Aviseringar
Rensa alla

Tappar kontrollen


Ämnesstartare

Vet inte om det här är rätt forum riktigt. Tar emot att skriva det här överhuvudtaget.

Jag börjar tappa kontrollen.. Över vad jag ska äta, när jag ska äta det och min träning.

På senaste tiden så har jag försökt gå ner några kilo, eftersom jag vill ha bättre självförtroende. Jag vet att jag gör på fel sätt och jag behöver verkligen råd för hur jag ska sluta denna dumma, onda cirkel.

Då jag vaknar så rostar jag massor med bröd och äter äpplen. Eftersom det inte mättar så länge så slutar det med att jag små äter saker som mackor, frukt framtill middagen vid 6 på kvällen. Under hela dagen kämpar jag med att inte äta Någonting, men misslyckas alltid. Till middagen äter jag ganska mycket.

Efter middagen går jag oftast ut med vänner eller är med min pojkvän. Nu på sommarlovet slutar det alltid med att man myser vid en film och äter chips eller dricker läsk ute. Eller massor med glass.
Jag intalar mig själva att jag varit dukig under dagen och äter massa skit..

Jag vet att det inte är ett dugg bra men jag är fast. Jag är grymt bra på att lura mig själv och komma på ursäkter till varför jag får äta. Jag är för lat för att träna och känner mig bara trött hela tiden..

Sitter här med ångest och en svällande mage nu på kvällen. Känner mig tragiskt och dum för jag vet ju hur fel jag gör. Vet alla anledningar till varför jag är trött.

Vad ska jag göra? Hur ska jag göra för att hålla mig borta från godsaker på kvällen? hjälp..?


   
Citera
Ämnesstartare

känner verkligen igen mig. det enda jag kan säga är att du borde försöka äta bättre på dagen. typ en nyttig ordentlig frukost, kanske en sallad till lunch och små mellanmål under dagen. då är du inte så hungrig när det väl blir kväll och kan hålla dig ifrån frestelserna. ett annat tips är att hålla sig sysselsatt så mycket som möjligt, så tankarna handlar om något annat än mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ehh ja.. Du kanske kan prova äta saker som är mer mättande? Brukar alltid käka filmjölk + lite frukostflingor + mycket havrekli, det mättar mig skitmycket. Ät Fullkornsbröd, mörkt och fortsätt äta mycket frukt.
Jag har för mig att fibrer mättar bra.

Förstår att det kan vara svårt att motstå alla sötsaker när du t.ex kollar på film eller något, men tränar du aldrig så får du helt enkelt bara avstå från sånt. [sad]


   
SvaraCitera

Tycker det verkar lättare att träna än att avstå från godsaker, är så för mig iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

darknovel:

typ en nyttig ordentlig frukost, kanske en sallad till lunch och små mellanmål under dagen.

Jo jag får tvinga i mig flingor o bra bröd o sånt. Gillar verkligen inte att äta mycket tull frukost 😛 men det är viktigt.
Jag tror att jag ska börja springa då jag inte har något att göra.. Måste bara lyckas tvinga mig själv.

tack [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yogi:

Förstår att det kan vara svårt att motstå alla sötsaker när du t.ex kollar på film eller något, men tränar du aldrig så får du helt enkelt bara avstå från sånt.

Så..gott :O!
Dessutom så har jag sånna vänner som tycker att man e larvig och ett "anorexiabarn" om man inte äter då dom äter [shake] makes it harder..


   
SvaraCitera

Känner igen mig, har haft lite matproblem från och till de senaste åren och ingen av min vänner fattar att det inte blir bätre av att de kallar mig anorexiabarn och sånt. Det bästa är att försöka äta någolunda "normalt" även om det tar emot, det lönar sig i längden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stormcloud:

Känner igen mig, har haft lite matproblem från och till de senaste åren och ingen av min vänner fattar att det inte blir bätre av att de kallar mig anorexiabarn och sånt. Det bästa är att försöka äta någolunda "normalt" även om det tar emot, det lönar sig i längden.

Då jag äter normalt så känns det som att jag äter så mycket, det är som att när jag väl börjat äta så finns det inget stop [tard]
Jag ska verkligen försöka att välja mat istället för tex ben and jerrys som sakta gör min plånbok tunnare och mig fetare >.<

Då folk kallar en anorexiabarn eller spydigt frågar om man bantar då man inte äter chips så är det ganska jobbigt att hålla emot :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InteOkej:

Så..gott :O!
Dessutom så har jag sånna vänner som tycker att man e larvig och ett "anorexiabarn" om man inte äter då dom äter makes it harder..

Haha, förstår vad du menar [crazy]
Men börja träna! Allt handlar om viljestyrka. Jag lovar, efter varje träningspass kommer du må skitbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yogi:

Men börja träna! Allt handlar om viljestyrka. Jag lovar, efter varje träningspass kommer du må skitbra.

Jag var ute o sprang nyss [blush] ska träna varannan dag nu har jag bestämt.. typ gym varannan gång också hih. Kmr faila men jag ska försöka iaf 🙂


   
SvaraCitera

InteOkej:

Då jag äter normalt så känns det som att jag äter så mycket, det är som att när jag väl börjat äta så finns det inget stop [tard]

om du gör en portion mat och lägger upp på en tallrik, äter det och inget mer så vet du när du ska stoppa och så har du inte ätit för mycket. Men då måste det vara EN portion, inte mer och inte mindre för att äta för lite är inte bra

InteOkej:

Då folk kallar en anorexiabarn eller spydigt frågar om man bantar då man inte äter chips så är det ganska jobbigt att hålla emot :S

jo, det är klart. Antingen bverättar du för dem som det är (även om det inte är lätt) eller så står du ut med kommentarerna och skiter i dem, eller så äter du lite av chipsen. Om du ätit riktigt under dagen kommer du inte orka så mycket av godiset sen på kvällen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stormcloud:

Men då måste det vara EN portion, inte mer och inte mindre för att äta för lite är inte bra

brukar försöka tänka så men är dålig på diciplin :/ men nu ska jag kämpa 🙂 Måste sluta äta så fort också, för annars så har jag ätit upp då alla har kvar. Då blire tjat om att jag ska ta mer..


   
SvaraCitera

InteOkej:

brukar försöka tänka så men är dålig på diciplin :/ men nu ska jag kämpa 🙂 Måste sluta äta så fort också, för annars så har jag ätit upp då alla har kvar. Då blire tjat om att jag ska ta mer..

Känner igen det. Men ingen av mina kompisar säger något längre för de vet att jag bara blir sur och lessen då, fast nu äter jag i stort sett "normalt" när jag inte är själv. Hoppas det löser sig för dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stormcloud:

äter jag i stort sett "normalt" när jag inte är själv. Hoppas det löser sig för dig

Tack så mycket 🙂 Detsamma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InteOkej:

Jag var ute o sprang nyss ska träna varannan dag nu har jag bestämt.. typ gym varannan gång också hih. Kmr faila men jag ska försöka iaf 🙂

Det är rätt! Nej du kommer inte faila, kämpa på bara! [smile]


   
SvaraCitera