Aviseringar
Rensa alla

Tips för köp av digital systemkamera!


Tobbish: Som det låter verkar D3200 vara det bästa alternativet för mig. Innan jag blivit frälst av fotodjävulen är det antagligen klokast att inte ta mig vatten över huvudet med något avancerat, då mina ambitioner är ganska luddiga just nu. Jag vill mest kunna ta bilder med bättre kvalité än idag (tjena, iPhone 4S), samt vid tristess i hemmet kunna gå ut och ta skarpa bilder i ett blåbärs intima zon eller vad som nu kommer i min kreativa väg!

Såg nu att D5200 visst hade blixt och video, specifikationerna på Nikons hemsida verkade bara inte vara ifyllda!

Dessa skulle jag säga att du bör kika nämre på, de är alla nyare (tycker det känns ovärt att köpa en kamera som släppts för sisådär 2-3 år sedan) instegsmodeller som passar vad du är villig att betala:

  • Nikon D3200
  • Nikon D5200
  • Canon EOS 100D
  • Canon EOS 700D

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Såg nu att D5200 visst hade blixt och video, specifikationerna på Nikons hemsida verkade bara inte vara ifyllda!

Dessa skulle jag säga att du bör kika nämre på, de är alla nyare (tycker det känns ovärt att köpa en kamera som släppts för sisådär 2-3 år sedan) instegsmodeller som passar vad du är villig att betala:
Nikon D3200
Nikon D5200
Canon EOS 100D
Canon EOS 700D

Åhå! Bäst att ta en titt på dessa med då! Tackar så mycket för tipsen! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det skiljer en del mellan de olika bildsensorerna som Canon och Nikon
använder sig utav. Canon envisas med att använda egentillverkade
bildsensorer medan Nikon och ett flertal andra använder sig utav
Sony-tillverkade bildsensorer som presterar bättre.

Länkar till ett par sensorjämförelser:
Canon EOS 100D + Nikon D3200
Canon EOS 700D + Nikon D5200

Sedan så skulle jag vilja föreslå några alternativ till det som redan har nämnts i tråden:
Pentax K-5 + 18-55 WR, £579.95/6100 SEK. I samma klass som Nikon D7000
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-301855ejw r" target="_blank">Pentax K-30 + 18-55 WR, 4490 SEK
Du kan även kolla på Sonys SLT-kameror

Fördelar med Pentax-alternativen:
Till skillnad från Canon och Nikon så har Pentax inbyggd bildstabilisation.
Kamerahus och kit-objektiv är vädertätade. Länk till en demonstration av vädertätningen

Jag skulle nog ha valt K-5 av dessa alternativ.
Synd att jag redan har en kamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla  http://www.mobil.se/nyheter/nytt-fran-samsung-ativ-q-och-galaxy-nx-1.524564.html

Galaxy NX verkar lite småcool även om jag inte tror att det kommer bli någon träff, iaf inte i Europa.


   
SvaraCitera