Aviseringar
Rensa alla

Tamhundarna borde dö ut


vhfaj:

Personligen anser jag att människan inte ska ha husdjur eftersom det är djurplågeri.

Stört att många framtvingar ett samtida mänskligt psykologiskt perspektiv på djuren. Komigen, det är djur. Visst de har känslor men tro inte att de är plågade bara för att de är husdjur eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vargen sökte sej till människan för maten. Ett exempel:
Jägare var ute på jakt. En flock vargar följde efter jägarna och väntade på att de skulle tappa bort bytet. Då spårade de upp bytet åt jägarna, och fick lite av köttet som tack. Senare kunde jägarna ha tagit hem vargvalpar och uppfostrat de. Så gick det några tusen år, så ändrade de tama vargarna utseende till några av de över 400 hundraser som finns idag.
Kanske just DINA förfädrar tog hem en vargvalp för länge, länge sedan?


   
SvaraCitera

vhfaj:

Att vi människor uppskattar husdjur råder det inga tvivel om. Frågan är bara hur mycket husdjuren uppskattar oss. Det är lätt att tro att djuren gillar oss av olika anledningar, men är det inte bara för att vi matar dem? En säker källa till mat/överlevnad=något man inte hugger.

Mjae, även om beroendeställningen spelar roll i vissa fall så är det inte bara det som spelar in.
Se bara på alla program med djurpoliser där man får se grovt vanvårdade hundar (och andra djur) som svälter ihjäl och är allmänt eländiga. Ibland är de livrädda för människor visserligen, men förvånansvärt många av de är väldigt tillgivna.
Samtidigt finns det gott om djur som bits trots att de matas enligt konstens alla regler, inte minst bland hundar.

vhfaj:

Hunden är idag totalt sönderavlad för att passa människans behov. För att vinna priser i utställningar har olika hundraser korsats med varandra så att de ibland har svårt att andas/leva normalt.

Alla hundar är inte sönderavlade. Däremot håller jag med om att de borde utrotas, fast då bara de sönderavlade raserna.
Som exempel ska jag skaffa mig en löwchen när jag har möjlighet att ha hund. En av de största anledningarna till att det blir just löwchen är för att den inte är sönderavlad.

För övrigt är det enligt L80 inte lagligt att avla på djur som nedärver egenskaper som innebär lidande för avkomman, vilket såklart gör flera raser olagliga. Det är bara att anmäla uppfödarna till de sönderavlade raserna. Det lär visserligen inte hända nånting i första taget iom att det är så pass accepterat men man får göra så gott man kan och inte ge upp.

vhfaj:

Att ha djur i fångenskap är enbart egoistiskt eftersom djuret blir berövad sin naturliga frihet.

Nej, inte enbart. Det är i grunden egoistiskt ja, man skaffar ju djur för att man vill ha de - men det måste inte nödvändigtvis alltid vara egoistiskt.
Själv har jag fått hem en drös vanvårdade djur helt enkelt för att jag är blödig och inte kan låta bli att hjälpa djuren. Egoismen har kommit in först när jag behållit de djuren, vilket för de varit en bra egoism eftersom de i flera fall inte ska behöva flytta fler gånger då deras psyken redan är ganska knäckta i vissa fall.
Har tex avstått från något jag verkligen velat satsa på för att kunna rädda en liten råtta man såg revbenen på och som var i sjukt dåligt skick psykiskt. Det blev mycket stödmatning och ett år av arbete för att få ordning på hennes psyke.

vhfaj:

Hunden är väl kanske det djur som är allra tamast.

Nej, inte nödvändigtvis. Det finns många djur som blir väldigt tama, i vissa fall beroende på uppfostran och i andra fall relativt medfött. Råttor blir väldigt tama tack vare aveln på de (råttor har fötts upp sedan 1800-talet. Med tanke på deras korta livslängd och tidiga könsmognad blir det rätt många generationer på den tiden). GP-råttor är i grunden inte tama då de är relativt nya i fångenskap och således fortfarande är vilda djur, men de blir väldigt tama om de får precis rätt hantering.
Papegojor får förstås inte glömmas bort de heller.


   
SvaraCitera