Aviseringar
Rensa alla

Tatuera sig i Stockholm under 18!


isola:

Ingen koll på det, men det borde det vara isf. Man bestämmer ju ej över sin egen kropp på det sättet innan man är 18.

Det om något är sjukt. Och för att koppla tillbaka till tatuering så tror jag inte att någon tatuerare med skam i kroppen skulle säga ja till alla som är under 18.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Det om något är sjukt.

Nä det är ju för ens egen skull. Hade tex min syster bestämt över sin egen kropp så hade hon sett till att få en svans ditopererad, och det hade hon nog säkerligen ångrat idag.


   
SvaraCitera

isola:

Nä det är ju för ens egen skull. Hade tex min syster bestämt över sin egen kropp så hade hon sett till att få en svans ditopererad, och det hade hon nog säkerligen ångrat idag.

Förutsatt att hon själv kunde få tag på pengar och någon som kunde göra det. Tycker bara det är vidrigt att alla människor inte har kontroll över sina egna liv. Skulle hellre se en värld där människor uppmanar varandra att ta sitt förnuft till fånga istället för att förbjuda dom att göra saker, t.ex. tatuera sig.

Menar inte att det är dumt att tatuera sig över lag, utan snarare att bestämma sig att göra det på fyllan eller utan att överväga det ordentligt först.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

hellre se en värld där människor uppmanar varandra att ta sitt förnuft till fånga istället för att förbjuda dom att göra saker, t.ex. tatuera sig.

Men väldigt unga människor har ju av förklarliga skäl inte den förmågan, vilket är anledningen till att de är omyndiga och tas om hand av personal/föräldrar.


   
SvaraCitera

isola:

Men väldigt unga människor har ju av förklarliga skäl inte den förmågan, vilket är anledningen till att de är omyndiga och tas om hand av personal/föräldrar.

Tror att risken för att en sjuåring tatuerar sig är relativt minimal, men att däremot en 16-åring skulle vilja göra det kan vara lite större.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

or att risken för att en sjuåring tatuerar sig är relativt minimal, men att däremot en 16-åring skulle vilja göra det kan vara lite större.

Alla 16-åringar har väl inte mycket mer vett. [sad]


   
SvaraCitera

isola:

Alla 16-åringar har väl inte mycket mer vett. [sad]

Det sade jag väl inte? [blush] Men det är skillnad på att tatuera "Kim [love] Robin" för att man är SÅÅÅÅ KÄR i Robin sen 1 vecka tillbaka och att tatuera något till minne för sin morfar som precis dött, och jag tror att dessa kategorier är saker som en person som tatuerar lätt kan särskilja från varandra och därefter kunna välja att säga att det är sjukt dumt att göra det för att man är så kär i Robin just nu och därför säga nej, jag tänker inte göra det. Men sedan lever jag väl i någon drömvärld i mitt huvud också.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Men det är skillnad på att tatuera "Kim [love] Robin" för att man är SÅÅÅÅ KÄR i Robin sen 1 vecka tillbaka och att tatuera något till minne för sin morfar som precis dött,

men är det inte i den åldern man brukar vara jättekär och bombsäker på att man varenda sekund av sitt återstående liv kommer att leva i en rosenröd dimma med Kim/Robin?


   
SvaraCitera

isola:

men är det inte i den åldern man brukar vara jättekär och bombsäker på att man varenda sekund av sitt återstående liv kommer att leva i en rosenröd dimma med Kim/Robin?

Jo, men det är väl i den perioden av sitt liv som man bara varit ihop med personer i max 2 veckor. [crazy]


   
SvaraCitera

Handlar nog mycket om moral från tatuerarnas sida [wink]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

isola:

Men en personer under arton får väl inte bestämma sådant själva?

Iom att det inte är reglerat någonstans så är det fritt fram.


   
SvaraCitera

clickclack:

Föräldrarna kan tvinga sitt minderåriga barn att ta bort tatueringen,

klart som fan att de inte kan. det borde rimligtvis klassas som barnmisshandel eftersom det kränker en persons rätt till sin egen kropp. borde gå under kränkning eller "sveda och värk" rent juridikt.

isola:

Man bestämmer ju ej över sin egen kropp på det sättet innan man är 18.

jo, det gör man.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

klart som fan att de inte kan. det borde rimligtvis klassas som barnmisshandel eftersom det kränker en persons rätt till sin egen kropp. borde gå under kränkning eller "sveda och värk" rent juridikt.

Jo, det kan de iom att de inte är myndiga.


   
SvaraCitera

clickclack:

Jo, det kan de iom att de inte är myndiga.

källa? juridiskt argument?

föräldrar äger inte sina barn, de är ansvariga för dem men det är en helt annan sak. en målsman kan t.ex. inte tvinga en 14-åring att göra abort.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

föräldrar äger inte sina barn, de är ansvariga för dem men det är en helt annan sak. en målsman kan t.ex. inte tvinga en 14-åring att göra abort.

En abort är inte samma sak som att ta bort en piercing/tatuering.


   
SvaraCitera