Aviseringar
Rensa alla

Tankar om 18-årsgränsen


Ämnesstartare

Undrar vad ni tycker om lagen som säger att man får rösta vid 18 men inte köpa alkohol. Känns som att det är ett större ansvar att rösta än att köpa alkohol, eller? Skriv gärna varför om ni inte håller med.


   
Citera

ja, man ska få köpa alkohol i vilken ålder som helst. frihet


   
SvaraCitera

Man får köpa alkohol när man är 18.

men ja, jag tycker det borde vara typ 25 års gräns på båda Party


   
SvaraCitera

Du får köpa alkohol när du är 18år. Bara det att du måste vänta tills du är 20år med att köpa alkohol på Systembolaget då. 
Jag hade hellre höjt åldern till 100 när det gäller att få dricka/köpa alkohol 😉


   
SvaraCitera

Med tanke på den extrema skada som alkohol orsakar många individer så borde egentligen alkohol vara totalförbjuden, liksom tobak. Alltför många barn växer upp med alkoholberoende föräldrar med både fysisk och psykisk misshandel som följd. Likaså all kvinnomisshandel som sker i hemmen liksom allt våld ute på gator och torg samt i krogvärlden visar ju att bevisligen inte alkohol hör hemma i ett modernt samhälle. Inte tobak heller för den delen.

Förr ansågs att några glas vin om dagen skulle göra människan fri från sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar i synnerhet. Nu är det väl klart bevisat att alkohol kan orsaka cancer, i synnerhet i mag- och tarm samt de påfrestningar som levern utsätts för. Tumme ned


   
SvaraCitera

politisk realist:
Med tanke på den extrema skada som alkohol orsakar många individer så borde egentligen alkohol vara totalförbjuden, liksom tobak. Alltför många barn växer upp med alkoholberoende föräldrar med både fysisk och psykisk misshandel som följd. Likaså all kvinnomisshandel som sker i hemmen liksom allt våld ute på gator och torg samt i krogvärlden visar ju att bevisligen inte alkohol hör hemma i ett modernt samhälle. Inte tobak heller för den delen.

Förr ansågs att några glas vin om dagen skulle göra människan fri från sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar i synnerhet. Nu är det väl klart bevisat att alkohol kan orsaka cancer, i synnerhet i mag- och tarm samt de påfrestningar som levern utsätts för. Tumme ned

Jag instämmer att alkohol inte borde förekomma, men jag vet inte om ett förbud är det bästa sättet att åstadkomma det. Jag tänker att frihet är bra; folket kan frivilligt avstå.


   
SvaraCitera

Tycker inte dom borde sälja alkohol till någon alls, om folk vill dricka får dom göra hbGalen

o rösträtten vettja inte, jag vill igentligen ha anarki men eftersom det finns så många dumma personer går inte det 🙁


   
SvaraCitera

123fendas: Jag instämmer att alkohol inte borde förekomma, men jag vet inte om ett förbud är det bästa sättet att åstadkomma det. Jag tänker att frihet är bra; folket kan frivilligt avstå.

Jag är själv tveksam till alla lagar och paragrafer, regler och förbud som vi har i Sverige. Ett gammalt ordspråk säger ju att det enda som är tillåtet är det som är obligatoriskt. Så visst, ett förbud är ju definitivt inte den slutgiltiga lösningen. Då är det kanske mer information och upplysning som kanske är lösningen. Men jag vet ärligt talat inte om alkisen eller knarkaren lyssnar på det örat. Båda grupperna vet garanterat att fortsatt missbruk inte är lösningen på deras i många fall psykiska problem. Många börjar ju ex supa eller knarka vid arbetslöshet eller när deras livspartner gör slut. Så det är ju ett knepigt läge. I båda fallen kostar det både människoliv, splittrade förhållande och barn som växer upp i ett otryggt hem.


   
SvaraCitera

Vad beträffar de politiska valen och 18-årsgränsen så tror jag att åldern är satt till 18 år för att väcka ungdomars intresse för politik. Någon måste ju ta över när de gamla politikerna gjort sitt och då tycker jag 18 år är en bra ålder. Tumme upp


   
SvaraCitera

Tycker inte det borde säljas överhuvudtaget eftersom att dricka alkohol endast har negativa konsekvenser (och inte är gott). Men är ju en tråkmåns

Sen rösträtten. Den borde höjas till 100 bast


   
SvaraCitera

Skulle gärna se mildare regler, personlig frihetMycket glad


   
SvaraCitera

Kanske förbjuda sprit, men tillåta öl?


   
SvaraCitera
Cobrak

champuss:
Kanske förbjuda sprit, men tillåta öl?

äkta tysk lol


   
SvaraCitera
Emer
 Emer

Vill ha det som i Danmark och få börja dricka på barer när man är sexton.


   
SvaraCitera

Abdullahs Biltaxi: Undrar vad ni tycker om lagen som säger att man får rösta vid 18 men inte köpa alkohol. Känns som att det är ett större ansvar att rösta än att köpa alkohol, eller? Skriv gärna varför om ni inte håller med.

Att dricka alkohol som ung kan lättare göra en beroende, och ha negativa konsekvenser på ens liv.
Man inte ska få köpa alkohol vid 18. 
Att rösta gör inte en berusad.


   
SvaraCitera