Aviseringar
Rensa alla

testa ditt ordförråd


Ämnesstartare

http://vocabulary.ugent.be/

testa dina kunskaper i engelska och få en uppskattning av ungefär hur stor andel av det engelska ordförrådet du känner till. tänk på att testet även innehåller falska ord, så man tjänar ingenting på att uppge att man kan allt. ditt deltagande i testet kommer att vara till nytta för vetenskapen. lycka till!


   
Citera
Ämnesstartare

det här kommer inte gå bra asså


   
SvaraCitera
reben

40% fast jag typ bara tryckte på F = (

svårt d e med ord utanför meningar

dålig jag är på språk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: svårt d e med ord utanför meningar

det är skitkul! i slutändan går det ju bara ut på att identifiera ord som ser ut att kunna vara engelska. hur kan exempelvis "neuroception" inte vara ett riktigt ord? det har ju nästan 3000 sökträffar på google.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

57 %

kan ingen engelska så jag är nöjd


   
SvaraCitera
reben

durga:
det är skitkul! i slutändan går det ju bara ut på att identifiera ord som ser ut att kunna vara engelska. hur kan exempelvis "neuroception" inte vara ett riktigt ord? det har ju nästan 3000 sökträffar på google.

aha jag tänkte mer ord jag faktiskt kände igen, även om jag inte visste vad precis alla betydde. tkte typ alla ord skulle kunna va engelska :$verkligen värdelös på språk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gjorde två ggr och fick 56% båda gångerna 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fick samma resultat när jag chansade mkt som när jag knappt chansade 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tredje gången gillt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

67%  :s trodde jag skulle kunna mer, hälften visste jag pga senaste studierna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu fick jag 68% :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

76% men jag är osäker om vissa sammansatta ord räknas? För jag vet två ord men när de är sammansatta så blir man osäker på om det finns ett sådant ord. Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mina favoriter bland non-words hittills måste vara fungible, slicewise och laughth. så fina.

Xuzkie:
76% men jag är osäker om vissa sammansatta ord räknas? För jag vet två ord men när de är sammansatta så blir man osäker på om det finns ett sådant ord. Förvirrad

jag stör mig mest väldigt mycket på alla ord som är omskrivna med konstiga pronomen, typ en-, re-, un- och böjningsformer som säkert finns men man aldrig ser eller hör sägas. 

tänk på att engelskan inte alls har samma förmåga att bilda sammansatta ord som svenskan. det är därför särskrivningar blir så bedrägligt för oss; sammanskrivningen ändrar ordets betydelse i svenskan. det är en bra tumregel att utgå från att ett sammansatt ord eller begrepp på engelska antingen ska vara särskrivet eller ha bindestreck mellan orden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: det är en bra tumregel att utgå från att ett sammansatt ord eller begrepp på engelska antingen ska vara särskrivet eller ha bindestreck mellan orden.

fut-ble


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
tänk på att engelskan inte alls har samma förmåga att bilda sammansatta ord som svenskan. det är därför särskrivningar blir så bedrägligt för oss; sammanskrivningen ändrar ordets betydelse i svenskan. det är en bra tumregel att utgå från att ett sammansatt ord eller begrepp på engelska antingen ska vara särskrivet eller ha bindestreck mellan orden.

Exakt, man blir helt förvirrad när vissa av dessa sammansättningar kommer.


   
SvaraCitera