The Game och varit involverade i pickup communityn borde vara bekanta med denna term) när det kommer till att ragga brudar, medans andra har inte en jävla aning om hur fan man får ett ligg. Vissa "naturals" gör på ett visst sätt och brudar "landar på kuken" och de har fan inte en jävla aning om varför. Deras beteenden attraherar. De gjorde någonting som fungerade någon gång under livet, hjärnan registrerade, och deras beteende formades p.g.a. det.

Ofta om man hade frågat någon av dessa s.k. "naturals" ger de oftast inte ett svar som hjälper dig. Det blir oftast ett "duh.. Var bara en man" "var bara snäll" eller någonting sådant eftersom. Det är inga dåliga råd i sig, bara att man måste vara "snäll" eller en "man" på rätt sätt för att dom ska vilja att du ska stoppa snoppen i dom. De flesta naturals har egentligen inte har en jävla aning om vad de sysslar med, men till skillnad från de andra (som inte har en jävla aning om vad de sysslar med och gör fel) gör de rätt och får rätt resultat.

Samma sak är det ju med fotbollsspelare. De gjorde en sak som fungerade, det registrerade (antingen medvetet eller inte), och sen började de göra samma sak om och om igen.

Folk har verkligen börjat fetischera talang, skriker "oh he's so talented" så fort någonting gör någonting bra. BULL-FUCKING-SHIT. De flesta som har "talang" har lagt ner ÅR, ÅR, ÅR på det och i tur blev bra på vad i helvete det var de höll på med. De bara la ner tiden andra folk inte var villiga att göra, och började med det (förhoppningsvis) i ung ålder, då man formas.

Det är ju knappast som att en person FÖDS som seriemördare. I de flesta fall har en seriemördare haft en väldigt traumatisk barndom (kolla på Richard Kuklinski intervjuerna exempelvis) och i sin tur formas en personlighet som till slut blir en mördare. Men vi säger ju aldrig att "oh he's such a talented MURDERER", eller hur?

Roger Federer sa i en intervju att han började spela tennis så fort han kunde svinga ett racket (vilket är jävligt ung ålder). Det är ju fan inte så jävla konstigt att han är bland de bästa i världen på tennis eller hur?

Om man ger två st identiska barn två helt olika uppväxter, den ena spelar fotboll hela sitt liv och börjar vid ung ålder, medan den andra stoppas in i ett mörkt rum och får stryk åtta gånger om dagen kommer man utan tvekan att skapa ett fotbollsproffs och en mördare.

Det enda jobbiga är att det är omöjligt att bevisa en sådan hypotes. Först och främst är det "omänskligt" och för det andra, tänk om "talang" nu hade stämt, och min fotbollsspelare råkade ha den talangen, då har man ju inte bevisat någonting.


   
Citera

Det är väl självklart att olika människor är bra på olika saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Det är väl självklart att olika människor är bra på olika saker.

Ja. Men alla har också olika uppväxt. Det är ju inte konstigt att Roger Federer är bland de bästa i världen på tennis, eftersom han har spelat tennis hela sitt liv.

Om jag hade spelat fotboll hela mitt liv, ett x antal timmar i stort sett varje dag har jag inga som helst tvekan om att jag skulle kunna vara bland de bästa i Sverige på fotboll för min ålder. Men jag gillar inte att spela fotboll, och därför suger jag på fotboll.


   
SvaraCitera

Precis, det går ju inte att öva upp talang. Det är precis som du skriver självklart att man blir väldigt bra på något om man övar tillräckligt länge/ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Det är precis som du skriver självklart att man blir väldigt bra på något om man övar tillräckligt länge/ofta.

Vilket är vad de flesta kallar talang. Bara för man är bra på någonting har man "talang". I call bullshit.

De som är så jävla bra blev bra för de var bara villiga att lägga ner så mycket tid och energi på någonting vanligt folk bara inte var villiga att göra själva.

Alla börjar ju på noll. Michelangelo sög också på att måla första gången, men eftersom han gjorde det så jävla mycket blev han såpass bra på det.


   
SvaraCitera

Jovisst, alla börjar på noll men alla är inte lika bra på att lära sig vissa saker.

Jag håller med dig om att ordet felanvänds lite väl mycket, men så tycker jag det kan vara med en del andra ord också.

Sen orkar man väl hålla på länge med det för att man märker att man har lätt för det och gillar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Jovisst, alla börjar på noll men alla är inte lika bra på att lära sig vissa saker.

Vilket endast bevisar att andra är smartare än andra. Man säger ju inte att en person som är smart är "talented at life".


   
SvaraCitera

Avatar:

Vilket endast bevisar att andra är smartare än andra. Man säger ju inte att en person som är smart är "talented at life".

Men det handlar inte om att vara "smartare" inom alla områden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Men jag gillar inte att spela fotboll, och därför suger jag på fotboll.

Precis varför gillar du inte fotboll? De som är frågan. Vem eller vad för faktorer påverkade detta?

Tror själv att om du har tillräckligt mycket passion och motivation för något så kan du nå vad som helst. De intressanta är dock att alla har inte samma passion därav blir de olika bra på olika saker.

VAD just detta beror på är intressant.. faktiskt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, du är ju i klass med dödsguden när det kommer till att skriva långa trolltexter med bullshit. [bigsmile]

Man kan nästan säga att du har talang för det. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Man kan nästan säga att du har talang för det. [wink]

Hahah xD

Kinda sums it up pretty good.


   
SvaraCitera

Retarded.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Retarded.

Okej, kan du förklara lite mer vad de är som är retarderat här? Och varför?

Tack [cute]


   
SvaraCitera

Mr Brightside:

Okej, kan du förklara lite mer vad de är som är retarderat här? Och varför?

Tack [cute]

Hela hans teori är efterbliven att alla föds likadana, stämmer inte alls. Alla hjärnor har små neurologiska skillnader.


   
SvaraCitera

Avatar:

Om man ger två st identiska barn två helt olika uppväxter, den ena spelar fotboll hela sitt liv och börjar vid ung ålder, medan den andra stoppas in i ett mörkt rum och får stryk åtta gånger om dagen kommer man utan tvekan att skapa ett fotbollsproffs och en mördare.

Världens starkaste man, och sådana kanske t.ex har kanske två föräldrar som var väldigt starka och sånnt, och sen fick han också typ bra gener och grejor, och bra förutsättningar, och då blev han mycket starkare än vad t.ex jag skulle kunnat bli även om jag fick en helt identisk uppväxt med lika mycket träning och sånnt endå. kanske? 🙁


   
SvaraCitera