Aviseringar
Rensa alla

Tandställning


Ämnesstartare

Okej så..ja jag skulle ha räls om ett år. Idag ringde dom morsan och sa att dom ändrat sig (Inget mer) och jag ska få den om två veckor. Okej...var inte beredd på det.
Grejen är att jag har en sjukt onormal kräkreflex och har svårt för att "koncentrera" mig bara på att andas genom näsan.
När syrran fick den så fick hon komma tillbaks och göra om hela grejen pågrund av att hon inte klarade av det.
Så jag är lite rädd...nervös.
Kan nån som varit igenom det hela typ förklara lite vad som faktiskt händer och hur lång tid det tar osv? Har det förändrats något? Syrran fick sin för cirka 6 år sedan så.

Jag vet inte om jag ska ha i båda käkarna då jag inte vet något förutom att dom ska ge mig tandställning i 1½ år och sen ska vi se om mitt överbett har fixats annars ska dom ge mig operation. Eller ja, det var planen innan datumbytet..

Jag ska ha en fast tandställning förresten. Räls alltså


   
Citera
Ämnesstartare

Daedalus:

Kan nån som varit igenom det hela typ förklara lite vad som faktiskt händer och hur lång tid det tar osv?

Hade tandställning i två och en halvt år.

När de sätter i den så putsar de tänderna först, sedan limmar de på små metallplattor. That's it. Går skitsnabbt.
Sedan får man komma tillbaka efter en vecka och sätta fast metalltråden.

Allt är bara på utsidan av själva tänderna, de håller inte på och gräver nere i svalget så du behöver inte oroa dig för att få kväljningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter bra. Så egentligen är det enda som kommer suga massivt vara att åka 1 timme buss ganska ofta. Hur ofta spänner man rälsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daedalus:

Hur ofta spänner man rälsen?

Man spänner den var 6:e vecka. Fast inte på sommar och jul. Då är man ledig!

När man väl spänner den är det inte så farligt heller. Det enda som är obehagligt är när de knipsar av tråden på tandställningen. Man hör världens ljud i skalen typ. Fast man vänjer sig.

Det gör inte särskilt ont heller. Man blir lite öm, men det vänjer man sig vid också. En del säger att man bara kan äta flytande föda, men man kan äta som vanligt. Kanske inte knäckemacka, men det mesta. Jag gnällde mest i början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh jag hade de i typ 4-5 år, dom satte på min tråd direkt [crazy] Jag har oxå aslätta kräkreflexer...[cute] Men typ sista gången när dom skulle göra avtryck när dom tog ut den fick jag nåt bedövningssak att skölja i munnen så va mö lättare då [cool]


   
SvaraCitera