Aviseringar
Rensa alla

Tilläggsavgift (buss böter)


Lav:

Fast detta beror helt på. Vissa städer och eventuellt vissa bussar kan man gå in genom bakdrörren/bakdörrarna och blippa på biljettläsare där istället för längst fram på bussen.
Jag själv kör länsbuss och då ska folk kliva på längst fram hos oss då vi har läsare bara där och inte vid bakdörren. Samtidigt så kan folk som åker med stadsbussarna i stan kliva på i bak för att de kan blippa biljetten där.

Jag har gått på bussen fram och ibland har det hänt att jag inte haft pengar på kortet men att jag köper en biljett under bussfärden. Det har gått bra alla gånger som det har hänt (kanske 10 gånger eller mer). Tyvärr bor jag inte heller nära en automat eller kiosk så det är inte lätt för mig att ladda mitt kort. Sista tiden jag jobbade på restaurang åkte jag cykel vilket var enormt mycket bättre på alla sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Jag har gått på bussen fram och ibland har det hänt att jag inte haft pengar på kortet men att jag köper en biljett under bussfärden. Det har gått bra alla gånger som det har hänt (kanske 10 gånger eller mer). Tyvärr bor jag inte heller nära en automat eller kiosk så det är inte lätt för mig att ladda mitt kort. Sista tiden jag jobbade på restaurang åkte jag cykel vilket var enormt mycket bättre på alla sätt.

Nu snackar du om helt andra grejer 😀
Jag brukar låta folk åka med och betala under färd om någon av mina maskiner krånglar. Ibland säger jag att de får åka med på egen risk så får de själva välja om de vill köpa biljett via appen eller inte men risken finns att det blir böter om kontrollanterna kliver på.

Vare sig du kan köpa biljett via maskin eller ej så har du väl app att fixa biljett på innan bussen dyker upp?


   
SvaraCitera

Lav: Jag själv kör länsbuss och då ska folk kliva på längst fram hos oss då vi har läsare bara där och inte vid bakdörren.

Vad händer rent praktiskt om man bara har kontanter alt bankkort och kliver på bussen. Vissa bussar accepterar ex varken kontanter eller bankkort. Man kanske har varit utomlands och kliver på bussen på Arlanda och ska in till tågstationen och har inte med sig sin mobil - bara kontanter eller bankkort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titlover:

Vad händer rent praktiskt om man bara har kontanter alt bankkort och kliver på bussen. Vissa bussar accepterar ex varken kontanter eller bankkort. Man kanske har varit utomlands och kliver på bussen på Arlanda och ska in till tågstationen och har inte med sig sin mobil - bara kontanter eller bankkort.

Några få län tar fortfarande kontanter, bland annat länet jag kör i (ska dock tas bort till sommaren). 
Chansen att någon inte har mobilen med sig i Sverige är rätt liten men då jag har för mig att SLs (Jag kör inte i Stockholm) bussar inte tar emot bankkort heller då de inte säljer ombord så får du helt enkelt se till att du kan fixa biljett på något annat sätt. Du åker inte automatiskt med gratis bara för att du inte kan betala på de sättet som gäller i det länet.

Kan du inte betala för något så kan du väl inte ta den varan/tjänsten? Hur vore det om du gick in i en matbutik och samlade på dig mat så att du kan äta en hel vecka eller om du är sjukt sugen på att åka skidor, drar till en sportbutik och tar med dig utrustning, skidor m.m och sen bara drar ut utan att betala?
Funkar inte riktigt så.

Vi förare har rätten att låta folk åka med om någonting t.ex strular eller om folk som vanligtvis alltid betalar för sina resor inte har giltigt periodkort för ovanlighetens skull. Det ska dock inte vara en vana/rutin bland resenärer att tro att de får åka med gratis så att de alltid kliver på och bara åker med.


   
SvaraCitera

Lav: Några få län tar fortfarande kontanter, bland annat länet jag kör i (ska dock tas bort till sommaren).
Chansen att någon inte har mobilen med sig i Sverige är rätt liten men då jag har för mig att SLs (Jag kör inte i Stockholm) bussar inte tar emot bankkort heller då de inte säljer ombord så får du helt enkelt se till att du kan fixa biljett på något annat sätt. Du åker inte automatiskt med gratis bara för att du inte kan betala på de sättet som gäller i det länet.

Kan du inte betala för något så kan du väl inte ta den varan/tjänsten? Hur vore det om du gick in i en matbutik och samlade på dig mat så att du kan äta en hel vecka eller om du är sjukt sugen på att åka skidor, drar till en sportbutik och tar med dig utrustning, skidor m.m och sen bara drar ut utan att betala?
Funkar inte riktigt så.

Vi förare har rätten att låta folk åka med om någonting t.ex strular eller om folk som vanligtvis alltid betalar för sina resor inte har giltigt periodkort för ovanlighetens skull. Det ska dock inte vara en vana/rutin bland resenärer att tro att de får åka med gratis så att de alltid kliver på och bara åker med.

Inte för att jag förstår anledningen till att Sverige skulle trycka nya sedlar och mynt för några år sedan. Möjligen att anledningen skulle kunna varit ur ren förfalskningssynpunkt. Å andra sidan kan man ju spekulera i att upptryckningen kostade staten (medborgarna) betydligt mer än vad det totala beloppet är på alla förfalskningar låg på. Men oavsett, vi går ju mot ett mer eller mindre kontantlöst samhälle och idag är det fler och fler butiker, restauranger m fl som inte ens accepterar kontanter längre utan bara betalning med kreditkort/betalkort/bankkort anslutna till de tre störa MasterCard, VISA och American Express, vilket jag personligen tycker är superbra. Jag är till 100% anhängare till det kontantlösa samhället där betalning med nämnda kort ENBART ACCEPTERAS.

Det enda stora problemet uppstår ju vid ex strömabrott eller teleavbrott då inte korten fungerar. Det har hänt mig en handfull gånger på bl a restaurang och frisör att när jag väl ska betala med kort så blir jag upplyst om att inte kortet fungerar på grund av nämnda orsaker. Och då är ju det enda alternativet att jag får komma tillbaka och betala en annan dag. Maten är ju uppäten och håret är ju klippt.

Nu tillhör jag den extremt lilla skaran svenskar som inte använder mig av "smartphone" (även kallad "dumbphone") utan jag använder mig av gamla mobiltelefoner från förra årtiondet. Enbart för att de kör via det gamla hederliga 2G GSM-nätet och i princip fungerar på varenda kvm av Sveriges yta. Samt att de funkar perfekt i mitt yrke som kräver att man kan tappa dom ner i asfalten eller i en vattenpöl utan att de går sönder. Så betalning via SWISH via smartphone är helt uteslutet från min sida.

Den elektroniska utveckligen är jag säkert en av de största FANTASTERNA av. Men det gör också samhället väldigt sårbart. Däremot är jag väldigt kritisk till mycket av den elektronik som finns i bilar - inkl elbilar. Men det är ju en helt annat OT-fråga. Blink


   
SvaraCitera

Lav:

Nu snackar du om helt andra grejer 😀
Jag brukar låta folk åka med och betala under färd om någon av mina maskiner krånglar. Ibland säger jag att de får åka med på egen risk så får de själva välja om de vill köpa biljett via appen eller inte men risken finns att det blir böter om kontrollanterna kliver på.

Det låter rätt klokt tycker jag.

Lav: Vare sig du kan köpa biljett via maskin eller ej så har du väl app att fixa biljett på innan bussen dyker upp?

Ja jo men vissa gånger så är jag osäker på om jag har pengar på kortet och ibland så är det kort om tid att hinna köpa en biljett. Sen tar det ju alltid emot att köpa en biljett på telefonen då den är typ 40% dyrare. Absolut bör jag i högre grad se till att ha köpt biljett innan jag går på bussen. Det som är lite problematiskt är att där jag bor (hos Mamma och Pappa) finns det ingenstans där jag kan ladda på kortet när jag ska åka buss. Jag har bestämt mig att jag numera ska ta cykeln, det är billigt och effektivt! 😀


   
SvaraCitera

titlover: Den elektroniska utveckligen är jag säkert en av de största FANTASTERNA av. Men det gör också samhället väldigt sårbart. Däremot är jag väldigt kritisk till mycket av den elektronik som finns i bilar - inkl elbilar. Men det är ju en helt annat OT-fråga.

Vad har du emot elbilar? Elbilar är ju framtidens bil. Förbrukar inga fossila drivmedel, är tysta och fina och en elmotor behöver varken servas eller repareras.


   
SvaraCitera

gfd.PNG

det här är en strategi


   
SvaraCitera