Aviseringar
Rensa alla

Till alla er som ska sommarjobba!


Ämnesstartare

Med tanke på UM:s åldrande målgrupp vet jag inte hur många som har behov av detta men några finns säkert.

Detta är mycket bra läsning:
http://goteborg.suf.cc/sommarjobb/faq.html

Viktigt att veta om du fått sommarjobb:

* Se till att få ett anställningsbevis. Det är ett papper där det står vad för sorts anställning du har, vilka dina arbetstider och arbetsuppgifter är, din lön och hur lång tidsperiod det gäller. Se upp för "anställning vid behov", som egentligen saknar innehåll.

* Schysst lön. Ring LS och kolla vad andra i samma yrke får. Semesterersättning ska alla som jobbar ha. Den brukar vara 13 procent av lönen. Säger arbetsgivaren att ersättning ingår i lönen, ska det stå i anställningsbeviset.

* Övertidsersättning. Se till att din arbetstid står i anställningsbeviset, allt utöver 40 timmar i veckan är övertid. Arbetstiden är reglerad i lag. För unga finns speciella bestämmelser. Är du under 15 får du inte jobba efter klockan sju på kvällen. Är du under 18 måste du sluta jobba senast klockan elva på kvällen, och du får inte arbeta övertid överhuvudtaget.

* Det är bra att undvika svartjobb, om det går. Inte nog med att du inte är försäkrad om det skulle hända en olycka på arbetsplatsen, dessutom riskerar du att bli återbetalningsskyldig skatt till staten om arbetsköparen åker dit. Har du inget val, är det bra att vara organiserad ifall du skulle råka ut för trubbel.

* Anmäl till försäkringskassan att du fått ett jobb. Det är nämligen de som betalar ut sjukersättning om du är sjuk mer än fjorton dagar i sträck, och då måste ha rätt uppgifter om din inkomst.

* Tjänstgöringsintyg: När du slutar på jobbet, se till att få ett intyg på vad du gjort så du kan använda det när du söker jobb i framtiden

* Om något strular, kontakta din fackförening! Det är inte okej att du ska bli illa behandlad bara för att du är ung! Du förtjänar att bli bemött med samma respekt som en vuxen! Sommarjobb är lika mycket jobb som alla andra jobb!


   
Citera

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra initiativ!


   
SvaraCitera
Åtta

Tänker pimpa detta till redaktionen. Känns som att det skulle kunna vara en lämplig gästtext.

André Vifot Haas:

Spotta ut spettekakan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Om du känner att din arbetsinsats är värd mer än den lilla pissiga ersättningen du får, så har du all rätt att ta saker från företaget, som du behöver" [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

"Om du känner att din arbetsinsats är värd mer än den lilla pissiga ersättningen du får, så har du all rätt att ta saker från företaget, som du behöver"

haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2000 är ganska lite för att vara tillgänglig och ansvarig dygnet runt för 8-16 barn va? per vecka.


   
SvaraCitera

Mycket bra initiativ; kanske lägga till någonting om LO:s sommarjobbstelefonlinje också?

Postorderhoran:

2000 är ganska lite för att vara tillgänglig och ansvarig dygnet runt för 8-16 barn va? per vecka.

2000 kronor för att vara ansvarig för 8-16 barn 24/7? På tok för lite. Även om du inte har huvudansvaret utan "bara" har jour dygnet runt är det alldeles för lite.

Faktum är att det är för lite även om du inte hade haft något ansvar och inte hade haft jour; 2000/40 blir 50 kronor i timmen. Jag vet inte vilket avtal dagispersonal har, men Unionens tjänstemannaavtal kräver ungefär 110 kronor i timmen plus semesterersättning och eventuella tillägg och jag har svårt att tänka mig att ens dagispersonal skulle tjäna mindre än hälften av det.

EDIT: jag googlade lite och hittade inget kollektivavtal (sannolikt är det kommunal som sluter avtal för dagbarnvårdare, om du inte är anställt inom den privata sektorn,) men medellönen för kommunalanställda dagbarnvårdare är 20 000 kronor i månaden (mer än dubbelt så mycket som dina 2000 i veckan) och de lägsta lönerna jag hittat ligger runt 14 000 i månaden (vilket fortfarande är mycket högre.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

2000 kronor för att vara ansvarig för 8-16 barn 24/7? På tok för lite. Även om du inte har huvudansvaret utan "bara" har jour dygnet runt är det alldeles för lite.

jo, kände det så tackade nej till att vara lägerledare på ridklubbens läger. Hade det bara varit under dagtiden vecka hade jag kanske tackat ja, men 2000 för att vara jourmamma för så många barn, laga all mat och ha typ inte en ledig stund känns jäkligt snålt.

Ville egentligen bara höra hur landet ligger, om jag är girig eller ej. Vet nu.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

jo, kände det så tackade nej till att vara lägerledare på ridklubbens läger. Hade det bara varit under dagtiden vecka hade jag kanske tackat ja, men 2000 för att vara jourmamma för så många barn, laga all mat och ha typ inte en ledig stund känns jäkligt snålt.

Du skulle alltså ha utfört fyra jobb (barnvakt, ridlärare, administratör, kock) dygnet runt för 2000 spänn i veckan? Din ridklubb verkar helt vansinnig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

men 2000 för att vara jourmamma för så många barn, laga all mat och ha typ inte en ledig stund känns jäkligt snålt.

Låter som VÄLDIGT dåligt betalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Har du inget val, är det bra att vara organiserad ifall du skulle råka ut för trubbel.

Förklara gärna denna del mer med svartjobben.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Förklara gärna denna del mer med svartjobben.

Är du fackligt ansluten har du tillgång till jurister, har du tillgång till jurister kan du säga till din svartjobbschef att antingen betalar han din lön, plus vad de förmåner ett riktigt jobb medför är värda, eller så får han ta ett trevligt litet samtal med skatteverket. Har du inte tillgång till jurister är du beroende av att arbetsköparen känner sig snäll; eftersom du officiellt sett inte jobbar för honom har han heller ingen anledning att betala ut någon lön till dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Känns som att det skulle kunna vara en lämplig gästtext.

Inte jag som skrivit!

Är ju bara copypasta!


   
SvaraCitera