Aviseringar
Rensa alla

Tillväxt suger.


Ämnesstartare

Med anledning av den​na artikel skriven den ideologiskt förvirrade Alexander Bard och hans följeslagare från LUF.

Att vara kritisk till tillväxt är att se att tillväxt har stor skuld i dagens miljöproblem. Tillväxt i sverige idag leder inte till en ökad lycka, sambandet mellan tillväxt och lycka upphörde på 70-talet. Tillväxt och dagens tillväxtbaserade system kräver en konstant ökad konsumtion, stress, ökad produktion och ständig effektivisering, och de som får betala priset för detta är vanliga människor och miljön.

Tillväxten framstår som gränslös hos dessa förvirrade liberaler, röda som blå, som lyfter upp tillväxt som lösningen på världsproblemen. Man ser inte att det finns en gräns för hur mycket jorden klarar av - och att vi idag lever över nivå, man ser bara att vi ska ha mer - mer - mer - och mer.

Nej, det är inte ekofascistiskt att vilja lyfta fram ett samhälle utan konstant ökad konsumtion, mer köttkonsumtion, mer miljöförstöring, mer leksaker tillverkade i kina, utan snarare andra värden som trygghet, lycka, rättvisa och tjänster, skola, hälsa. Att vara emot tillväxt är inte att vara emot forskning.

Moving on.

Varför vill ni ha en ökad tillväxt, mer och mer, tror ni att ni blir lyckligare av det?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför vill ni ha en ökad tillväxt, mer och mer, tror ni att ni blir lyckligare av det?

vem riktar sig tråden till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

som trygghet

och hur ska du känna dig trygg om du inte har några pengar?;););)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför vill ni ha en ökad tillväxt

Vi måste gå om råttorna som jordens vanligatse däggdjur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Vi måste gå om råttorna som jordens vanligatse däggdjur.

Naah.

trams:

vem riktar sig tråden till?

Egentligen är det här ganska mainstream eftersom de flesta vill ha mer tillväxt. Så de flesta.

farbror gugge:

och hur ska du känna dig trygg om du inte har några pengar?;););)

Så länge vi har en grundtrygghet som räcker för att ta hand om alla i landet, så räcker väl det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Egentligen är det här ganska mainstream eftersom de flesta vill ha mer tillväxt. Så de flesta.

men jag vill också kunna skriva här. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trams:

men jag vill också kunna skriva här.

Ja, vi får citera hit några som vi kan debattera ner. Vill inte debattera anarkism och kommunism. Ni blir så arga när man kritiserar er. 🙁

Gentlemen:

Hej!

Gentlernen:

Tjo!

soimpolite:

Du kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, vi får citera hit några som vi kan debattera ner. Vill inte debattera anarkism och kommunism. Ni blir så arga när man kritiserar er. 🙁

det beror nog mer på vem som kritiserar (inte du personligen utan politiker) än kritiken i sig. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trams:

det beror nog mer på vem som kritiserar (inte du personligen utan politiker) än kritiken i sig.

Visst. Men jag kan fila på något att kritisera/debattera om er senare. Eller så kan du göra en tråd där du kritiserar oss småborgerliga politiker som fått för oss att vi kan påverka saker. Det är väl egentligen största skillnaden. Ni försöker påverka utomparlamentariskt, vi försöker påverka parlamentariskt men båda vill påverka och förändra vad som är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det är väl egentligen största skillnaden. Ni försöker påverka utomparlamentariskt, vi försöker påverka parlamentariskt men båda vill påverka och förändra vad som är fel.

med "politiker" menar jag inte personer som engagerar sig parlamentariskt. jag känner flera vettiga sossar och vänsterpartister. det är personer som försöker göra karriär på sina åsikter som jag kallar "politiker" och skyr eftersom de urholkar den lilla demokrati vi har.

men nu förstör jag din tråd. förlåt. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trams:

det är personer som försöker göra karriär på sina åsikter som jag kallar "politiker"

Det är väl exakt kärnan i att vara politiker? Att ha en åsikt och arbeta aktivt för den?

trams:

och skyr eftersom de urholkar den lilla demokrati vi har.

Det är ju det som är demokrati. Någon har en åsikt som den söker stöd för hos majoriteten, antigen fugerar det eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Det är väl exakt kärnan i att vara politiker? Att ha en åsikt och arbeta aktivt för den?

ifall ens mål är att tjäna pengar och få makt så är inte åsikten så viktig längre. genom att följa de politiska vindar som råder för tillfället kan man försäkra sin position. alltså kan man inte vara säker på att den person man valde för tre år sedan står för samma åsikter idag.

men det här är som sagt off topic, tråden handlar om ekonomisk tillväxt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej

so true! dock har jag lösningen [bigsmile][bigsmile][bigsmile] gå med i det här teamet på facebook:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

so true! dock har jag lösningen gå med i det här teamet på facebook:

I have! Kommer allt bli bättre nu? [cool][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

I have! Kommer allt bli bättre nu?

japp. ^____^


   
SvaraCitera