Aviseringar
Rensa alla

Thai boxing?!


Icisis
Ämnesstartare

Får man armbågar och knäa i sverige?? får man mer stryk i thai boxing än andra kampsporter?,taekwondo,karate,boxing


   
Citera

Icisis:

Får man armbågar och knäa i sverige??

Ja - såvida inte den specifika tävlingen säger annorlunda. Men generellt så får du det.

Icisis:

får man mer stryk i thai boxing än andra kampsporter?,taekwondo,karate,boxing

Troligen mer än i taekwondo, men likvärdigt med de andra.


   
SvaraCitera

Thaiboxning är en fullkontakts-sport, det är mer "spö" än i TKD och Karate skulle jag säga. Dock under kontrollerade former, såklart, skadas någon så beror det på en oförsiktig eller dålig sparrningspartner i huvudsak. (Ibland, även en sopig guard)

"I Sverige finns idag väl utvecklade möjligheter att tävla under säkra former på en nivå som passar den enskilda utövaren. Sverige är en stark thaiboxningsnation och har genom åren haft flera proffs och amatörvärldsmästare.

Man använder skenben, knän, händer och armbågar i framför allt slag- och sparktekniker, men även kast (med armarna enbart) är tillåtna. Knockout ger omedelbar seger oavsett poängställning. Slag ger mindre poäng än sparkar. Det som ger mest poäng är knän in mot höftpartiet och gärna ovanför, i njurhöjd. I enlighet med klassiska regler får man även använda armbågar, och de enda skydd som används är suspensoar och tunna handskar. I Europa sker det dock sällan att armbågar tillåts och när så sker är det uteslutande i finalmatcherna i stora turneringar."

http://www.swedishmuaythai.nu/index.php?id=1227&n=regelverk

Läs mer här.


   
SvaraCitera

eller, det finns ju en uppsjö av olika karatestilar. Många är ju rätt lama, men finns ju fullkontakt även där, det är det är likvärdigt menar jag, givetvis.


   
SvaraCitera

Budolicious:

eller, det finns ju en uppsjö av olika karatestilar. Många är ju rätt lama, men finns ju fullkontakt även där, det är det är likvärdigt menar jag, givetvis.

Ohja, ni kyokoshinare kan vara rätt hårdhänta ibland har jag fått uppleva. Försökte mig på att sparra med en nordisk-mästare när jag var ny till thai och kaxig som få.

Jag behöver inte säga hur många blåmärken jag hade väl?


   
SvaraCitera

Zittam:

Jag behöver inte säga hur många blåmärken jag hade väl?

Nejdå, nejdå[blush]
Vet hur bröstet och benen brukar kännas efter en turnering


   
SvaraCitera