Aviseringar
Rensa alla

Tinnitus / Tillfallig tinnitus?


Ämnesstartare

Befinner mig for tillfallet utomlands, darav inga av vara svenska bokstaver.

For lite mer an en vecka sedan (tisdag kvall) utsattes mina oron (och speciellt det vanstra) for ett s.k. chockljud i form av en exploderande glodlampa. Fraga mig inte hur det gick till, jag hade ingen aning om att det ens kunde handa. Men hande gjorde det i alla fall och jag kunde inte hora ett endaste dugg pa det ena orat. Under natten antar jag att chocken lade sig och pa onsdag morgon kunde jag hora igen. Istallet hade jag fatt ett pipande och ett sus, framst i det vanstra orat.

Nu, mer an en vecka senare, haller pipet fortfarande i sig. Har varit hos lakare for att testa sa att min horsel inte har skadats, lyckligtvis sag det inte ut som det.. Men de trodde att pipen, suset och locket i orat skulle ge med sig 'efter nagra dagar'. Och nu har det alltsa gatt en vecka, och det ar kvar. Mojligen har locket gett med sig lite, men det kan vara jag som har vant mig.

Nu tankte jag i alla fall fraga (har sokt en hel del om det har pa internet, men det ar svart att hitta svar och de flesta tradar var for gamla).. Hur lange har nagon har/nagon ni kanner gatt med s.k. 'tillfallig tinnitus'? Alltsa, hur lange kan jag hoppas pa att det kan ga over och nar maste jag kanske inse att det ar kort och att det ar nagot jag maste leva med?

Eller nagon som har nagra tips och rad pa vad man kan gora? Blev 'forbjuden' att ga ut pa nattklubbar och andra stallen med hoga ljud ett par veckor, men ar det nagot annat man kan tanka pa? Och nar ar det egentligen nodvandigt med oronproppar?

Jattetacksam for svar. Att sitta pa andra sidan jorden sahar gor allt sa mycket svarare nar man har en massa fragor [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Kolla upp det när du kommer tillbaka till Sverige eller ta en titt in på närmsta sjukhus.
Kan ju mycket väl vara tinnitus.

Fasen inte skoj med tinnitus, far min har det och ja ... VÄLDIGT jobbigt enligt han.
=/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Kolla upp det när du kommer tillbaka till Sverige eller ta en titt in på närmsta sjukhus.

Jo, precis.. Det ar vad jag har tankt att gora, men kommer inte hem till Sverige forran i mitten av maj. Och har som sagt redan varit pa sjukhus har, men det enda dom kunde gora var att testa for att se om horseln blivit forsamrad (vilket den som tur var inte hade, alltid nagot) och titta med en san dar oron-grej om man hade nagra infektioner/inflammationer osv. Inget med tinnitus med andra ord. Och eftersom det anda ar ett tag kvar till maj sa tankte jag att det i alla fall kunde vara vart att slanga upp ett inlagg har.. Man vet ju aldrig om det ar nagon som vet nagot.

Zittam:

Fasen inte skoj med tinnitus, far min har det och ja ... VÄLDIGT jobbigt enligt han.
=/

Verkligen inte. Skulle inte ens onska min varsta fiende det har! Och det kanns sa sjukt orattvist - jag har alltid oronproppar pa festivaler och spelningar och lyssnar inte pa overdrivet hogt ljud i min ipod.. Att man da ska ga och fa tinnitus av en exploderande glodlampa kanns ju riktigt, riktigt trakigt.. och som sagt orattvist! Om jag nu var tvungen att fa tinnitus hade jag i alla fall velat fa det av nagon riktigt bra spelning eller nagot :c

Usch, kanner mig jattenere. Vet inte ens vart jag ska ta vagen riktigt.. Kanslan ar lite den att man bara vill dra tacket over huvudet, men det hjalper ju inte direkt. Det dar javla ljudet ar ju dar anda. Vill hora total tystnad igen [sad] [sad] [sad] Och det har ska vara mitt livs resa.. Kanns ju kul att man redan angrar att man over huvud taget akte.


   
SvaraCitera

Det låter riktigt jobbigt. [shake] Hoppas det bara är något tillfälligt


   
SvaraCitera

_sofi:

Hur lange har nagon har/nagon ni kanner gatt med s.k. 'tillfallig tinnitus'?

När jag fick tinnitus, som iofs var permanent, var den starkast de första ~2 veckorna. Då hörde jag ett konstant pipande hela tiden. Nu, några år efter, är tinnitusen såpass svag att jag bara hör den om det är relativt tyst i rummet - den överröstar sällan något. Datorsurret är tillräckligt för att dränka den. Dock har jag fått andra effekter av tinnitusen, som att ljud grötar ihop sig.

Jag hoppas du bara fått tillfällig, men även om den är permanent är chansen god att den går ned till en mer uthärdlig nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Det låter riktigt jobbigt. Hoppas det bara är något tillfälligt

m, hoppas jag med. varsta jag har varit med om :c

Stringburka:

När jag fick tinnitus, som iofs var permanent, var den starkast de första ~2 veckorna. Då hörde jag ett konstant pipande hela tiden. Nu, några år efter, är tinnitusen såpass svag att jag bara hör den om det är relativt tyst i rummet - den överröstar sällan något.

Hur fick du din tinnitus? Har last en hel del om det de senaste dagarna (antar att det blir sa nar nagot hander en, man vill veta sa mycket som mojligt sa fort som mojligt) och det verkar som att sa kallade 'chockljud' ar varre for oronen an vad det ar att t.ex. ga pa en konsert, eftersom orat inte ar forberett vid ett chockljud.. Och jag blev minst sagt chockad av ljudet jag blev utsatt for. Jisus, fattade inte ens vad som hande forran efter en stund nar jag sprang genom dorren med handerna for oronen [sad]

Hur var den forresten de dar tva forsta veckorna? Overrostade den allt - t.ex. vanligt prat, eller horde du den bara nar det var tyst da ocksa? Gick du till nagot sjukhus/vardcentral da forresten? Tankte om du kanske minns nagot som dom sa.. Typ vad man ska undvika m.m.


   
SvaraCitera

_sofi:

Hur fick du din tinnitus? Har last en hel del om det de senaste dagarna (antar att det blir sa nar nagot hander en, man vill veta sa mycket som mojligt sa fort som mojligt) och det verkar som att sa kallade 'chockljud' ar varre for oronen an vad det ar att t.ex. ga pa en konsert

Det här var en konsert, men en väldigt plötslig start så man han liksom inte värma upp. Jävla Funeral for a Friend pajade min hörsel. [mad]

_sofi:

Hur var den forresten de dar tva forsta veckorna? Overrostade den allt - t.ex. vanligt prat, eller horde du den bara nar det var tyst da ocksa?

Den låg på ungefär som att kanske ha en dammsugare i rummet bredvid. Jag hörde vad folk sa, men allt grötade sig något extremt och det var väldigt störande. Dock hade jag aldrig lock så att säga.

_sofi:

Gick du till nagot sjukhus/vardcentral da forresten?

Nej, för lat.

_sofi:

Typ vad man ska undvika m.m.

Har hört att kaffe och värktabletter kan göra det värre, i övrigt vet jag inte. Nu när den är såpass svag tänker jag sällan på den, ens när jag hör den. Den blir så självklar så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det här var en konsert, men en väldigt plötslig start så man han liksom inte värma upp. Jävla Funeral for a Friend pajade min hörsel. [mad]

Aha okey, drygt. Utan oronproppar?
Trodde alltid att om jag mot all formodan skulle fa tinnitus sa skulle det vara pa grund av nagon konsert - typ Millencolin eller nagot annat hogljutt. Att det blev av en glodlampa kanns ju lite mer snopet maste jag saga.. Det ar ju inte direkt nagot man blivit varnad for i skolan/andra stallen.

Stringburka:

Den låg på ungefär som att kanske ha en dammsugare i rummet bredvid. Jag hörde vad folk sa, men allt grötade sig något extremt och det var väldigt störande. Dock hade jag aldrig lock så att säga.

Hm, okey. Mer som ett riktigt hogt sus da kanske? Eller pep det ocksa? Hur lange holl det i sig sa - tva veckor? (Du far ursakta alla fragor.. Just nu ar jag verkligen inne pa att forsoka ta reda pa sa mycket som helst om den har forbannade 'sjukdomen')

Stringburka:

Nej, för lat.

Attans. Ska i alla fall forsoka fa lite svar fran Sverige via min familj och vardcentral, far hoppas pa battre lycka dar.

Stringburka:

Har hört att kaffe och värktabletter kan göra det värre, i övrigt vet jag inte. Nu när den är såpass svag tänker jag sällan på den, ens när jag hör den. Den blir så självklar så att säga.

Okey.. Da ar det ratt lugnt pa den fronten i alla fall da. Anvander knappt varktabletter och kaffe dricker jag aldrig.

Hur ar det annars - till exempel efter en utekvall pa en klubb med hog musik? Och hur har det gatt pa t.ex. festivaler och andra spelningar? Har du kant att det har blivit samre, eller har det legat kvar pa samma niva?


   
SvaraCitera

_sofi:

Aha okey, drygt. Utan oronproppar?

Jupp. Hade inte tänkt på att ta på dem än. Var min första konsert någonsin, och jag trodde det skulle vara mer en presentation först. Särskilt som ingen hade hört bandet 2003 (de var bara förband, skulle aldrig betala för sån skit).

_sofi:

Hm, okey. Mer som ett riktigt hogt sus da kanske? Eller pep det ocksa?

Det var bara ett pip. Det var som värst i knappt två veckor, sen avtog det gradvis. Ingen fara med frågorna, det är ju inte precis uppmuntrande att få det.

_sofi:

Hur ar det annars - till exempel efter en utekvall pa en klubb med hog musik? Och hur har det gatt pa t.ex. festivaler och andra spelningar? Har du kant att det har blivit samre, eller har det legat kvar pa samma niva?

Är det hög ljudnivå får jag lätt pip i öronen efteråt, men det beror också på vad det är för ljud. Bil med öppet fönster kan ge mig pip bara av ljudet, men jag lyssnar på hög musik hemma utan att lida av det. Om man finner ljudet i sig behagligt eller inte påverkar. Går varken på spelning eller klubb speciellt ofta, så det kan jag tyvärr inte uttala mig om :/


   
SvaraCitera

Fick tinnitus när jag var 12 år från bergochdalbanan på liseberg. Det varade i ett halvår och även nu, 10 år senare har det inte gått över till 100%. Dock hör jag det bara om det är knäpptyst i min omgivning så det påverkar inte min vardag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jupp. Hade inte tänkt på att ta på dem än. Var min första konsert någonsin, och jag trodde det skulle vara mer en presentation först. Särskilt som ingen hade hört bandet 2003 (de var bara förband, skulle aldrig betala för sån skit).

Usch, vad trakigt. Inte latt att veta kan jag tanka mig.. Sjalv har jag gatt i skolor som overrost alla med information om tinnitus och oronproppar. Nagon gang langs vagen kunde dom ju slangt in ett varningens ord om glodlampor ocksa [rolleyes]

Stringburka:

Det var bara ett pip. Det var som värst i knappt två veckor, sen avtog det gradvis.

Okey, hoppas att mitt ocksa kommer att avta. Just nu hor jag det framst nar det ar tyst eller halvtyst - men ibland 'overrostar' det saker. Var till exempel pa en strand i forrgar och da lyckades det overrosta bada vagorna och en helikopter som flog forbi.. Inte sa kul.

En annan grej ar att det forvarrar vissa ljud, till exmpel ljudet fran en tv. Kanns det igen?

Stringburka:

Ingen fara med frågorna, det är ju inte precis uppmuntrande att få det.

Verkligen inte. Jag tror att det kan vara det jobbigaste jag har varit med om, eftersom det inte kommer att forsvinna. Men forsoker tanka att jag haft valdig tur anda.. Hade jag suttit med ansiktet vant mot lampan hade jag antagligen blivit blind/fatt allvarliga synskador. Jag tror att det far bli det jag far forsoka tanka pa nar det kanns jobbigt. Hur kanner du.. Tankte eftersom det har gatt sa manga ar. Kan du fortfarande ma daligt over det ibland?

Stringburka:

Är det hög ljudnivå får jag lätt pip i öronen efteråt, men det beror också på vad det är för ljud. Bil med öppet fönster kan ge mig pip bara av ljudet, men jag lyssnar på hög musik hemma utan att lida av det.

Okey, antar att man far forsoka testa och se vad man klarar av. Vill bara inte att det ska bli varre :s


   
SvaraCitera

_sofi:

Okey, hoppas att mitt ocksa kommer att avta. Just nu hor jag det framst nar det ar tyst eller halvtyst - men ibland 'overrostar' det saker.

Du ska se att det nog kommer bli bättre. Om inte annat så lär man sig att ignorera det.

_sofi:

En annan grej ar att det forvarrar vissa ljud, till exmpel ljudet fran en tv. Kanns det igen?

Ja. Ljudet blir skrikigare och gör fysiskt ont.

_sofi:

Men forsoker tanka att jag haft valdig tur anda.. Hade jag suttit med ansiktet vant mot lampan hade jag antagligen blivit blind/fatt allvarliga synskador.

"Always look on the bright side of life" 🙂
Dessutom hör ju typ halva UM röster istället, lär ju vara värre XD

_sofi:

Hur kanner du.. Tankte eftersom det har gatt sa manga ar. Kan du fortfarande ma daligt over det ibland?

Nah, jag har ganska svårt för att må dåligt över sådana saker så jag tror jag sluppit det. Men ibland kan det vara svårt att identifiera källan till dåligmående.

_sofi:

Okey, antar att man far forsoka testa och se vad man klarar av. Vill bara inte att det ska bli varre :s

Precis 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Du ska se att det nog kommer bli bättre. Om inte annat så lär man sig att ignorera det.

M, precis. Har precis skickat ivag min kare far hemma i Sverige till en vardcentral. Far se vad han kommer tillbaka med for information. Forhoppningsvis nagot som gor att jag mar lite battre.

Stringburka:

Dessutom hör ju typ halva UM röster istället, lär ju vara värre XD

Haha, ja. Minst sagt.. Det kunde ju alltid vara varre liksom. Och tack for att du tog dig tid at svara pa alla mina miljoner fragor. Kanns lite battre nar nagon svarar istallet for att sitta och lasa uppsatser och annat. [smile]


   
SvaraCitera

_sofi:

Haha, ja. Minst sagt.. Det kunde ju alltid vara varre liksom. Och tack for att du tog dig tid at svara pa alla mina miljoner fragor. Kanns lite battre nar nagon svarar istallet for att sitta och lasa uppsatser och annat. [smile]

Inga problem! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bump.


   
SvaraCitera