Aviseringar
Rensa alla

Tappade min hårddisk i golvet...


Ämnesstartare

Den funkar inte mer och jag kan inte nå det som finns på den. Jag undrar om någon vet hur mycket det kostar att få tillbaka lite av de grejerna jag har på den? Har sett att det på vissa ställen kostar väldigt mycket, typ 6000-15000 kr...Kanske finns billigare ställen?


   
Citera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Den funkar inte mer och jag kan inte nå det som finns på den. Jag undrar om någon vet hur mycket det kostar att få tillbaka lite av de grejerna jag har på den? Har sett att det på vissa ställen kostar väldigt mycket, typ 6000-15000 kr...Kanske finns billigare ställen?

Startar den över huvud taget?

Nu vet jag inte hur havererad den är men en sak du kan testa är att lägga in den i en plastpåse och sedan frysen. När den legat ett tag så kan du ta ut den och testa igen.
Poängen med det är att alla komponenter krymper och saker som tar i varandra kanske inte tar i varandra längre.
Om det var en extern så kanske bara kontrollerkortet eller kopplingen pajade - i så fall kan du ta ur hårddisken ur kabinettet och testa i datorn.

En recovery går nog på från några tusen till väldigt många tusen.
Ett alternativ är att de kan kolla disken och sedan ge dig ett dokument om vad de kan återskapa - sedan får du välja vilka saker du vill ha tillbaka och betala för det.
Om de måste fysiskt laga hårddisken måste de betala delar som du får betala för och du får betala en massa manstimmar - det blir svindyrt!

Hur som helst - googla runt och jämför jättemycket. Läs recensioner och skriv på mer expertinriktade forum istället. Sedan vore det bra om du kan få reda på vad det är för fel.
Startar den? För den oljud? (I så fall ska du undvika att köra den.) Och så vidare...

Nu har du i alla fall lärt dig att ta backup...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Kanske finns billigare ställen?

http://www.ibas.se/
Economy
* 6 dagar analys
* 6 dagar rekonstruktion
* Analys: 1290:- exkl. moms

* Endast Windows OS
* Singel media
* Garantisigillet får inte vara brutet
* Gäller ej brand- eller vattenskada

Notera att 1290:- endast är analys och dessutom är exklusive...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok tack för all hjälp [smile]

Ja den startar och ja den låter. Datorn kan se hårddisken men när jag går in i den så står det bara "mappen är tom"

Egentligen är det bara fotona jag vill ha tillbaka och jag läste just på internet något om program som kan skaffa tillbaka filer man deletat ffrån memorysticket i kameran.

Myksa:

Nu har du i alla fall lärt dig att ta backup...

Ja men den var ju min backup...Brukar alltid ha allt viktigt både på datorn och på den externa hårddisken. T ex all min musik som jag fortfarande har kvar. Dock hade jag glömt att föra över bilderna sen jag återställde datorn...[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plus jag ska se om jag kan få tillbaka dem genom att söka igenom datorn med olika program pga jag har ju faktiskt haft dem på datorn för ett tag sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

plus jag ska se om jag kan få tillbaka dem genom att söka igenom datorn med olika program pga jag har ju faktiskt haft dem på datorn för ett tag sen

Kör inget på den sabbade disken bara! Olika check-, repair- och recoveryprogram skadar bara en redan skadad hårddisk ännu mer.
Här kan du identifiera ditt problem:
www.datacent.com/hard_drive_sounds.php
Problemet är bara att du skadar ju bara hårddisken ännu mer om du startar den.
Antagligen är den en läsararm som fått sig en törn så att den skrapar i disken. Det sabbar duktigt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera