Aviseringar
Rensa alla

Tankar om otrogenhet och sex


Kringliggande fakta:
Personligen är jag ett fan av monogama förhållanden, dvs jag och min partner håller oss till varandra. Dock gäller detta främst det band som uppstått mellan mig och min partner, och det är detta band som jag vill skydda genom att komma överrens med min partner att vi ska hålla oss till varandra - dvs inte klippa bandet (i alla fall inte någon gång snart). När jag väljer att bli tillsammans med någon är det nämligen för att jag lagt ner signifikanta mängder tid och energi på att lära känna personen och även låta personen lära känna mig. Bandet vi skapat är alltså något jag investerat väldigt mycket i. Dock tycker jag inte direkt att folk som är ihop bör vara ihop för evigt eller att man MÅSTE vara två och att man MÅSTE ha sex med enbart den personen. Är väl medveten om att folk växer ifrån varandra och folk kan ha sex utan vidare ambitioner.

Poäng:
Detta innebär alltså för min del inte att min partner inte kan ha sex med andra personer. Det innebär att min partner, medan vi är tillsammans, inte bör leta efter andra personer att skapa samma slags band med som det vi har till varandra. Ett band som vi investerat mer i än vad man gör med exempelvis vänner osv.

Tillägg:
Jag är dock lite avundsjuk av mig så om min partner ligger med andra personer vill jag helst inte höra talas om det och önskar att partnern åtminstone har artigheten nog att inte skryta om sina sexuella bravader, såvida de inte råkar vara särdeles intressanta eller betydelsefulla för vår relation.

Dessutom är det mödosamt och energikrävande för mig att överhuvudtaget skapa de här banden till folk, vilket är anledningen till att jag alltså är ett fan av monogama förhållanden. Jag skulle aldrig orka med att skapa och underhålla djupa band till fler personer, och jag skulle aldrig orka med att skapa sansade och hälsosamma band till en polyamorös partners andra partners.


   
SvaraCitera

teoretiskt låter det bra osv
men är jag i 1 monogamt förhållande så är jag självisk nog att tänka "nej stopp denna man ska endast vara med mig!!!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

låter bra i teorin
men skulle själv inte palla pga har inte världens bästa självkänsla.. [crazy] så skulle bara känna mig bortvald


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lättare än vad jag har att försöka rationalisera frågan så har jag lätt för att må dåligt över det och ge upp/skita i det direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle inte acceptera något sånt ... Det är därför relationer i unga åldrar mellan 14-16 är onödiga .. det är då man kan knulla runt och ha kul .. sen kan man stadga sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och sex är en intim sak .. jag skulle bli illamående om jag visste att min pojkvän hade sex med någon annan dagen innan eller nåt ...
men om du inte bryr dig så gör de helt enkelt inte det ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poop:

vad tycker ni?

Att det heter otrohet och inte otrogenhet.

Och för att svara på tråden:
Det är endast ett svek om man har kommit fram till att detta ej får ske i relationen. I princip.


   
SvaraCitera

Jag är tyvärr alldeles för svartsjuk för att känna att det är okej om min partner ligger med andra.

Det finns dock ett undantag, jag skulle absolut inte ha något emot ifall han låg med en annan kille och jag fick titta på. Men han är hetero så vet att det aldrig komer bli aktuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag och min partner är i ett 'öppet förhållande'. Tror inte att sex behöver vara en så stor grej om man inte gör det till det. Vet själv att jag kan ha sex med folk för att det är roligt och ger någonting för stunden utan att det behöver vara något 'speciellt', så varför skulle inte min partner få göra samma sak?


   
SvaraCitera