Aviseringar
Rensa alla

Tappat matlusten = ätstörning?


Ämnesstartare

Jag har ätit för lite dom senaste månaderna, ofta när jag äter så gör jag det bara för att jag vet att jag borde äta något, inte för att jag faktiskt är hungrig eller sugen på mat. Ibland så kan det gå en hel dag utan att jag tänker på att äta. Vad ska jag göra? Ska jag bara tvinga mig själv att äta mer?

Dold text: Jag har inte anorexia, detta har inget att göra med att gå ner i vikt.


   
Citera

Nja, vänjer du dig vid att äta väldigt lite så kommer du inte att vara hungrig lika mycket i och med att magsäcken krymper. Kan också gå sjukt länge utan mat, blir alltid lite arg på mig själv när jag upptäcker det i efterhand. :C

Tvinga i dig en två jättestora portioner om dagen minst för att tänja ut magen mer så kommer du att bli hungrigare.


   
SvaraCitera
time
 time

Speltidning:

Ska jag bara tvinga mig själv att äta mer?

Ja, tvinga i dig även om det tar emot. Till frukost kan du göra smoothies eller dricka en flaska lättyoghurt och ta frukt till, flytande går ibland lättare ner. Och så äter du en ordentlig lunch och middag enligt tallriksmodellen och fyller på med mellanmål. Ha med dig en frukt eller något litet vart du än går och lägg på ett mellanmålsalarm i mobilen!


   
SvaraCitera

Speltidning:

Ska jag bara tvinga mig själv att äta mer?

Ja, förslagsvis.

Jag är inne i en liknande fas; jag orkar inte laga mat hemma, ids inte tillreda en ordentlig frukost utan äter mest en banan och någon gurkmacka i all hast. Skolan står för lunch, sedan kan jag gå hemma och inte tänka på att äta förrän magen börjar krampa kring 23, varpå jag äter några nävar böngroddar (har sju ton sådana på groddning hela tiden då jag ej orkar laga varm mat).

Jag tränar en del samt är vegan och före detta ÄS:are som ej bör falla åter, så mitt matintag bör verkligen inte slarvas med, i synnerhet inte nu när min träning börjar åter...

timeisrunningout:

göra smoothies

Jävla, ja. Detta. Enkelt, ljuvt gott, mättande om man har i rätt gojs. Skall göra en fet smoothie med avokado och banan och bär när jag kommer hem.


   
SvaraCitera
time
 time

Ögon i en plåthink:

Skall göra en fet smoothie med avokado och banan och bär när jag kommer hem.

Bon appetit, samt en innerlig önskan, att du inte ska ha det kämpigt med maten i fortsättningen. Kram: en ålänning.


   
SvaraCitera

Nej. Det låter snarare som tecken på depression.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Bon appetit, samt en innerlig önskan, att du inte ska ha det kämpigt med maten i fortsättningen. Kram: en ålänning.

Jag har varit fri från diverse matrelaterade hjärnspöken i kring tre år nu, så allt sådant skall förmodligen vara i sin ordning; jag är bara hemskt lat. [cute] Tackar för omtanken, ändock!


   
SvaraCitera
time
 time

Ögon i en plåthink:

Tackar för omtanken, ändock!

Är självutnämnd hönsmamma. [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Är självutnämnd hönsmamma. [blush]

Gillar dig. [love] Harmonisk lyckomusik i samstämning med mitt generella känslotillstånd idag här.


   
SvaraCitera
time
 time

Ögon i en plåthink:

Harmonisk lyckomusik i samstämning med mitt generella känslotillstånd idag här.

Åh. [love]


   
SvaraCitera

Börja äta på samma tider varje dag. Rutiner hjälper ofta väldigt mycket om man har dåliga matvanor.


   
SvaraCitera