Aviseringar
Rensa alla

Till DIG som mår dåligt.


Ämnesstartare

Till DIG som mår dåligt och läser detta så vill jag berömma dig till att du har vågat ta ett steg att antingen bara läsa lite här på forumet eller kanske till och med skriva något. Det är positivt och det är ett steg åt ett positivt håll.

När det kommer till att må dåligt så finns det lite olika benämningar som ångest, panikångest och även deprission.
Alla mår nångång i sitt liv dåligt. Vissa bara ibland, medan det finns vissa som går runt varjedag, vecka efter vecka, månad efter månad till år med att må sämre.
Det finns alltid orsaker till varför man mår dåligt.
Det kan vara att man känner att man inte duger till, är värdelös, ful, tjock osv. Finns en massa saker som ligger bakom.
Jag hade inte tänkt att gå in så detaljerat på alla saker men vill däremot ge lite tips om vad man kan göra när man får ångest, känner sig värdelös.
Och är det så att DU undrar något sen, så äre bara att fråga här i tråden eller skicka iväg ett PM.

Först och främst så är det ångest som jag tänkte skriva lite om.
Ångest kan upplevas som SKIT jobbig, man kan rent utsagtt känna en "dödslängtan" när ångesten når sin topp.
Man kan känna ett behov av att fly och då menar jag att sysselsätta sig med något för att man klarar inte av att vara i det som är jobbigt.
Men att fly från själva ångesten genom att sysselsätta sig med något annat, helt enkelt att man försöker springa ifrån det jobbiga fungerar inte i längden.
Finns även dom som skär sig själv, för att det ska lätta mot ångest. Och det är också ett sätt att fly.
Vi människor fungerar så att vi kan inte fly från våra tankar och känslor, dom kommer ikapp oss för eller senare.
Det som jag vill motivera till dig som har ångest är att vara kvar i det. Möt den inre personen idig och lyssna på det som den inre personen har att säga.
DU behöver inte aggera på dina tankar och känslor, dom är ofarliga och ingen ser det som du tänker på heller.
Ångesten fungerar som en trappa. När den är högst upp det är då man upplever panik, dödsångest helt enkelt.
Vågar man vara kvar idet så kommer den att gå ner efter en liten stund och sen äre över. Den kan inte hålla i i evigheter.
Men väljer man att fly så följer den med.
Därför så motivera dig till att våga vara kvar i det även om det är skit jobbigt.
Det är ett steg på rätt riktning, och du är jävligt modig som vågar det.

Sen är det andra lite av att man bara ser sig själv på ett negativt sätt.
Läser ibland att många skriver hur värdelösa dom är och det är bara negativa ord.
Alla människor har fel och brister, men ALLA har även positiva egenskaper också.
Tänkte väl ge lite tips på hur man kan få bort lite av det negativa, men det krävs träning och att man fortsätter hela tiden med detta.
Det lättaste man kan gör är att varje kväll innan man går och lägger sig, sätta sig och tänka igenom hur ens dag har varit.
Man börjar tänka på vad man har gjort, som en film fast baklänges. Du börjar tänka från att du satte dig ner tills du gick upp på morgonen.
Skriv ner ALLT som har varit positivt under dagen. Du behöver bara komma på 1-5 saker eller så mycket du kan hitta.
Det kan t.ex vara. Att du kom i tid till skolan, du var snäll mot någon, du hjälpe någon vän/främling, du höll upp dörren för någon, du hjälpte till hemma osv.
ALLT som du tycker är något bra för dig, och är positivt skriv ner det.
Och det kan kännas svårare när man sitter och ska göra detta, men försök.
Och gör detta varje kväll!

Det andra tipset är att när du känner dig värdelös, många tankar i huvudet som snurrar runt.
Sätt dig/lägg dig i sängen. Måla upp ett vackert landskap i huvudet och att du står vid en stor flod som rinner ner för att stortvattenfall som bara försvinner.. det finns inget stopp på vattenfallet.
På denna flod så åker det en massa plankor som dras med ner i vattenfallet.
På dessa vattenplakor lägger du ut dina negativa ord, och ser hur dom försvinner ner överkanten ner i det bottenlösa fallet. ALLA negativa ord.. ska åka ner där. Och du ser hur dom försvinner.
Testa detta också! Vissa tycker det är jätte skönt och att det fungerar. Men ha tålamod! Liksom här måste du upprepa det varje dag.

Sen så den sista frågan vart man kan vända sig om man vill prata med någon.
Mår du dåligt, håll det inte för dig själv!
Har du problem i hemmet? eller inte vill prata med föräldrarna om hur du mår.
Prata med någon kompis föräldrar, prata med en lärare i skolan du har förtroende för, skolkuratorn eller skolsköterskan.
Alla dessa har du alltid nära tillhands.
Annars kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Dom är väldigt bra att prata med! Du kan ringa dit, eller så går du upp dit själv och prata med dom. Dom jobbar med ungdomar, du har INGET att skämmas för utan tvärtom! Du är grymt modig som vågar!
Är det så att du vill vara anonym kan du alltid ringa till BRIS och deras nummer är: 116 111. Du kan vara anonym och nummret finns heller inte med i någon telefonräkning så ingen kan se att du ringt dit.

Till dig som vågar ta steget att be om hjälp. Du ska veta att du är GRYMT modig som vågar det och jätte stark. Även om det kanske inte känns så.. så är det något du kan vara stolt över då.
Jag önskar jag kunde spola tillbaka mitt liv tills jag var 7 år, idag är jag 24 år. Jag lider av en ångestsjukdom och kronisk deprission.
Jag byggde murar mot allt och alla jag kände, pratade aldrig om hur jag mådde. Jag var den som var feg och flydde från mig själv tills för 2.5 år sen då livet kom ikapp mig.
Har gått hos psykolog i 2.5 år, och det är det bästa jag gjort. Jag har varit utsatt för sexuella övergrepp av min farsa när jag var liten.. Minns däremot inget av det. Men det har satt spår i mig.
Så jag vet hur det är att gå runt och må dåligt varje dag, men det viktigaste är att jag alltid haft insikt om det.

har du några frågor. Skriv här eller skicka ett PM.
eller om du bara vill snacka av dig lite.


   
Citera
Ämnesstartare

Och jag har även läst psykologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick mvg i både psykologi A och B, så ni kan lugnt kontakta mig för behandlingar. Även schizofrena välkomna (jag har läst psykolig b så det är ingen fara jag vet vad jag talar om) Nu ett fint erbjudande: endast 500 kr i timmen (!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förlåt. det här är en fin tråd och fint att du engagerar dig och vill hjälpa människor <3
men saker som funkar för dig behöver inte funka för andra. komplexa grejer detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absolut. Det behöver inte fungera för alla det har jag inte påstått. Och när jag menar läst psykologi så har jag läst på universitet. 90hp.
Men ska man blunda för ett problem? Eller ska man våga möta problemet och orsaken till det? Ska man fly eller konfrontera?
Många har ett inlärt mönster genom att tänka negativt eller att man aggerar på ett visst sätt.
Och lite det som det går ut på är att ändra sitt tankesätt genom att bryta det, just genom att fylla upp ord och saker som är positivt i ens vardag till att kunna känna ett mer värde och inte bara se sig själv i negativ mening.
Vanlig KBT-psykologi helt enkelt. Som handlar om att bryta sitt mönster.[smile]


   
SvaraCitera

Lyssna inte på mig för jag är värdelös i jämförelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fick mvg i både psykologi A och B, så ni kan lugnt kontakta mig för behandlingar. Även schizofrena välkomna (jag har läst psykolig b så det är ingen fara jag vet vad jag talar om) Nu ett fint erbjudande: endast 500 kr i timmen (!)

kan du nåt om münchhausen by proxy?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

kan du nåt om münchhausen by proxy?

läskig skit [sad]
vill du ha behandling så måste du sända pengar och ditt barn till dr isolas mottagning först


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gurkan888:

Till DIG som mår dåligt och läser detta

till mig som mår bra då? Känner mig diskriminerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa metoder fungerar för vissa andra för andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absolut. Det håller jag med dig om.
Där är egentligen några väldigt bra saker.
Vill man testa andra saker, så skriv till mig så berättar jag mer.


   
SvaraCitera

Mår sämre av långa texter... Tack[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gurkan888:

Det är positivt och det är ett steg åt ett positivt håll.

tveksamt

orkade inte läsa hela

kan du sammanfatta koncist?


   
SvaraCitera

Hej Gurkan!
Om det funnits en gilla-knapp här hade jag tryckt på den. Bry dig inte om folk som kommer med dumma kommentarer. Jättebra att du engagerar dig och delar med dig. Det behövs fler som pratar om att man kan må dåligt, men att det går att göra något åt det! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har ångest pga tvångstankar, hur göra? [sad]


   
SvaraCitera