Aviseringar
Rensa alla

Teleportering: coolt - men dåligt


Ämnesstartare

Ja tänk när man kommer att kunna teleportera människor och saker. Visst kommer det att vara coolt? En sak antagligen dom flesta inte tänker på är antagligen hur mycket arbetslösheten skulle gå upp. Tänk på alla biltillverkare, alla som tillverkar bildelar, transport med lastbil, fartyg och flyg, flygplanstillverkare, flygpersonal, busschaufförer, taxichaufförer... Det är så mycket arbeten som grundar sig i transport, den dagen man kommer att kunna teleportera kommer arbetslösheten jorden runt stiga SJUKT mycket!

Så nästa gång just du pratar om teleportering med någon, eller tänker på hur coolt det hade varit - ägna också en tanke på dom miljoner världen över också som skulle bli arbetslösa[no-no]


   
Citera
Ämnesstartare

Vi tar det problemet när vi kommer dit. Om inte jag har missat nåt är vi ens nära.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det skulle kosta mycket att teleportera sig.. inte precis nåt alla skulle ha råd med på daglig basis kan jag tänka mig !!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Om inte jag har missat nåt är vi ens nära.

du har nog missat nåt. de har hittat nååt grundämne i svarta hål i rymden har jag hört [cute] ..så jaa det kanske blir fråga om IRL-portals sen XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För till skillnad från alla andra uppfinningar skulle samhället inte klara av att anpassa sig efter denna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

du har nog missat nåt. de har hittat nååt grundämne i svarta hål i rymden har jag hört [cute] ..så jaa det kanske blir fråga om IRL-portals sen XD

Jahaja, jag kanske orkar kolla detta senare. Men som du säger;

flickansvekmigikväll:

det skulle kosta mycket att teleportera sig.. inte precis nåt alla skulle ha råd med på daglig basis kan jag tänka mig !!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle inte vara nån skillnad sålänge ekonomin stannade som den är idag tror jag. ... fast beroende på vilket land som först "bryter igenom" med det så kan det ju hända olika saker. typ om kuba skulle komma på det först och så startar de krig mot usa och kan teleportera spioner in till usa:s toopphemliga militärbaser osv. osv. eller typ sälja formeln för sjuukt mycket pengar 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

För till skillnad från alla andra uppfinningar skulle samhället inte klara av att anpassa sig efter denna.

Kanske, men jag tvivlar på det, eftersom anpassningen skulle bli så ENORM...

flickansvekmigikväll:

det skulle kosta mycket att teleportera sig

Jag menar när tekniken är så långt framskriden att det används dagligen. Att det finns en teleportör i alla vardagsrum och man bara knappar in sin destination, tex. en resa till nåt soligt ställe för några hundringar eller liknande

JejeX:

Vi tar det problemet när vi kommer dit. Om inte jag har missat nåt är vi ens nära.

Alltså jag är säker på att jag minns att för flera år sedan lyckades studenter i Lund teleportera ett cigarettpaket ett avstånd på typ 10 cm eller något liknande, men jag kanske minns fel, dock är jag säker på att jag läst om detta. Och nej, inte någon randomsida, utan det var i media. Kommer inte ihåg vilken tidning... sydsvenskan kanske... kommer dock inte ihåg om jag såg det på TV också, men vore bra att veta om någon kan ge klarhet i om jag minns fel eller om det bara är något som var aktuellt då, men har lagts ner för att man inte kom någonstans med det. Detta var som sagt flera år sedan, minst 4-5 tror jag. Har försökt googla fram det för ett tag sedan men misslyckades... orka försöka igen[tired] Nu är det er tur[crazy]

Sen har vi också den där saken som folk trodde skulle vara domedagsmaskinen... den där enorma tunneln som byggdes i... fan jag kommer varken ihåg vad den heter eller var den är byggd, haha, men den lär nog snabba upp utvecklingen av tekniker som teleportering...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HUR I HELVETE HAMNADE JAG I DET GERILLAKONTROLLERADE DELEN AV DEN COLOMBIANSKA REGNSKOGEN!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

typ om kuba skulle komma på det först och så startar de krig mot usa och kan teleportera spioner in till usa:s toopphemliga militärbaser

Jag har tänkt lite på detta, dock väldigt lite. Kommer den här tekniken är det väl säkrast att man bara kan teleportera sig till "mottagare"? Alltså mellan olika "stationer", så att man inte kan teleportera in sig hos folk hur som helst... fan vad brottsvågen hade ökat om man hade kunnat teleportera sig var som helst hur som helst när som helst[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

HUR I HELVETE HAMNADE JAG I DET GERILLAKONTROLLERADE DELEN AV DEN COLOMBIANSKA REGNSKOGEN!!!!

Hahahaha[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Kanske, men jag tvivlar på det, eftersom anpassningen skulle bli så ENORM...

Vad tror du man tänkte om att kunna flyga innan, att transportera sig med dagens hastigheter och så vidare? Flygbolagen skulle förmodligen inte dö ut, men fokusera mer på upplevelsen av själva flygturen och andra transportmedel skulle också fokusera mer på färden. Bilarna skulle nog dö ut och bilmekanikerna skulle omskolas till teleportörmekaniker. Och så vidare. Saker löser sig.


   
SvaraCitera

Vill bara ha en ursäkt att säga:

TRANSPORTER ROOM, ONE TO BEAM UP

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jag menar när tekniken är så långt framskriden att det används dagligen. Att det finns en teleportör i alla vardagsrum och man bara knappar in sin destination, tex. en resa till nåt soligt ställe för några hundringar eller liknande

jaa men det händer inte bara sådär att alla hem plötsligt har en teleportör. det kommer inte bara helt plötsligt vara billigt och lättillgängligt.. och om det blir det så kommer det vara för en anledning- att människor har råd. och då behövs man inte jobb som flygpersonal osv. bildas nya sorts jobb hela tiden utefter utvecklingen går framåt liksom. idag tillverkas typ inte tvättbrädor, för de behövs inte XD. när vi har teleportörer så kommer det finnas andra jobb som behövs istället tror jag XD

men men, efterfrågan skulle vara så stor att det skulle vara svindyrt tror jag. och politiker skulle instifta lagar och skit för att skydda ekonomin innan det gick åt helvette XD - typ statligt monopol på teleportörer XDD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

fan vad brottsvågen hade ökat om man hade kunnat teleportera sig var som helst hur som helst när som helst[bigsmile]

Tror att detta skulle vara ytterst svårt att ordna, med tanke på att teleporteringen antagligen skulle gå ut på upplösande av molekyler eller dylikt och då skulle det behövas mottagare. Däremot skulle det förmodligen förekomma en del insmuggling av sådana för att kunna ta sig in.


   
SvaraCitera