Aviseringar
Rensa alla

Tandvårdsrädd? Här är sanningen om tandutdragning


e96a
 e96a
Ämnesstartare

Det finns alltid folk som tycker det är kul (?) att skrämma folk med att det gör svinont att dra ut tänder och en massa andra saker. Jag tror inte att jag är den enda här som är tandvårdsrädd.

Så nu tänkte jag avdramatisera det hela och berätta min version. 

I förrgår var jag till tandläkaren och skulle dra ut en tand. Vi hade försökt en gång tidigare, men paniken blev för stor så vi fick avbryta. Nu skulle jag få lugnande, men bara om jag själv ville. Jag tog beslutet att ta lugnande för att det blev bäst så enligt mig. 

Så jag fick dricka en genomskinlig vätska (det var inte gott, men medicin brukar ju inte smaka gott) Sen fick jag vila i ett vilorum och efter en tjugo minuter så kom de och hämtade mig, och det var dags att börja.

Jag kände mig väl lite vinglig men brydde mig inte. Jag fick inte panik så det var skönt. Man var ju lite hög så.. Men efter salvan så var det dags för den fruktade sprutan. Men  jag blundade för jag ville inte se den. Och jag kände inte ens att jag fick bedövning. När den verkat så började tandläkaren försiktigt vicka på tanden, och på ena sidan gjorde det ont, så då fick jag mer bedövning. Han använde sig inte av en tång ens! Han använde en grej som liknade en skruvmejsel. Det låter kanske hemskt, men han bara tryckte med den, och det kändes inte så mycket. Visst hörde jag ljudet, men det var mycket behagligare än med tång. När han skulle använda tången så ploppade den ut av sig själv. 

Det var helt odramatiskt, och om man är tandvårdsrädd kan det vara bra att säga det, för då kan man få mer hjälp, eller att man ber dom vara mer försiktiga eller vad man nu önskar. Det är inte säkert man kan få allt man ber om, men det är ju värt ett försök. 

Sen finns det ju olika tandläkare, men den tandläkaren jag har är bra. Det finns alltid lösningar på allt:).


   
Citera

allas fobi försvann nu. tack så mycket


   
SvaraCitera
reben

hahaha har oxo dragit ut en tand

i sexan

gick til lsåhär: fick lite bedövning, han tog en tång o tog bort den

ps va 1 mjölktand som va lös o hade blivit nå blåsa o så pga sår undertill o gjorde asont. det kanske inte räknas ^________^


   
SvaraCitera
SOMBI

Hur mycket bedövningssprutan känns beror helt på vart de sätter den i munnen och hur mycket du spänner musklerna. Om man har tur lyckas de pricka in någonstans där det inte gör ont. Men vad jag har varit med om så har jag aldrig fått ett sprut bara, utan minst på två olika ställen - och då har man ju knappast tur två gånger i rad. 


   
SvaraCitera

har dragit ut flera tänder
mest mjölktänder pga de lossnade inte själva när nästa tand kom ut. fick bedövningssprut(OR) och så grejade tandläkaren. kände inte ett dugg, enda otäcka var att höra knaket. kom tillbaka tillskolan på eftermiddagen och alla tycte det var ascoolt att halva min mun var blå och blödde ymnigt :)))


   
SvaraCitera

ps: gick i lågstadiet eller typ fyran-femman


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har dragit ut en jävla massa tänder (både mjölktänder och vanliga). Smärtan varierar väldigt mycket beroende på var tanden sitter. Tänder långt bak i överkäken var definitivt mest smärtsamt för mig. Framförallt var det obehagligt att höra hur det typ krasade när sprutan trycktes in i gommen.

Jag har dock aldrig blivit erbjuden lugnande. Det hade säkerligen gjort saken mindre obehaglig.


   
SvaraCitera
SOMBI

Åtta: Framförallt var det obehagligt att höra hur det typ krasade när sprutan trycktes in i gommen.

mmmmmm nu kunde jag inte äta mer på mackan


   
SvaraCitera

hatar de jävla sprutorna, att dra ut tänder vore inget större problem annars


   
SvaraCitera
time
 time

För mig räcker det tyvärr inte med avdramatiserande berättelser. Kan ju helt logiskt tänka att det inte är farligt och att det är jättebra att få tänderna uppkollade och skötta, men jag klarar inte av ljudet eller känslan när verktygen - oavsett vilket - rör vid tänderna. Får rysningar som närmast liknar feberfrossa. Fick sövas ner med narkos när jag behövde dra ut en tand och reda upp munnen (tack vare en tidigare sjukdom hade jag mycket svag emalj och hade till på köpet fått flera hål som måste lagas. Det var faktiskt så omfattande att min tandläkare fick jobba i flera timmar, men har inte haft ett enda tandproblem sen operationen!).


   
SvaraCitera
e96a
 e96a
Ämnesstartare

time:
För mig räcker det tyvärr inte med avdramatiserande berättelser. Kan ju helt logiskt tänka att det inte är farligt och att det är jättebra att få tänderna uppkollade och skötta, men jag klarar inte av ljudet eller känslan när verktygen - oavsett vilket - rör vid tänderna. Får rysningar som närmast liknar feberfrossa. Fick sövas ner med narkos när jag behövde dra ut en tand och reda upp munnen (tack vare en tidigare sjukdom hade jag mycket svag emalj och hade till på köpet fått flera hål som måste lagas. Det var faktiskt så omfattande att min tandläkare fick jobba i flera timmar, men har inte haft ett enda tandproblem sen operationen!).

Låter jobbigt det där du! Och ljudet är ju inte så himla nice. Fick ju lugnande av en anledning - jag brukar få panik. Men vad bra iallafall att du fick ut tanden med hjälp av narkos. 


   
SvaraCitera

Cringe cringe ceinge


   
SvaraCitera

För cool för att bry mig om sånt, men ibland så kommer den bara in.


   
SvaraCitera

dra ut tänder brukar inte vara något problem, om de behöver skära ut fanskapen blir det genast mycket värre


   
SvaraCitera