Aviseringar
Rensa alla

Tiggeri förbjudet i Norge


DaimX
Ämnesstartare

Som rubriken lyder så har nu tiggeriet i Norge blivit förbjudet.Är detta något för Sverige att efterlikna? Det har ju bara på de sista 6 månaderna fullständigt exploderat och även i min lilla stad så sitter dom nu utanför varenda butik. Vad tycker ni?


   
Citera

Tycker att tiggeri ska vara förbjudet och sen kan alla dessa sossar betala allt åt dem för skatte pengar ska fan inte gå ut på att hjälpa random personer. Nej jag är inte sd:are eller rasist jag är liberal...


   
SvaraCitera

Man kan inte förbjuda utsatthet.


   
SvaraCitera

MarcusKing: Nej jag är inte sd:are eller rasist jag är liberal...

Som liberal ska man vara mån om individers frihet, men du alltså inte ha frihet här.


   
SvaraCitera
DaimX
Ämnesstartare

Nachac:
Man kan inte förbjuda utsatthet.

Du har rätt, men när man hör på nyheterna och folk som har varit inblandade i tiggeriet som säger att det styrs utav "tiggar ligor", "Maffia" eller liknande så blir jag iallafall lite fundersam över om man ska ge eller inte. Har ni något bättre förslag på hur man kan få slut på det organiserade tiggeriet?


   
SvaraCitera

DaimX: men när man hör på nyheterna och folk som har varit inblandade i tiggeriet som säger att det styrs utav "tiggar ligor", "Maffia" eller liknande så blir jag iallafall lite fundersam över om man ska ge eller inte.

Nyheterna = Fria tider och andra sidor som inte kan skilja mellan rätt och fel?
Poliser och andra myndigheter har på flera platser i Sverige gått ut med att det inte finns något samband mellan tiggare och "tiggarligor". Inte att det inte förekommer någonstans i Sverige, men överlag är detta bara en myt. Sluta vara så naiv.


   
SvaraCitera
time
 time

Det finns så saker som är så vidriga och bortskämda som att kräva att tiggeri ska förbjudas. Hela den här "om jag inte ser det så drabbas jag inte"-mentaliteten gör mig illamående. Som Nachac sa: vi kan inte förbjuda utsatthet. Vill folk bli av med tiggare så kan de väl satsa på humanitära åtgärder och inte bara banna dem från stadsbilden så de inte behöver tänka på det? Nä. Usch. 


   
SvaraCitera

DaimX: Du har rätt, men när man hör på nyheterna

Det gör man inte, eftersom det är trams.


   
SvaraCitera

DaimX: Har ni något bättre förslag på hur man kan få slut på tiggeriet?

Bättre skyddsnät och större möjlighet till medborgarskap, försvagning av nationsgränser.


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:

Bättre skyddsnät och större möjlighet till medborgarskap, försvagning av nationsgränser.

Detta. Tycker det är på tiden att vi börjar diskutera någon slags global välfärd, men för att det ska fungera krävs ju att västvärlden inser att de inte kan vara så förbannat giriga. 


   
SvaraCitera
mynona

Att förbjuda tiggeri är att sopa problemet under mattan i stället för att lösa det. 

time: global välfärd

Ja. Hjärta Jag tror att det i framtiden kommer att bli en oundviklig konsekvens om förnuftet får råda, och att vi i framtiden kommer att se FN, EU och övriga globala organisationer som det första fröet till det globala välfärdssystem som är den enda realistiska möjligheten för världens fortlevnad. 

Nachac:

Det gör man inte, eftersom det är trams.

Vad rekomenderar du som ersättning för att hålla sig insatt och uppdaterad? 


   
SvaraCitera

Z0dd:

Som liberal ska man vara mån om individers frihet, men du alltså inte ha frihet här.

Kanske borde skriva det jag menar lite mer. Menar altså att det ska vara förbjudet att tigga genom att det ska inte finnas att man ska kunna tigga i 2014s Sverige 🙂


   
SvaraCitera

Först och främst bör det väl påpekas att det inte finns något allmänt tiggeriförbud i Norge (även om sådana planer finns hos regeringen). Det är upp till varje kommun att själva bestämma och det är alltså en kommun, Arendal, som nu har infört ett förbud.

Personligen tycker jag det är genomvidrigt, av skäl som tidigare nämnts i tråden.


   
SvaraCitera

MarcusKing: Kanske borde skriva det jag menar lite mer. Menar altså att det ska vara förbjudet att tigga genom att det ska inte finnas att man ska kunna tigga i 2014s Sverige 🙂

Fattigdom och utsatthet löses inte med förbud. Genom förbud vänder man kinden till och låtsas att det inte finns.


   
SvaraCitera
DaimX
Ämnesstartare

Lav:

Nyheterna = Fria tider och andra sidor som inte kan skilja mellan rätt och fel?
Poliser och andra myndigheter har på flera platser i Sverige gått ut med att det inte finns något samband mellan tiggare och "tiggarligor". Inte att det inte förekommer någonstans i Sverige, men överlag är detta bara en myt. Sluta vara så naiv.

Hur kan du då förklara den 18 åriga " tiggare" i Gävle som hade 53000 kr i kontanter i sin bh??? 


   
SvaraCitera