Aviseringar
Rensa alla

TINNITUS! aaaaah!


Ämnesstartare

Hej,

Jag befinner mig i utlandet nu pa semester, sa ni far ursakta mig att jag inte kan anvanda alla bokstaver.

Problemet:

For snart 2 veckor sedan skulle jag ga och lagga mig. Jag stangde av datorn, tv:n osv. Men nar jag skulle sova horde jag *sus* och *bruuus* i oronen med en liten klang av ett gnissel. Detta har nu funnits kvar sedan 2 veckor tillbaka, och jag ar livradd att vistas i tysta rum och sova. Jag hade inte utsatts for nagra chockljud de senaste dagarna men hade lyssnat ganska mycket pa min ipod. Jag har aven blivit mer ljudkanslig. Jag blev givetvis panikslagen och tankte som sa manga andra: "aaaah, jag har tinnitus!!! mit ar liv ar forstort for evigt!!!inget botemedel. man blir galen" [rolleyes] osvosv...men pa nagot satt somnade jag.

Nasta morgon markte jag att ljudet var kvar. Paniken var total. jag sprang till sjukhuset och lyckades aven tappa min telefon som gick sonder. jag rusade in till doktorn och fragade vad problemet var. Det visade sig att jag hade massa vax i oronen. frid och frojd tankte jag och blev pa battre humor. lakaren tog bort vaxet och det visade sig att ljudet var KVAR! jag gjorde ett horseltest och det visade sig att jag horde battre an genomsnittet och har inga som helst problem med horseln. Lakaren trodde att mina tinnitusljud berodde pa stress och att jag var spand i nacke och axlar. jag har fatt massage, men ljuden ar KVAR! Det later som ett ljud som liksom "flaxar" i tysta rum, med lite gnissel i bakgrunden. Jag skulle jamfora det med ljudet fran tv:n nar den ar pa och myggor som surrar. Lakaren gav mig "ginko biloba" tabletter som hon pastad hjalpte i de flesta fall.

Fragan ar nu: kan det vara sa att jag soker upp ljuden? tror ni att jag har tinnitus, eller ar det vanliga surr och ljud som ALLA hor nar de ska sova, ar i tysta rum osv? OM jag har tinnitus, ar den da kronisk? Kan den forsvinna trots att man har haft problemen i snart 2 veckor? jag haller pa att gora min familj galen med allt mitt tjat, men jag lider verkligen och ar livradd att jag har kronisk tinnitus. Det sags ju att bara 2-3 % av befolkningen har kronisk. men sedan finns det manniskor som pastar att om man har tinnitus langre an 2 dagar, sa ar det kroniskt. isafall ar jag ju ganska screwed [tard] Sedan gor jag som sa manga andra genom att "soka upp" ljuden och da hors de 1000 ganger mer.

Alla ni som hade tillfallig tinnitus i flera veckor och det forsvann, dela med er av era historier! eller vafan, ALLA med tinnitus, dela med er! [smile] jag haller pa att bli galen har pa semestern och behover lite uppmuntrande information for att inte forstora familjesemestern annu mer [blush]


   
Citera

När jag får det ibland så låter jag ipoden ligga i någon vecka, lyssnar inte på så mkt musik eller så och försöker ha det ganska tyst runt mig. Då försvinner det för mig iaf 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majsoo:

När jag får det ibland så låter jag ipoden ligga i någon vecka, lyssnar inte på så mkt musik eller så och försöker ha det ganska tyst runt mig. Då försvinner det för mig iaf 🙂

Later ju bra! jag har slutat lyssna pa min ipod. ska aldrig mer lyssna pa den igen kan jag lova [cute]


   
SvaraCitera

ginko:

Later ju bra! jag har slutat lyssna pa min ipod. ska aldrig mer lyssna pa den igen kan jag lova[cute]

haha xP Du kan ju alltid lyssna på den när det konstiga ljudet försvinner 🙂


   
SvaraCitera

Välkommen till klubben! [bigsmile]
Haft det här problemet i snart 3 år, har inte kollat upp med nån Dr. om det e' allvarligt, men aja [rolleyes]
//Liv i Fred o krya på dig nu [smile]


   
SvaraCitera

Jag skaffade brusreducerande hörlurar till min ipod. Det funkade sådär...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tune in da mini moto:

Välkommen till klubben! [bigsmile]
Haft det här problemet i snart 3 år, har inte kollat upp med nån Dr. om det e' allvarligt, men aja [rolleyes]
//Liv i Fred o krya på dig nu [smile]

stors du av det idag? eller har du lart dig leva med det utan problem?


   
SvaraCitera

ginko:

stors du av det idag? eller har du lart dig leva med det utan problem?

störs o störs, visst, det är jobbigt när man ska sova, men jag har lärt mig leva med det.
Men jag brukar ha på min iPod på väldigt låg volym innan jag somnar, och sen läser jag typ en bok eller så tecknar jag för att komma på andra tankar och glömma ljudet, sen direkt innan jag känner att jag kommer somna så lägger jag ifrån mig iPoden och boken/skissblocket, tänker på det jag nyss läst/hört/ dyl. och sedan somnar jag utan problem [smile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera