Aviseringar
Rensa alla

Tilläggsavgift (buss böter)


Ämnesstartare

Okej.. Är ny här och har aldrig riktigt skrivit en tråd här..
Aja, är en 14 årig kille och igår skulle jag på bussen med några polare. Vi hoppade in från bakdörren (klantigt jag vet..) men visste inte att man inte fick göra det, sedan åker vi ca en halv hållplats och då bestämde jag mig för att köpa en biljett, vi åker ännu en hållplats och då ser jag att kontrollanter hoppar på. De kommer fram till oss och frågar vart ifrån vi hoppade på, vi var ärliga o berättade men sedan så sade kontrollanten att jag bara hade en giltig biljett som började gälla för typ 20 sek sedan. Jag säger då att jag hade problem med swish och bank-id (det var sant) och han tar mig och mina polare ut från bussen, sedan ger han mig direkt en tilläggsavgift och han frågar om mina personuppgifter, jag gav de mina personuppgifter och de gav mig en lapp i motbyte.
Nu tänker jag såhär, blev jag rättvist behandlad? jag menar, jag hade en biljett innan de hoppade på.. att jag gick på bakdörren kanske var lite fel av mig, men såg andra göra det o jag tog min chans..
Mina föräldrar har skrivit en bestridan som skickades till företaget och vi väntar på svar.

Om våran bestridan nekas måste vi betala en summa på 1228:..


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Du MÅSTE ha en GILTIG biljett på telefonen färdig INNAN du kliver på bussen.
Du kan inte kliva på och sen köpa.
Dels tar det tid om du ska visa biljetten till föraren då det kan ta en stund innan du fyllt i allting och du stoppar upp bussen från att köra vidare och dels blir det som det nu blivit, att kontrollanterna tar dig.

Jag vet dock inte hur det är med att ge böter till minderåriga. Kanske är olika från län till län dessutom men det känns fel och då du inte ens är straffmyndig känns det än mer fel.

Se bara till att ha giltig biljett redo innan du kliver på bussen nästa gång.

Ärnyhär1: .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:
Du MÅSTE ha en GILTIG biljett på telefonen färdig INNAN du kliver på bussen.
Du kan inte kliva på och sen köpa.
Dels tar det tid om du ska visa biljetten till föraren då det kan ta en stund innan du fyllt i allting och du stoppar upp bussen från att köra vidare och dels blir det som det nu blivit, att kontrollanterna tar dig.

Jag vet dock inte hur det är med att ge böter till minderåriga. Kanske är olika från län till län dessutom men det känns fel och då du inte ens är straffmyndig känns det än mer fel.

Se bara till att ha giltig biljett redo innan du kliver på bussen nästa gång.

Jo, jag förstår. Saken är bara att hade jag gjort det innan jag hoppade på bussen skulle det fortfarande strula (hade inget internet och höll på o missa bussen) så vi var tvungna o göra det på plats, sen förstår jag ju att det var mitt ansvar.. men jag menar, det var verkligen en sista sekunden grej och kontrollanten borde bara haft lite empati...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärnyhär1: det var verkligen en sista sekunden grej och kontrollanten borde bara haft lite empati...

Hur många tror du har bortförklaringar till att inte ha köpt som kontrollanterna och bussförarna hört tusentals gånger? 😉

Ne men, som sagt, då du är minderårig så tror jag inte att de kan bötfälla dig. Säg det till dina föräldrar så att de kollar upp det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ej få böter om man är 14 år. Kontrollanter som tror att dom är något wtf Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Kan ej få böter om man är 14 år. Kontrollanter som tror att dom är något wtf Sover

är det inte vårdnadshavarna som får betala då?
är inte så jätte påläst..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Kan ej få böter om man är 14 år. Kontrollanter som tror att dom är något wtf Sover

är det inte vårdnadshavarna som får betala då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärnyhär1:

är det inte vårdnadshavarna som får betala då? 

Jo men då får de ju kontakta dina vårdnadshavare på plats i så fall. Dom kan inte skriva en böter till dig personligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:

Jo men då får de ju kontakta dina vårdnadshavare på plats i så fall. Dom kan inte skriva en böter till dig personligen.

Fyfan va skumt, de kontaktade inte ens päronen de sa direkt bara ”att jag skulle visa notan till dom” vilket är helt orimligt enligt mig.
Tack för hjälpen iaf!


   
SvaraCitera

Ärnyhär1: Nu tänker jag såhär, blev jag rättvist behandlad? jag menar, jag hade en biljett innan de hoppade på.. att jag gick på bakdörren kanske var lite fel av mig, men såg andra göra det o jag tog min chans.

Bara för att andra gör fel blir det inte mer rätt för det.

Ärnyhär1: Mina föräldrar har skrivit en bestridan som skickades till företaget och vi väntar på svar.

Jag personligen tycker att vakterna gjorde fel som gav dig böter trots att du betalade biljetten även om det var senare än när du skulle ha gjort det. De följde reglerna och hade du gjort det från början så hade det aldrig varit ett problem. Nu har du lärt dig att man inte ska gå på bussen via bakdörren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Bara för att andra gör fel blir det inte mer rätt för det.

Jag personligen tycker att vakterna gjorde fel som gav dig böter trots att du betalade biljetten även om det var senare än när du skulle ha gjort det. De följde reglerna och hade du gjort det från början så hade det aldrig varit ett problem. Nu har du lärt dig att man inte ska gå på bussen via bakdörren.

Trevlig-Snubbe:

Bara för att andra gör fel blir det inte mer rätt för det.

Jag personligen tycker att vakterna gjorde fel som gav dig böter trots att du betalade biljetten även om det var senare än när du skulle ha gjort det. De följde reglerna och hade du gjort det från början så hade det aldrig varit ett problem. Nu har du lärt dig att man inte ska gå på bussen via bakdörren.

Jo jag förstår, visste bara inte att det var ett problem tills jag fick reda på det av kontrollanterna. Busschaufförerna brukar alltid säga till i micen om det är något som inte är rätt, och med tanke på att det var FLERA som gick in såg jag inte det som ett problem.
Sen till biljetten, jag köpte ju en från början av resan och det var ju inte så att jga medvetet köpte den senare. Utan mer att det strulade med swish, aja man lär sig av sina misstag ig..


   
SvaraCitera

Ärnyhär1:

Jo jag förstår, visste bara inte att det var ett problem tills jag fick reda på det av kontrollanterna. Busschaufförerna brukar alltid säga till i micen om det är något som inte är rätt, och med tanke på att det var FLERA som gick in såg jag inte det som ett problem.

När det är flera som går på bussen och samhället har blivit mer våldsamt så tror jag inte att chaffören vågade att säga till. Som sagt, det blir inte rätt att göra något fel bara för att många personer som gör det, blir det inte rätt, det är fel.

Ärnyhär1: Sen till biljetten, jag köpte ju en från början av resan och det var ju inte så att jga medvetet köpte den senare. Utan mer att det strulade med swish, aja man lär sig av sina misstag ig..

Jag håller med dig, jag tycker inte att det var något fel som du gjorde och jag tycker att kontrollanterna gjorde fel. Jag har fått gå på bussen flera gånger och köpt biljetten på bussen och det har aldrig varit ett problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

När det är flera som går på bussen och samhället har blivit mer våldsamt så tror jag inte att chaffören vågade att säga till. Som sagt, det blir inte rätt att göra något fel bara för att många personer som gör det, blir det inte rätt, det är fel.
Jag håller med dig, jag tycker inte att det var något fel som du gjorde och jag tycker att kontrollanterna gjorde fel. Jag har fått gå på bussen flera gånger och köpt biljetten på bussen och det har aldrig varit ett problem.

Tack för svaren! har mer o tänka på till nästa gång, o ja det blev väl som det blev.. vfs hur det blir 🙂


   
SvaraCitera

sjukt orättvist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärnyhär1: Vi hoppade in från bakdörren (klantigt jag vet..)

Trevlig-Snubbe: . Nu har du lärt dig att man inte ska gå på bussen via bakdörren.

Fast detta beror helt på. Vissa städer och eventuellt vissa bussar kan man gå in genom bakdrörren/bakdörrarna och blippa på biljettläsare där istället för längst fram på bussen.
Jag själv kör länsbuss och då ska folk kliva på längst fram hos oss då vi har läsare bara där och inte vid bakdörren. Samtidigt så kan folk som åker med stadsbussarna i stan kliva på i bak för att de kan blippa biljetten där.


   
SvaraCitera