Aviseringar
Rensa alla

Tiden går framåt inte bakåt!


Ämnesstartare

mpt:hv:

ska dricka morotsjuice och skjuta upp tentaplugg du då

färdig köpt? går det dricka sån eller är de bara jag som har känslig mage?
lycka till på tentan.


   
SvaraCitera

Bara nuet finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:
Bara nuet finns.

"nuet" förändras, och denna förändring är tiden. Sedan så synkroniserar vår hjärna sinnesintryck på ett sätt satt vi tar in relevanta förändringar på ett sätt som kan kallas för ett "nu". Men nuet är en konstruktion av oss. En pragmatisk och nödvändig konstruktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA:
tiden går neråt sedan uppåt

???

Enligt Einstain så existerar inte tiden alls. Ingenting händer egentligen, allt bara är. 


   
SvaraCitera
reben

synd tkr jag


   
SvaraCitera

space: "nuet" förändras, och denna förändring är tiden. Sedan så synkroniserar vår hjärna sinnesintryck på ett sätt satt vi tar in relevanta förändringar på ett sätt som kan kallas för ett "nu". Men nuet är en konstruktion av oss. En pragmatisk och nödvändig konstruktion.

allt förändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Enligt Einstain så existerar inte tiden alls. Ingenting händer egentligen, allt bara är. 

enligt einstein så ska man nog inte alltför lättvindigt reducera ett komplext idékluster till floskler o truismer som denna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

allt förändras.

Ja, alltså är tiden vad som är fundamentalt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det va fel, allt hände samtidigt
sen slutade d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

enligt einstein så ska man nog inte reducera ett komplext idékluster till floskler o truismer som denna

Ja, för bara vi gör det mer komplext så blir det mer sant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Ja, för bara vi gör det mer komplext så blir det mer sant. 

relativitetsteorin ÄR komplex, det är inget man gör den till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

relativitetsteorin ÄR komplex, det är inget man gör den till.

Jo, det förändrar inte faktumet att tiden för Einstein enbart är en abstraktion, en dimension av rummet. Varför göra enkla saker komplexa? Hela iden är ju att det existerar tidlösa lagar, vilket är abstraktioner. Som man antar applicerar på hela universum (genom hela dess historia). Just den delen är oerhört lik Newtons världsbild. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

relativitetsteorin ÄR komplex, det är inget man gör den till.

Jag läser lee smolin , jag antar han vet vad han pratar om, och jag tror jag har förstått honom korrekt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Jo, det förändrar inte faktumet att tiden för Einstein enbart är en abstraktion, en dimension av rummet. Varför göra enkla saker komplexa? Hela iden är ju att det existerar tidlösa lagar, vilket är abstraktioner. Som man antar applicerar på hela universum (genom hela dess historia). Just den delen är oerhört lik Newtons världsbild. 

space:

Jag läser lee smolin , jag antar han vet vad han pratar om, och jag tror jag har förstått honom korrekt. 

vilken relevans har det för någonting alls att säga att tiden enbart är en abstraktion? alla våra upplevelser och kategorier är abstraktioner, likaså rummet.


   
SvaraCitera