Aviseringar
Rensa alla

thaikäk vidrig skapelse...


Ämnesstartare

skenvegetarisk mat

ser asfräscht ut med tofu och grönsaker i men i själva verket är det hela kokt i saft från ostron och fiskrens

aldrig mer ska jag betala pengar till de vidriga thailudrena


   
Citera

det beror ju på vad du äter...

på min thairestaurang kan man få seitan och mock-meat. ett paradis för varje vegan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har haft oturen att stöta på en kass thairesturang. Det har jag också gjort flera gånger.
Dock är thai nåt av den bättre maten enligt mig, om det är tillagat rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar kinesisk(som inte är fyra små rätter) och vietnamesisk mat bättre vet inte varför tycker bara thaimat ofta är tråkig.


   
SvaraCitera

Chickfactor:

gillar kinesisk(som inte är fyra små rätter) och vietnamesisk mat bättre vet inte varför tycker bara thaimat ofta är tråkig.

kina har väl nio stora kök, som varierar sjukt mycket. tror jag. sedan finns det massa sub-kök till dessa, där olika former av tillagningsmetoder dominerar. bara käkat mock-meat på kinesen, i asien, och det var gött. vet inte vad det var för typ av kök, var i malaysia, många expatkineser där.

bara ätit lite vietnamesisk mat, men de äter grymmemycket vårrullar av olika varianter, eller? åt en grymt god glasnudelvårrulle med färska grönsaker en gång. mkt nice.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det beror ju på vad du äter...

på min thairestaurang kan man få seitan och mock-meat. ett paradis för varje vegan.

finns ju ändå massa skit i kryddblandningar o såser... räkpasta, fisksås, ostronsås m.m.

det värsta var att min rätt stod under "vegetariska rätter" men sen blandar dom ändå i massa skit. man kan helt enkelt inte lita på jappsarnas sjuka djursyn. de tror väl att fisk är en sorts grönsak


   
SvaraCitera

Tilda1988:

man kan helt enkelt inte lita på jappsarnas sjuka djursyn.

alla japaner bor i thailand [wink][wink][wink]

Tilda1988:

de tror väl att fisk är en sorts grönsak

det trodde de i indonesien, jag hade magsjuka samma kväll. anar varifrån det kommer. [rolleyes]

Jag har inte stött på någon bra thairestaurang i sverige där de har räkpasta, fisk- eller ostronsås i maten. Fråga innan de lagar till maten, det brukar funka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Jag har inte stött på någon bra thairestaurang i sverige där de har räkpasta, fisk- eller ostronsås i maten

är du go eller? det är ju standardingredienser i thailändsk matlagning??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

bara ätit lite vietnamesisk mat, men de äter grymmemycket vårrullar av olika varianter, eller? åt en grymt god glasnudelvårrulle med färska grönsaker en gång. mkt nice.

är mycket typ råa vårrullar med färska grönsaker och eventuellt lite skaldjur i och soppor med risnudlar och typ grytor med kyckling och fläsk. mycket risnudlar också javene men jag gillade iaf maten när jag var där.

internet:

kina har väl nio stora kök

jo jag vet men mest typ dimsum och typ grytor med ingefära och typ wontonsoppa och nudelrätter (gärna glas eller ris då) vet inte är varken en jättestor fan av äggnudlar eller ostasiatiskt ris (mer för indiskt) men tycker att bra "kinesmat" är betydligt bättre kryddat än thaimat.

finns en ganska god (men dyr) kinarestaurang i lund som serverar en del sån mat jag gillar och sen så tycker jag det finns ganska goda ifall man kommer ut ur sverige.

det är ju bara pga av att så många kinesrestauranger i sverige är så flottiga, opersonliga och tråkiga som den har fått rykte av sig som tråkig.

tycker att kokosmjölk förstör många thailändska grytor och soppor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker inte fisksåsen är så påtaglig i vietnamesisk mat. har iaf aldrig märkt den.


   
SvaraCitera

Tilda1988:

är du go eller? det är ju standardingredienser i thailändsk matlagning??

Ja, men inte i vegetariska rätter. Prata med kocken, säg att du dör om du får fisk i dig. Det har aldrig varit fisksås i när jag har käkat, de har bara salt i, istället. Anledningen att de har fisksås i är för att man inte använder salt i thaiköket i normala fall. I många fall har tattiga restauranger glutamat i maten istället, för att det ska smaka mer. Hatar det.

Chickfactor:

men tycker att bra "kinesmat" är betydligt bättre kryddat än thaimat.

kan hålla med. svartpepparsås är kinesiskt va, gillar det som fasen.

svennekinakäk är rätt trist, ja. friterat med ris och sötsur sås, och friterad efterrätt.

Chickfactor:

tycker att kokosmjölk förstör många thailändska grytor och soppor.

där håller jag inte med dock, kokosmjölk är crazygott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

kan hålla med. svartpepparsås är kinesiskt va

finns väl olika sorter men har iaf sett det på kinesiska restauranger.

har fått väldigt goda kryddade grytor som är sötstarka med mycket ingefära i som är typ min favoritmat och typ wokar med svartbönssås i och wokar med typ pepparkryddat kött*mördardreggel*

internet:

där håller jag inte med dock, kokosmjölk är crazygott.

vet inte tycker det drar ner smaken iaf:E


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vidrig skapelse säger du.. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Chickfactor:

har fått väldigt goda kryddade grytor som är sötstarka med mycket ingefära i som är typ min favoritmat och typ wokar med svartbönssås i och wokar med typ pepparkryddat kött*mördardreggel*

diggar ingefära som fan, det är ett måste för kinesisk mat typ. eller asiatisk mat i stort. [blush]

Chickfactor:

vet inte tycker det drar ner smaken iaf:E

ska äta det nu i rent protestsyfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

diggar ingefära som fan, det är ett måste för kinesisk mat typ. eller asiatisk mat i stort.

dyrkar det också eller inte att äta som sådant men i matlagning, har bara stött på det i vietnamesisk och kinesisk mat samt som sånt tillgrejs till sushi.

internet:

ska äta det nu i rent protestsyfte.

går tillbaks till bordet och äter skabbigt fisklik isåfall[sad]


   
SvaraCitera