Aviseringar
Rensa alla

Teknik är ett killyrke, eller?


xaret:

Vad känner ni tjejer om att börja på en teknisk högskola?

tror jag ska läsa civilingenjör i data på kth.. kommer ha en sådär 50 killar för mig själv.. det blir mysigt![bigcheers]


   
SvaraCitera

Jag ska gå på teknisk högskola. Om jag kommer in alltså. [smile Jag tror bara att det inte intresserat tjejer innan att jobba med något tekniskt, men att det nu börjar vända


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xaret:

Ett ämne på tekniska högskolor som verkar vara populärt bland tjejer är Kemi/bioteknik. Varför det? Är det ett tjejämne mer än tex. Teknisk fysik?

Det beror på hur ämnena och programmen lyfts fram genom media,
b la.
Och vilka andra områden ämnena är förknippad med. Kemi och bioteknik är tex (iaf för mig) förknippade med medicinen - en vetenskapsgren som numera attraherar väldigt många kvinnor.
Teknisk Fysik däremot kanske anses vara träigare, grå och hård,
utan självklar koppling till livsvetenskaper.

Vidare hörs fortfarande traditionella åsikter om vad en man och kvinna ska göra och vara; vilken utbildning man bör välja osv.
Påverkan från lärare, familj och släkt, vänner osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Om jag kommer in alltså.

Komma in?

Problemet är väl snarare att komma ut, inte att komma in.
Många klarar ju inte att bli färdiga under de 5 år det skall ta.
Intagningspoängen är för de allra flesta tekniska program relativt låga, med anledning av den låga populäriteten.


   
SvaraCitera

Jag vet inte, hade man blandat in lite lyrik och matlagningskurser bland all matte och fysik hade det definitivt blivit mer jämlikt, tror jag [blush]


   
SvaraCitera

shajjn:

Komma in?

Med såhär många år framför mig innan jag ska söka så sker kanske något drastiskt.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Med såhär många år framför mig innan jag ska söka så sker kanske något drastiskt.[rolleyes]

Nah.. som att typ intresset för naturvetenskap bland ungdomar skulle skjuta i höjden? [rolleyes]


   
SvaraCitera

ja det skulle ju vara trevligt med lite tjejor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejer gillar inte att hålla på med logiska saker, utan brukar i regel ha som intresse att hålla på skvallra med andra tjejer, snacka skit och köpa kläder. Det är ju samma sak som att nördar gillar nördiga saker för att deras hjärnor är byggd så. Det är oftast killar som har dessa smaker.


   
SvaraCitera

sylar:

Tjejer gillar inte att hålla på med logiska saker, utan brukar i regel ha som intresse att hålla på skvallra med andra tjejer, snacka skit och köpa kläder. Det är ju samma sak som att nördar gillar nördiga saker för att deras hjärnor är byggd så. Det är oftast killar som har dessa smaker.

[y]
Det finns ju en orsak att det finns sex gånger så fler manliga savanter än kvinnosavanter och vi äger upp på nästintill all sport tillochmed konståkning vilket män inte uppmuntras till, de ses ju som bajspackare. För att sammanfatta ni kvinnor är endast bra till att göra barn, men i snar framtid hoppas jag att ni inte behövs. Då kommer hela jorden vara i frid och vi kommer bilda en enda nation som heter Vulcan.


   
SvaraCitera

shajjn:

Nah.. som att typ intresset för naturvetenskap bland ungdomar skulle skjuta i höjden?

Eller att JAG skulle ändra mig? Fattar du ingenting? :s


   
SvaraCitera

Sagitta:

Fattar du ingenting? :s

Att fatta är ett killyrke, därför fattar du inte :DD


   
SvaraCitera

likgiltig misär:

Att fatta är ett killyrke, därför fattar du inte :DD

Det är ju han som är kille och det är han som inte förstod hur jag menade


   
SvaraCitera

Dold text: teknik är inget yrke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Eller att JAG skulle ändra mig? Fattar du ingenting? :s

Det var inte vad du antydde. Jag svarade med följande som bakgrund:

Sagitta:

Om jag kommer in alltså.

Vad du vill nu och/eller i framtiden var aldrig på tal..


   
SvaraCitera