Aviseringar
Rensa alla

Testa din moral!


min moral vann


   
SvaraCitera

Walks In:

Är det då även rätt av fattiga människor att stjäla från rika? Eller vart går gränsen? 

jo det är det väl.

Walks In:
Varför nej? Är det dödandet i sig som då blir den omoraliska handlingen, spelar inte räddandet av 10 människors liv in?

man kan döda en person som hade dödat 10 pers annars, kanske. men man kan inte offra en oskyldig för att rädda 10 st då detta är mord vilket orsakar skräck och försämrar gruppsammanhållningen.

jag gjorde lite fel i den här frågan:

mpt:hv
3. som enskild soldat i situationen måste man ju göra en avvägning men krig är moraliskt fel

krig kan vara befogat som 1009 skrev. vet inte varför jag utgick från målvisionen istället för vägen dit just här. dumt.


   
SvaraCitera

Fkpaw:
min moral vann

du har ju inte skrivit några svar. eru la deep elle -.-


   
SvaraCitera
Kudhos

1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?

Nej. Fin gest men ingen tvång.

2. Är det någon gång moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster och anta då att den som säljer tjänsten mår bra, får bra betalt och att det inte finns någon hallick som tar åt sig en stor del av vinsten? Varför? Varför inte?

Borde vara acceptabelt att få köpa sexuella tjänster. Sen finns det väl de som inte blir bra behandlade och de som blir rätt behandlade och omständigheterna och omgivningen förklarar det. Finns bra bordeller och dåliga bordeller.

3. Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig? Varför? Varför inte?

Nej.

4. Är det moraliskt okej att döda djur för mat, trots att vi kanske misstänker att djuren lider?
(Om svaret är ja på grund av vår intelligenta överlägsenhet, är en motfråga ifall det i så fall är moraliskt okej i ett hypotetiskt scenario för rymdvarelser med mycket högre intelligens än människor att använda oss på samma sätt som vi använder djur?)

Ja. Det är moraliskt okej. Det är naturligt att äta djur. Som köttätare så äter vi kött. Sen finns det alternativ. Men det finns ett problem med att fler dör än vad som konsumeras. Vilket resulterar i att mycket slängs bort.

5. Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss ifrån att ta droger? Varför? Varför inte?

Nej.

6. Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 person för att rädda 10 personer?
(Ett exempel på detta är om man befinner sig på en livbåt där det bara rymmer 10 personer. En 11e person kommer ombord och båten börjar sjunka. Är det då moraliskt acceptabelt att lämna personen att dö för att rädda de övriga personerna?)

I ditt exempel, ja. Tråkigt men ja. Ibland blir det så. 🙁

7. Är det moraliskt acceptabelt att bryta mot lagen? I vilka lägen? Varför? Varför inte?

Beror på lagen. Finns lagar som är bra att de finns, sen finns det lagar som konstiga och dumma.


   
SvaraCitera

mpt:hv:

du har ju inte skrivit några svar. eru la deep elle -.-

🙁 trodde du ni kunde ha förtroende i mig 


   
SvaraCitera

mpt:hv: om vi människor mår dåligt av att åsamka djur lidande vet jag inte. det är fullt möjligt. djurens lidande i sig behöver vi dock inte bry oss om. såklart.

kan du inte känna empati med varelser av annan art än du själv?


   
SvaraCitera

1. Ja, vi har ett moraliskt ansvar att hjälpa den fattiga delen. Ansvaret sträcker väl sig egentligen tills det att så få människor som möjligt lider.
2. Ja, ifall scenariot är precis som det målas upp, men tyvärr existerar inte det scenariot, det kommer troligtvis alltid finnas lidande kopplat till sexköpet.
3. Beror på från fall till fall. Är dödandet ett måste för att skydda sig själv, sin familj eller eventuellt upprätthålla fred och demokrati, så ja. 
4. Nej, att åsamka andra lidande för enbart egen njutning kan aldrig ses som moraliskt okej.
5. Absolut. Staten är vald av folket och har därmed rätt att kriminalisera saker för att eventuellt skydda den enskilda individen.
6. Ja.
7. Principiellt nej. Möjligtvis i ett läge där det från början inte finns en chans för den enskilde individen att välja bort ett liv i området där lagarna gäller.

Detta är mitt tillfälliga moraliska ställningstagande. Framförallt blir det intressant när det gäller frågor som fattigdom och död. Står och vacklar mycket när det gäller den moraliska rättigheten att skydda sina egna intressen kontra den moraliska rättigheten att minska lidandet överallt. Var jag än ställer mig så innebär det att det någonstans blir moraliskt okej för andra människor att ta mina egendomar ifrån mig, på ena sidan på grund av tanken att minska lidandet i världen, på andra sidan på grund av rättigheten att skydda sina egna intressen.


   
SvaraCitera

Walks In: Varför?

Walks In: ?

Walks In: isåfall?

Har haft dessa diskussioner här ett flertal gånger, orkar inte igen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såhär då:

Är det moraliskt rätt av fattiga människor rätt att stjäla från rika människor för att överleva? 

Är det i så fall moraliskt rätt av ett fattigt land i Afrika där människor dagligen dör av fattigdom att invandra Sverige för att dela ut resurser?


   
SvaraCitera

isola:

kan du inte känna empati med varelser av annan art än du själv?

jo då. är bara inte så säker på om det är bra.


   
SvaraCitera
reben

1 ja
2 vet ej tkr denna är svår. folk får göra va dom vill men äcklas så mkt sj att d svårt att säga ja (men alltså... "antar att" .... )
3 nej tkr inte man ska döda 
4 nej
5 ja staten lider av d i långa loppet o håll dig till fucking lagen om du ska bo här =)
6  nej
6 nej/ja om ngn kmr skadas om man ej bryter mot lag ja

tkr moraliskt acceptabelt låter fett fult


   
SvaraCitera

?? det gör den inte alls? + vem bryr sig om staten den är ingen person

reben
staten lider av d i långa loppet


   
SvaraCitera
reben

mpt:hv:
?? det gör den inte alls? + vem bryr sig om staten den är ingen person

staten e juridisk person
nä d e ju sant så mkt pengar man kan spara in när polisen inte behöver jaga smutsiga knarkare längre ^^ 

ändrar åsikt


   
SvaraCitera
b1son

1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?

nja skulle snarare uttrycka det som att vi har ett kollektivt ansvar att sluta möjliggöra extrem fattigdom genom att hamstra alla resurser till en minoritet av befolkningen. fast vet inte hur det skulle gå till. men eftersom vi har en otrolig snedfördelning av resurser som inte kan förklaras av att en viss del av jordklotet bara har lata människor, utan av att vi inte alls har samma möjligheter till att leva drägliga liv överallt så försvinner inte ansvaret förrän alla har lika möjligheter o d inte e sån skev maktfördelning (fan va jag pratar i rundor men pallar ej)

2. Är det någon gång moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster och anta då att den som säljer tjänsten mår bra, får bra betalt och att det inte finns någon hallick som tar åt sig en stor del av vinsten? Varför? Varför inte?

nej. tkr inte sex e nån rättighet. sluta se på andra människors kroppar som varor att köpa.

3. Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig? Varför? Varför inte?

eftersom krig inte är moraliskt acceptabla så vet jag inte. nej, det är inte moraliskt acceptabelt. det kanske är försvarsbart i någon mån så att vi inte ska sätta folk i fängelse för att de dödat i krig de inte haft mkt annat val än att delta i - men moraliskt acceptabelt är det inte.

4. Är det moraliskt okej att döda djur för mat, trots att vi kanske misstänker att djuren lider?
(Om svaret är ja på grund av vår intelligenta överlägsenhet, är en motfråga ifall det i så fall är moraliskt okej i ett hypotetiskt scenario för rymdvarelser med mycket högre intelligens än människor att använda oss på samma sätt som vi använder djur?)

NEJ. det är för fan inte ens en misstanke. sluta se på andra varelsers kroppar som varor att köpa.

5. Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss ifrån att ta droger? Varför? Varför inte?

ja om d e stor risk att just dom drogerna gör att man skadar andra msk ksk. OM man kan anta att förbud minskar bruket.

6. Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 person för att rädda 10 personer?
(Ett exempel på detta är om man befinner sig på en livbåt där det bara rymmer 10 personer. En 11e person kommer ombord och båten börjar sjunka. Är det då moraliskt acceptabelt att lämna personen att dö för att rädda de övriga personerna?)

vet verkligen inte. hatar denna fråga. när kmr d egentligen att hända. kan man inte alternera i livbåten liksom. några simmar bredvid, några chillar i båten o så byter man om d nu e kallt elr nåt??

7. Är det moraliskt acceptabelt att bryta mot lagen? I vilka lägen? Varför? Varför inte?

ja. lagen har väl för fan inte med moral att göra.


   
SvaraCitera

mpt:hv:

jo då. är bara inte så säker på om det är bra.

toki


   
SvaraCitera