Aviseringar
Rensa alla

Tar du du antidepressiva? Isf har läkaren talat om....


Ämnesstartare

Du som är under 18: Tar/har du tagit antidepressiva?
Om ja: Har läkaren berättat för föräldrarna om att dessa kan hämma tillväxten, pubertet och mognaden?  Och har du fått regelbundna pubertetkontroll under behandlingen (bla tannerskalan) ?

Tråd redigerad av admin: Titel korrigerad.


   
Citera

Skrev ett inlägg på 1000 ord....... Sedan stod det att tråden ej hittades.....

Skapade du en till? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N

S3ON:
Skrev ett inlägg på 1000 ord....... Sedan stod det att tråden ej hittades.....

Skapade du en till? 

Oj. Nej Shockerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Skrev ett inlägg på 1000 ord....... Sedan stod det att tråden ej hittades.....

Skapade du en till? 

Pallar du skriva om det? Galen Om ja, skriv i word för säkerhets skull


   
SvaraCitera

Okej, om det går får någon gärna återskapa mitt inlägg om det finns...

Sorry ts, nej.. Det orkar jag verkligen inte. Väldigt trött, dygnar osv 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Okej, om det går får någon gärna återskapa mitt inlägg om det finns...

Sorry ts, nej.. Det orkar jag verkligen inte. Väldigt trött, dygnar osv 

Jag förstår. Du får gärna skriva när du har möjlighet Skål


   
SvaraCitera

Martin9595:

Jag förstår. Du får gärna skriva när du har möjlighet Skål

Absolut, möjligt att jag återkommer framåt kvällen! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Absolut, möjligt att jag återkommer framåt kvällen! 

Ser fram emot


   
SvaraCitera

har du inget bättre för dig än att sprida skrämselpropaganda på ett ungdomsforum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
har du inget bättre för dig än att sprida skrämselpropaganda på ett ungdomsforum?

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20010720000161&docType=6

"Minskad längdtillväxt och viktökning observerades hos barn och ungdomar som behandlades med fluoxetin i en klinisk studie på 19 veckor (se avsnitt 5.1). Det har inte fastställts om förmågan att uppnå normal vuxenlängd påverkas. Försenad pubertet kan inte uteslutas (se avsnitt 5.3 och 4.8). Tillväxt och pubertetsutveckling (längd, vikt och utveckling på TANNER-skalan) bör därför följas under och efter behandling med fluoxetin. Om utvecklingen hos någon av dessa parametrar avtar bör man överväga att remittera till barnläkare.
I de kliniska studier som utförts på barn har mani och hypomani rapporterats som vanligt förekommande biverkningar (se avsnitt 4.8). Därför rekommenderas att regelbundet kontrollera om tecken på mani/hypomani utvecklas."

Det är inte skrämselpropoganda, det är fakta! Lär dig skillnaden.
Detta är något som psykiatriker är egentligen är skyldig att tala om, så frågan är om eran psykiatriker har talat för er detta och om han/hon observerar puberteten/tillväxten?


   
SvaraCitera

Martin9595:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20010720000161&docType=6

"Minskad längdtillväxt och viktökning observerades hos barn och ungdomar som behandlades med fluoxetin i en klinisk studie på 19 veckor (se avsnitt 5.1). Det har inte fastställts om förmågan att uppnå normal vuxenlängd påverkas. Försenad pubertet kan inte uteslutas (se avsnitt 5.3 och 4.8). Tillväxt och pubertetsutveckling (längd, vikt och utveckling på TANNER-skalan) bör därför följas under och efter behandling med fluoxetin. Om utvecklingen hos någon av dessa parametrar avtar bör man överväga att remittera till barnläkare.
I de kliniska studier som utförts på barn har mani och hypomani rapporterats som vanligt förekommande biverkningar (se avsnitt 4.8). Därför rekommenderas att regelbundet kontrollera om tecken på mani/hypomani utvecklas."

Det är inte skrämselpropoganda, det är fakta! Lär dig skillnaden.
Detta är något som psykiatriker är egentligen är skyldig att tala om, så frågan är om eran psykiatriker har talat för er detta och om han/hon observerar puberteten/tillväxten?

nej pga alldeles för gammal för att vara i puberteteten


   
SvaraCitera
Berit

läkaren har ingen skyldighet att berätta om biverkningarna, det är den som tar medicinen


   
SvaraCitera

Berit:
läkaren har ingen skyldighet att berätta om biverkningarna, det är den som tar medicinen

Fan va bränd du är , så om jag går till doktorn och ska operera så börjar dom på en gång går så eller ? Och inte berättar vad som kan ske och hända efter . 


   
SvaraCitera
Berit

lurifax69:

Fan va bränd du är , så om jag går till doktorn och ska operera så börjar dom på en gång går så eller ? Och inte berättar vad som kan ske och hända efter . 

Operation är inte medicin eller hur?
Är inte så jävla bränd då jag studerar detta


   
SvaraCitera
Berit

ska alla apotekare berätta om det då eller? Oftast där man hämtar mediciner. Köper du ett pack alvedon är det din skyldighet att läsa om du kan köra bil eller ej efter du tagit en dos


   
SvaraCitera