Aviseringar
Rensa alla

tampong, illamående?


Ämnesstartare

Jag fick min mens för drygt ett år sen, 13 år gammal. Fram tills i somras kände jag inget större behov av användning av tampong. Tvärtemot, tampong har alltid känts lite läskigt, jag vill liksom inte stoppa in en bomullstuss i mitt underliv. Men i somras ville jag ju såklart, som alla andra, bada. Så jag köpte minsta storleken (gula paketet), följde beskrivningen noga. I början gick det bra, den gled in sakta men säkert. Men när jag kom till stadiet att man skulle vinkla om den för att följa vägen gjorde det ont. Jag hittade inte vägen dit tampongen skulle. Jag blev kallsvettig och illamående. Jag drog ur tampongen. Detta var under en av dom dagarna jag blödde mest.
Nästa mens provade jag igen. Denna gången med lite vaselin. Den gled in enklare men inte tillräckligt och jag mådde illa även denna gång.

Så min fråga är, är detta normalt? Har det hänt dig? Är det bara att bita ihop och köra in den eller är det något fel på mig? Jag är så himla trött på binda nu. Det är ofräscht och bökigt och tampong verkar så mycket smidigare! Dessutom blöder jag jätte mycket på nätterna och bindan är antingen för långt fram, för långt bak eller på sidan så blöder alltid utanför så tampong vore en befrielse!


   
Citera

Jag minns inte riktigt hur det var första gångerna, men nu när vanan är inne så brukar jag nog inte "vinkla om" den. Den kan liksom inte hamna på fel ställe, så låt den glida upp dit den hamnar, försök inte tvinga den någonstans. Om du blir nervös, försök luta dig bakåt, ta några djupa andetag och samla dig. Ta god tid på dig.
Vissa upplever att det är lättare när man sitter på huk, eller att man står upp med ena foten på toalettstolen. Testa olika positioner och försök hitta något som funkar för dig!

Klarar du att föra upp ett finger, utan tampong? Det kan vara bra övning. Tampongen suger åt sig vätska och det kan bli torrt och den kan "fastna" på vägen av den anledningen.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Ett tips kan vara att använda menskopp.
Den sitter inte lika högt upp som en tampong och ska inte kännas över huvud taget när den sitter rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska prova detta nästa mens, tack! 🙂


   
SvaraCitera