Aviseringar
Rensa alla

Tenta av kurser i gymnasiet?


Ämnesstartare

Är det någon av er som tentat av en kurs i gymnasiet, dvs läst ut den innan du skulle.
rekommenderar ni det, vad ska jag tänka på om jag gör det, och har jag rätt att tenta av alla ämnen jag vill?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är det någon av er som tentat av en kurs i gymnasiet, dvs läst ut den innan du skulle.
rekommenderar ni det, vad ska jag tänka på om jag gör det, och har jag rätt att tenta av alla ämnen jag vill?

du kan enbart tenta upp till ett G på en kurs under sin gymnasiegång, dock kan du en vecka efter gymnasiet tenta hur många kurser du vill till vilket betyg som helst. (iaf i min skola)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

du kan enbart tenta upp till ett G på en kurs under sin gymnasiegång

Lögn.

Anarkandi:

och har jag rätt att tenta av alla ämnen jag vill?

Bara de som ingår i din studieplan.


   
SvaraCitera

martin312:

du kan enbart tenta upp till ett G på en kurs under sin gymnasiegång,

På vår skola kan man tenta upp till vilket betyg som helst, bara man har IG/inte har gjort kursen innan från början.


   
SvaraCitera

Tenta bara språk är mitt tips, blir förbannat mycket att plugga in om du ska tenta historia och liknande ämnen. Det kostar egentligan 500 kronor men åtminstone på min skola betalar skolan detta. Tentade av Engelska A och gör detsamma med B nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Det kostar egentligan 500 kronor men åtminstone på min skola betalar skolan detta.

Det är väl ändå om man vill tenta en kurs som man redan har betyg i? Min studievägledare sa iaf, men hänvisning till skolverket, att jag hade rätt att tenta av mina kurser.


   
SvaraCitera

batleth:

Det är väl ändå om man vill tenta en kurs som man redan har betyg i?

Inte enligt vår skolpersonal. Ja, de sa att jag hade rätt till det med, men att det kostade 500 kronor för skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Ja, de sa att jag hade rätt till det med, men att det kostade 500 kronor för skolan.

Rätt att göra det kostnadsfritt menar jag så klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

halva min klass tentade av matte A när vi började 1an back in da high skool days


   
SvaraCitera

batleth:

Rätt att göra det kostnadsfritt menar jag så klart.

Det var som sagt kostnadsfritt för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Det var som sagt kostnadsfritt för mig.

Stekare, tentor och kostnad ALL-INCLUSIVE, inga konstigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

blir förbannat mycket att plugga in om du ska tenta historia och liknande ämnen.

har också tänkt det, vi är ett teoretiskt program(SPIN) och arbetar i projekt ibland, och det är kul och lärorikt, vill inte missa det, så ifall jag tentar så tar jag ju språken istället. =)

ClosingTime:

Det var som sagt kostnadsfritt för mig.

Det var det för mig när jag tenatade matte A och B, funderar på att ta engelskan också, då jag i princip inte har något på lektionerna att göra någonsin.


   
SvaraCitera

flexfit:

halva min klass tentade av matte A när vi började 1an back in da high skool days

Haha, jag också tänkte tenta av Matte A. Men jag vågade inte. Men nu har vi ju betyg i kursen och ska göra NpA på onsdag.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag "tentade" kursen Rättskunskap, och det innebar att jag fick låna en bok, läsa själv och sedan komma och skriva proven tillsammans med dem som läste kursen med lektionstid avsatt för den. Det var enkelt, men det kan bero på att kursen är simpel och att läraren inte var så där överdrivet nitisk med betygen.


   
SvaraCitera

batleth:

Det är väl ändå om man vill tenta en kurs som man redan har betyg i? Min studievägledare sa iaf, men hänvisning till skolverket, att jag hade rätt att tenta av mina kurser.

På min skola får man pröjsa för att tenta kurser man redan har betyg i. IG/betyg saknas är gratis.

Men jag som funderar på att tenta NkA (läst KeA, BiA, FyA och NkA är rena barnleken seriöst) får göra det efter studenten isåfall.. och då kan man tenta upp till vilket betyg man vill men syo tjatar om att det är mycket svårare att få högt betyg


   
SvaraCitera