Aviseringar
Rensa alla

Teleportering: coolt - men dåligt


Ämnesstartare

Nachac:

Vad tror du man tänkte om att kunna flyga innan

Bara det att flyg skapade jobbtillfällen, inte tog bort.

Nachac:

Flygbolagen skulle förmodligen inte dö ut, men fokusera mer på upplevelsen av själva flygturen och andra transportmedel skulle också fokusera mer på färden.

Jag är väldigt skeptisk till att det skulle hålla i längden. Det skulle nog inte hindra flygbolag o dyl. från att dö ut, utan skulle bara göra processen långsammare. Jag hade iafl. hellre valt att färdas 1000 mil på några sekunder än riktigt bekvämt i... ja hur lång tid det nu hade tagit beroende på typ av transport

Nachac:

bilmekanikerna skulle omskolas till teleportörmekaniker. Och så vidare.

Omskolas kan jag inte tänka mig. Möjligen att den tidigare utbildningen för bilmekaniker blir utbildning för teleportörtekniker/mekaniker, men inte omskolning, för när det finns i den utsträckning jag tänker mig så är mängden folk det behövs för att en teleporterings... "apparat" ska funka, underhållas etc. extremt minimal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Bara det att flyg skapade jobbtillfällen, inte tog bort.

Äh, man var säkert rädd för all transport. Folk har en förmåga att överskatta vilka ändringar nytillskott till samhället gör.

Storchen84:

Jag hade iafl. hellre valt att färdas 1000 mil på några sekunder än riktigt bekvämt i... ja hur lång tid det nu hade tagit beroende på typ av transport

Människor kommer alltid tycka om att flyga. Flygbolagen omstruktureras, men inte mer.

Storchen84:

men inte omskolning, för när det finns i den utsträckning jag tänker mig så är mängden folk det behövs för att en teleporterings... "apparat" ska funka, underhållas etc. extremt minimal.

Det känns ju närmare att omskola dem till teleportörmekaniker än något annat nytt yrke. Och alla maskiner behöver ju underhåll och går sönder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Vill bara ha en ursäkt att säga:

TRANSPORTER ROOM, ONE TO BEAM UP

Hahahaha[y]

flickansvekmigikväll:

jaa men det händer inte bara sådär att alla hem plötsligt har en teleportör.

Har jag inte sagt heller, räknar inte med att detta är något som lär ske under någons livstid här på um[crazy]

flickansvekmigikväll:

det kommer inte bara helt plötsligt vara billigt och lättillgängligt..

Inget är det i början, men det som inte blir strandat utvecklas med en väldig rask takt och blir en vanlig brukssak ganska fort. Eller ja, dom flesta nya saker iallafall...

flickansvekmigikväll:

bildas nya sorts jobb hela tiden utefter utvecklingen går framåt liksom. idag tillverkas typ inte tvättbrädor

Som sagt är det en väldigt stor omställning. Teleportering skulle ersätta och göra om allt vad transport är. Sen kan det inte jämföras som en simpel sak som tvättbrädor, när det som sagt är många yrkesgrupper som berörs.

flickansvekmigikväll:

statligt monopol på teleportörer

Sverige är väl statligt monopol på så mycket som möjligt?[wink]

flickansvekmigikväll:

efterfrågan skulle vara så stor att det skulle vara svindyrt tror jag.

I början som sagt.

Nachac:

då skulle det behövas mottagare

Ungefär min tanke, som jag skrev[crazy] Eller snarare att mottagare skulle vara ett krav. Där har vi iofs ett jobbtillfälle - utveckla skydd mot olika typer av "teleporteringsbrott"[cool] Fast det är väl långtifrån nog att väga upp alla dom jobb som skulle hotas av denna teknologi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Fast det är väl långtifrån nog att väga upp alla dom jobb som skulle hotas av denna teknologi

Å andra sidan är det väldigt svårt att se, för vi vet inte hur samhället har ändrats i övrigt och vilka andra uppfinningar som tillkommit i denna förmodade framtid. Skulle t.ex. gissa att bilen redan är kasserad sedan länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det känns ju närmare att omskola dem till teleportörmekaniker än något annat nytt yrke.

Jag förstår hur du tänker - tror jag, men jag håller inte med. Jag förväntar mig inte att teleporteringspill kommer att kunna jämföras med bilpill, tvivlar på att dom kommer att vara lika varandra, och vissa kanske kommer ha svårt för just den omskolningen. Kan väl liknas iallafall lite vid hur många 40+ inte kan använda en dator, eller rent av inte ens kan lära sig.

Nachac:

Äh, man var säkert rädd för all transport. Folk har en förmåga att överskatta vilka ändringar nytillskott till samhället gör.

Jag är inte negativ till teleportering om någon tror det. Jag kom bara att tänka på att folk tänker på hur coolt det är, men antagligen aldrig tänker på hur många jobb som skulle hotas av det.

Nachac:

Människor kommer alltid tycka om att flyga. Flygbolagen omstruktureras, men inte mer

Alltså till viss del håller jag med, fast ändå inte. Ja jag hade gärna hellre flugit under vissa omständigheter - om det hade varit mer "fritt" om du förstår hur jag menar. Hmm, jag förstår knappt själv hur jag menar... om jag säger såhär istället då, och hoppas att det inte blir för extremt och för lätt att missförstå. Jämför köra/åka bil med att köra/åka MC. Bil är dagens flyg, om man kan göra framtidens flyg till att köra/åka MC så hade jag ibland hellre kunnat tänka mig flyga än teleportering - om jag nu hade levt så länge dvs.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Skulle t.ex. gissa att bilen redan är kasserad sedan länge.

Var inte så säker på det... Bilen kommer att kasseras, ja, men så länge det finns miljarder och åter miljarder att tjäna på olja så kommer den bensindrivna bilen att finnas kvar. Pengar är mer makt än vad man tror, och pengar resulterar i girighet = är man en rik oljebolagsnisse så gör man allt man kan för att förhindra alternativa bränslekällor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

teleporteringspill kommer att kunna jämföras med bilpill,

Ändrade mig om detta, som syne från mitt senaste inlägg.

Storchen84:

Jag är inte negativ till teleportering om någon tror det. Jag kom bara att tänka på att folk tänker på hur coolt det är, men antagligen aldrig tänker på hur många jobb som skulle hotas av det.

Jo, och jag tror du överskattar förändringen, som människor förmodligen gjorde när bilen kom, som när tåget kom och när flygmaskinerna uppfanns.

Storchen84:

om man kan göra framtidens flyg till att köra/åka MC så hade jag ibland hellre kunnat tänka mig flyga än teleportering - om jag nu hade levt så länge dvs.[crazy]

Och antagligen är det så de skulle anpassa det. Sätta mer fokus på upplevelsen och istället för att göra allt så komfortabelt som möjligt se till att upplevelsen att flyga är mycket mer intensiv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Storchen84:

miljarder och åter miljarder att tjäna på olja så kommer den bensindrivna bilen att finnas kvar.

Den kommer finnas kvar länge, men så småningom blir dessa giriga människor tvungna att böja sig för den nya teknik som kommer, annars blir de omkörda av någon som har vett att satsa på framtidens fordon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jo

Tror du på fullaste allvar att du vet bättre än mig själv vad jag är negativ och positiv till?[rolleyes]

Nachac:

men så småningom blir dessa giriga människor tvungna att böja sig för den nya teknik som kommer

Fast jag har så lite förtroende för mänskligheten att jag är övertygad om att antingen samma giriga oljepampar eller några andra som tar deras plats kommer att hitta något annat enkelt miljöförtörande sätt att tjäna stora summor pengar på[sad]

Har i många år varit övertygad om att människan kommer att utrota sig själv - mest pga. sin girighet (så vi kanske inte ens hinner få fram teknologin för teleportering) och det står jag fast vid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Tror du på fullaste allvar att du vet bättre än mig själv vad jag är negativ och positiv till?[rolleyes]

Jag har en tendens att skriva "jo" istället för "ja" ibland. Var menat som jakande till hur du tänkte.

Storchen84:

r några andra som tar deras plats kommer att hitta något annat enkelt miljöförtörande sätt att tjäna stora summor pengar på[sad]

Alltså, dessa pampar har ju ingen som helst anledning att förstöra jorden om de inte tjänar på det, så det beror ju helt på vad eventuellt nytt bränsle blir. Det är dock troligt att det blir relativt miljövänligt eftersom man knappt forskar på något annat.


   
SvaraCitera
zIGGE

Vad är poängen med att filosofiera om ett sätt att transporteras, långt in i framtiden, och jämföra det med hur det skulle påverka dagens värld?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag har en tendens att skriva "jo" istället för "ja" ibland. Var menat som jakande till hur du tänkte.

Ah, my bad då[smile]

Nachac:

dessa pampar har ju ingen som helst anledning att förstöra jorden om de inte tjänar på det

Det är ju exakt det dom gör, dom tjänar på det - pengar - i stora summor![sad]

zIGGE:

Vad är poängen med att filosofiera om ett sätt att transporteras, långt in i framtiden, och jämföra det med hur det skulle påverka dagens värld?

Tidsfördriv - att diskutera, dela med sig av tankar och funderingar etc. kan ibland vara ett väldigt bra tidsfördriv[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Vad är poängen med att filosofiera om ett sätt att transporteras, långt in i framtiden, och jämföra det med hur det skulle påverka dagens värld?

Just teleporteringen är ganska irrelevant, är mer ett sätt att konkretisera funderingar kring samhällets möjliga framgångar och förändringar och dessas konsekvenser och om ny teknik bara är positivt.

Storchen84:

Det är ju exakt det dom gör, dom tjänar på det - pengar - i stora summor![sad]

Nu, ja, men inte om olja blir hopplöst förlegat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

men inte om olja blir hopplöst förlegat.

Det var där jag försökte komma till att hittar man ett väldigt simpelt men miljöförstörande sätt att tjäna pengar på så lär man ta det, huvudsaken är att det ger mer förtjänst än alternativen, miljön är skitsamma[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Det var där jag försökte komma till att hittar man ett väldigt simpelt men miljöförstörande sätt att tjäna pengar på så lär man ta det, huvudsaken är att det ger mer förtjänst än alternativen, miljön är skitsamma[rolleyes]

Jo, precis, men eftersom forskningen är fokuserad på motsatt så ser det lite småljust ut, men tror vi har tömt ut frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jo, precis, men eftersom forskningen är fokuserad på motsatt så ser det lite småljust ut

Tja, jag är ju en pessimist så jag tror inte ett dugg på det förräns jag sett det... dock tror jag oljan lär räcka längre än vad jag lär leva så jag lär nog inte se det

Nachac:

tror vi har tömt ut frågan.

Tråkigt att det i princip bara var vi två som "deltog"[tired]


   
SvaraCitera