Aviseringar
Rensa alla

Tilltrasslad situation...Friendzone?


Ämnesstartare

Jag har ett problem! Jag går första året på gymnasiet och fick ungefär i vintras upp ögonen för en tjej i min skola. Hon är söt, blond och är smal och ganska liten. Hon är inte något speciellt och inte någon som några andra egentligen skulle lägga märke till men på något sätt har jag fått en jätte crush på henne. Det började med att jag inte vågade göra något men tillslut addade jag henne på snapchat, vi började skriva lite och hon kändes rätt kall i början.

Men helt plötsligt så började vi snapa ordentligt och vi började kika också. Det här var en helg. Vi började skriva hjärtan och puss munnar och alltid kändes toppen. Sen kom Måndagen och vi hälsade på varandra i skolan. Vi fortsatte skriva på kvällen och hon ville att jag skulle komma fram och prata med henne i skolan. Jag som är rätt så blyg och inte så van och bekväm i sådana situationer ville inte det och föreslog att vi kunde träffas kanske ensamma på lunchen eller något istället för mitt i skolan. Hon föreslog då att vi skulle ses på onsdagen efter skolan med hennes kompis i stan. Jag blev såklart skit glad och tänkte det här kan verkligen bli något. På Tisdagen så hälsade vi igen men vi pratade aldrig men efter skolan så åkte jag och mina polare och fikade och jag snapade med henne och då helt spontant ville hon att jag och mina två polare skulle ses i stan med hennes två kompisar. Vi var självklart på eftersom mina kompisar är lite halv intresserade av hennes kompisar också. Vi åkte till stan träffade dom käkade glass satt och pratade länge, jag pratade mest bara med henne om plugget och ja allt man kunde komma på, sedan shoppade vi lite innan vi skildes. Allting kändes ju såklart toppen då hon hela tiden frågade om vi skulle ses och hon verkade jätte intresserad på kik och snap och jag kände att det gick bra när vi träffades. 

Efteråt hade jag träning och jag förväntade mig att hon skulle höra av sig men hon skrev ingenting. Jag skrev till henne om vi fortfarande skulle ses på onsdagen men hon skrev att det var onödigt eftersom vi sågs på tisdagen. Jag försökte få igång en konversation på kik men hon verkade inte vilja och det här med hjärtan och puss munnar var nu helt plötsligt borta. Jag började bli orolig men min polare sa att jag bara nojjade.

Dagen efter i skolan kändes det som att hon ignorerade mig så efter skolan gick jag rakt på sak och frågade om hon hade undvikit mig. Hon svarade att hon hade tänkt prata med mig men inte hade träffat mig. Sen börja hon skicka massa fula selfies som hon aldrig gjort tidigare och det kändes som hon försökte skrämma bort mig. Hon sa att hon gjorde det till alla hon kände och frågade vi känner väll varandra lite? Eller är vi bara kompisar? Jag blev förvånad och förstod inte riktigt. Jag frågade vad hon menade och vi skrev lite och sen så sa att hon aldrig skrivit "Eller är vi bara kompisar" och att hon skrivit fel isf. Vi pratade lite mer men jag orkade inte leka massa lekar längre så jag gick direkt på sak och skrev att om jag förstått det här rätt så vill du bara vara kompisar? För det verkade verkligen som det. Hon svarade med en lång text om att hon inte vet vad jag vill men att det är omöjligt att veta innan vi känner varandra ordentligt och att jag verkar vara en jättesnäll och fin kille men att hon vill lära känna mig som vän först så kan vi se vad som händer sen och att hon tyvärr har rätt svårt att få känslor för någon. Detta lät i mina öron exakt som att hon inte var intresserad och bara inte ville göra mig ledsen. Men hon intygade att hon menade vad hon sa alltså att hon ville vara vänner i början och sen fick vi se.

Dagen efter i skolan undvek hon mig återigen innan lunch men på eftermiddagen hälsade vi och sen kom hon och hennes kompisar fram till mig och pratade lite. Jag kände mig otroligt obekväm men det var väll bra att prata, vi pratade bara om skolan och inte någonting om oss. Det här var på valborgsmässoafton alltså igår. Jag skickade till henne efter skolan och frågade om vi kunde ses i helgen och prata men hon hade ridtävling i helgen... Hon festade igår men jag stannade hemma då jag inte gillar valborg och tycker det är överskattat. Men hela kvällen och natten snapade hon mig massa fest bilder osv...Varför?

Det känns om att hon inte vågar göra någonting själv och alltid måste ha med sina kompisar som förstås försvårar det hela. Jag vill prata med henne ensam för att reda ut vad hon egentligen vill men hon verkar inte vilja det. 

Jag vet ärligt talat inte vad hon vill och som sagt är inte så van med dom här situationerna då jag aldrig varit i ett riktigt förhållande. Jag ser ju såklart vissa indikationer på att hon är lite intresserad men det mesta är att hon inte är intresserad, eller? Har ni några råd på vad jag kan göra och vet att det kanske är svårt att sätta sig in i min situation men menar hon vad hon säger och är det möjligt att hon är intresserad? Förlåt för att tråden blev så lång men men...Tacksam för hjälp!


   
Citera
Ämnesstartare

SomeGuy: snapa ordentligt och vi började kika också

I'm lost already


   
SvaraCitera

verkar som att hon har bra föräldrar som vill hennes bästa för mycket kanske.


   
SvaraCitera

SomeGuy:
Hon låter som att hon har ett bra självförtroende, Jag vill säga till dig att vara försiktig så att du inte blir besviken eller sårad! 🙂


   
SvaraCitera

Skickat fel isåfall?:s Håller med Aziiima här ovanför. Va försiktig, bli inte för fast vid henne för hon verkar vara en brud som leker lite...


   
SvaraCitera

Kör bara på, skriv exakt vad du vill, tänk på hur hon tänker på det du svarat och skrivit om nåt år, ser hon dig som en väldigt snäll person eller att du var lite elak?

Så skriv något som hon ser dig som snäll, det kanske inte verkar snällt när hon läser det, men när hon tänker på det sedan så förstår hon att du försökte vara snäll.

ändra inte på dig utan, om hon inte vill så ska du inte tvinga henne, för du vill ju inte va tillsammans med någon som tvekar på dig

så låt henne va lite fked medans du lever ditt liv x


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

Cougar09:
Skickat fel isåfall?:s Håller med Aziiima här ovanför. Va försiktig, bli inte för fast vid henne för hon verkar vara en brud som leker lite...

hur är hon det när hon helt uppriktigt säger att hon i nuläget inte känner något utöver det plantonska samt säger att hon inte har lätt för att känna något? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det verkar som att hon gillar dig och är bekväm med dig. om hon upptäckt att hon bara gillar dig vänmässigt så finns det inget du kan göra åt det. vi människor drivs av kemiska substanser som vi utsöndrar och som vi uppfattar undermedvetet för en framgångsrik genetisk match, personkemi och hur väl man passar ihop genom personlighet och intressen när vi bildar romantiska eller sexuella känslor.


   
SvaraCitera

Lyra:

hur är hon det när hon helt uppriktigt säger att hon i nuläget inte känner något utöver det plantonska samt säger att hon inte har lätt för att känna något? 

Nej men att hon först skickar fina bilder o är trevlig sedan helt plötslig skickar fula bilder och är kall? Nästan som att hon hör av sig ba när hon har lust?  Man behöver inte va kall bara för man inte har känslor för nån? Hon kunde väl sagt de på ett finare sätt o ändå varit som förut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att problemet är dina förväntningar. Det är klart att hon hörde av sig mer i början eftersom hon ville bilda en relation oklar för henne själv. 


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

Cougar09:

Nej men att hon först skickar fina bilder o är trevlig sedan helt plötslig skickar fula bilder och är kall? Nästan som att hon hör av sig ba när hon har lust?  Man behöver inte va kall bara för man inte har känslor för nån? Hon kunde väl sagt de på ett finare sätt o ändå varit som förut

Har inte sett era konversationer, men vad menar du med kall? 

Kan det kanske vara så att hon känner att hon måste vara "kall" för att inte skicka fel signaler? Om någon jag inte var intresserad av började uttrycka ett romantiskt intresse för mig skulle jag också känna mig tvungen att markera. Man vill inte skapa förutsättningar för förväntningar som sen leder till att man själv måste dissa ännu hårdare till slut. 

Det är fö inte rimligt att förvänta sig att en tjej som man hänger med automatiskt är intresserad av att inleda ett romantiskt förhållande med en, man kan inte skuldbelägga någon för det. Det känns som om Someguy blandar ihop sina känslor för tjejen med deras faktiskta relation till varandra när han blir nojjig bara för att hon inte är på i chatten. Liksom herregud hon kanske hade något annat för sig bara? Hursomhelst, svårt att vara rationell när det är kemikalier inblandade. Men det är inga kemikalier inblandade för din del så varför du väljer att göra en såpass misogyn analys förstår jag inte. 


   
SvaraCitera

Som några här ovan har nämnt, om en tjej till en början verkar intresserad men sedan blir "kall" så ska du akta dig. Och det med att hon skickar festbilder till dig, det kan handla om att hon indirekt säger "kolla vad roligt jag har det" och har förmodligen aningen för mycket självförtroende. Mitt tips till dig är att backa undan lite, ge henne lite space. Du ska inte ignorera henne, ser du henne i skolan så hälsa men inget mer. Visa henne att det är upp till henne, för du har ju uppenbarligen visat ditt intresse. Lycka till 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar! Har kommit en bit sen sist nu...Vi träffades igen och bara pratade. Kändes som det gick jätte bra. Vi pratade inte om oss utan försökte bara lära känna varandra bättre. Hon snapar mig varje dag och det är ofta det är hon som börjar skriva med mig. Hon har skrivit att hon verkligen vill lära känna mig och hon vill till en början göra det i skolan. Vi hälsar varje dag i skolan men det är fortfarande lite stelt, vilket vi båda vill få bort. Vi har skrivit varje dag regelbundet i några veckor nu. Jag är fortfarande avvaktande och tar det lugnt då jag inte vill förstöra något och om hon bara vill vara vänner så är jag okej med det. Men det hon visar är att hon först vill lära känna mig innan vi tar nästa steg vilket var precis det hon skrev tidigare också...


   
SvaraCitera