Aviseringar
Rensa alla

Tidiga morgonar hälsofarliga för tonåringar


Ämnesstartare

Schism:

nej, det är (delvis) genetiskt och går i min familj. typ alla är nattmänniskor.

http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/variations/individual-variation-genetics

ja, men själva klockslaget har ju inte så mycket att göra, snarare dagsljuset. åk till något sydligare land och du börjar automatiskt vakna 6-7 på morgonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

extra mile high club:
att de lägger sig sent är ju problemet

aa man måste få mycket dagsljus under dagen och sova när det är mörkt som fan. optimalt blir typ att sova 10-7


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Tidiga morgonar har inte varit ett problem för mig, problemet för mig är att ser på tv eller är på internet för länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har nog inte så mycket med den specifika tiden att göra, utan att ungdomar är så distraherad av allt som går att göra att de lägger sig så sent de bara kan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy: aa man måste få mycket dagsljus under dagen och sova när det är mörkt som fan. optimalt blir typ att sova 10-7

Tumme upp


   
SvaraCitera

tror dom fattat fel
som alla andra här redan sagt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: nej, det är (delvis) genetiskt och går i min familj. typ alla är nattmänniskor.

jag säger inte emot att variationer förekommer men då människan är extremt mycket mer sårbar på natten samt behöver D-vitamin för att överleva så finner jag det otroligt att det skulle vara hårdkodat genetiskt, det kan dock röra sig om hur generna uttrycker sig pga faktorer jag inte har en aning om.

inte kollat forskningsrapporten, visar den tendenser eller är det "såhär är det!!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy: aa man måste få mycket dagsljus under dagen och sova när det är mörkt som fan. optimalt blir typ att sova 10-7

oavsett hur det förhåller sig med den saken är en stor del av befolkningen i nordliga högteknologiska länder nattmänniskor by preference (och i danmark finns det till och med ett samfund som belyser problemet). om eleverna de facto mår och presterar bättre av att gå upp åtta i stället för sju ser jag ingen anledning att fortsätta propsa för tider som grundar sig på obsoleta arbetsscheman och febrilt önsketänkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: om eleverna de facto mår och presterar bättre av att gå upp åtta i stället

 klart man blir piggare om man får sova 1 timme extra till en början men det är inte långvarigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy:

 klart man blir piggare om man får sova 1 timme extra till en början men det är inte långvarigt

tänk så håller man rutinen


   
SvaraCitera

Kan tänka mig att det ligger något i det. I tonåren så behöver man sömn men sen så ger det ju ingen effekt ifall dom sitter uppe en extra timme på natten istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: tänk så håller man rutinen

det gör man inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy: klart man blir piggare om man får sova 1 timme extra till en början men det är inte långvarigt

ska fördjupa mig mer i frågan, återkommer med avhandling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Jag skulle väl säga 
Lägg er i tid om ni nu inte får sova tillräckligt länge. Hur svårt är det egentligen om man gör det till en vana
ok om man har sömnproblem 

Pricis, man kan ju inte klaga på att man inte får sova tillräckligt länge när man går och lägger sig 01:53


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helt sjukt att vi överhuvudtaget rättar oss efter den hittepåregel som tiden faktiskt är. hade jag tillräckligt med stöd bakom mig hade jag gått all in för att avskaffa tiden. det är den största stressfaktorn i mitt liv, att behöva befinna mig på vissa platser en viss tid. och vadå tonåringar, behöver man inte sova efter att man fyllt 19 eller? rövhattar. 


   
SvaraCitera