Aviseringar
Rensa alla

Tips hur man skaffar sköthäst eller blir medryttare?


Ämnesstartare

Hejsan[smile] jag skulle jätte gärna ha en sköthäst eller bli medryttare på en häst. Detta verkar vara näst intill omöjligt, är det någon som har tips på hur man kan göra för att hitta någon som vill ha en skötare eller så till sin häst?


   
Citera

blocket.se


   
SvaraCitera

Du kan ju knappast ha försökt om du finner det omöjligt?!


   
SvaraCitera

Imoon:

Du kan ju knappast ha försökt om du finner det omöjligt?!

beror helt på. hon är 15, överlag är 15åringar inga talanger inom ridning eller har stor information om hur en häst går bra eller om skador. till en tjock liten fjording skulle jag kunna lämna min häst, men en tävlingsponny/fint halvblod skulle jag inte låta en oerfaren 15 åring rida. både teoritiska kunskaper och ridkunskaper är inte så bra då,hur bra man än tror man är. även hantera en häst från marken om d händer nåt är inte 15 åringar skitduktiga med heller om man säger så.


   
SvaraCitera

Tözen:

beror helt på. hon är 15

Tänkte jag inte ens på[bigsmile]
Nä, klart 🙂

Uppfattade det som att hon inte kunde hitta annonser[crazy]


   
SvaraCitera

Imoon:

Uppfattade det som att hon inte kunde hitta annonser

jag tror mest d är för folk vill ha ansvarsfulla medryttare till sina hästar.en 15åring har inte en jalle om vad som händer om en häst dampar när man tex leder den, många småungar SLÄPPER taget om hästen direkt för dom blir rädda och säger "oj"=inte ansvarsfullt.
15 åringar=no-no,dom ska hålla sig till att bli skötare på ridskoleponnysar på det lokala ridsällskapet istället.
iof så hade jag min ronja på foder när jag va 15, en smällfet gammal nordis som va enormt stark och bestämmd. men funkade bra,för hon va för lat för att skena iväg och sånna saker både på mark och uppsutten.

Bara en gång hon skena 20 meter,när min sadel gled runt för hon va så tjock så jag hamna på sidan i skogen,med handhäst oxå så tyglarna gick sönder,men tjocka småhästar?kom 20 meter till närmsta fina gräsplätt dock. [sad]


   
SvaraCitera

Om man kollar annonser, skriver/pratar moget när ni hörs av första gången, visar att du kan mycket och är seriös är det ganska lätt att få tag på medryttarhäst. Sen är ju frågan hur mycket slit man vill lägga ned för någon annans skull, och dessutom betala för det.


   
SvaraCitera

Tözen:

jag tror mest d är för folk vill ha ansvarsfulla medryttare till sina hästar.en 15åring har inte en jalle om vad som händer om en häst dampar när man tex leder den, många småungar SLÄPPER taget om hästen direkt för dom blir rädda och säger "oj"=inte ansvarsfullt.

Haha ja ofc, hade jag en häst skulle jag knappt låta en 15 åring jag kände bli fodervärd.. Om inte föräldrarna ALLTID var med, var intresserade och kunniga.. då kanske[cute]


   
SvaraCitera

Imoon:

Haha ja ofc, hade jag en häst skulle jag knappt låta en 15 åring jag kände bli fodervärd.. Om inte föräldrarna ALLTID var med, var intresserade och kunniga.. då kanske

skulle aldrig lämna en 15 åring ensam med en häst jag ägde,låta den sköta,men under uppsyn.gillar inte folk som tallar på mina saker jag gillar. inte småfjortisar som tycker att ridning går ut på galopp och hoppning enbart 95%av ett pass och tycker d är astråkigt och onödigt att borsta och visitera hästen.


   
SvaraCitera

Tözen:

inte småfjortisar som tycker att ridning går ut på galopp och hoppning enbart 95%av ett pass och tycker d är astråkigt och onödigt att borsta och visitera hästen.

Haha så jävla fel ni båda har. Finns många riktigt duktiga femtonåringar som är riktigt noggranna med vad de gör. Man måste bara hitta dem.


   
SvaraCitera

mjölk:

Haha så jävla fel ni båda har. Finns många riktigt duktiga femtonåringar som är riktigt noggranna med vad de gör. Man måste bara hitta dem.

jag känner en på 15 som tävlat redigt högt för att vara så ung och är duktigare än mig på ridning, men den teoretiska kunskapen och markhanteringen brister enormt på yngre.får ofta: malin,min häst har ett sår på benet,kan du kolla,kan jag rida? så är d bara ett skrapmärke


   
SvaraCitera

Tözen:

jag känner en på 15 som tävlat redigt högt för att vara så ung och är duktigare än mig på ridning, men den teoretiska kunskapen och markhanteringen brister enormt på yngre.får ofta: malin,min häst har ett sår på benet,kan du kolla,kan jag rida? så är d bara ett skrapmärke

Behöver väl inte innebära att det är så för alla?

Men jag antar att det finns både och. För några dagar sen såg jag sedan en tjej i den åldern skrika och piska på sin ponny för att den var rädd att gå i vatten :S Henne skulle jag inte lämna med min häst för fem sekunder.


   
SvaraCitera

mjölk:

Behöver väl inte innebära att det är så för alla?

som sagt,blandad kompott,men dom få som kan hantera hästar bra vid en sån ålder och rida hyfsat har oftast egen häst/hästar att tävla med.
och resterande 15 åringar är som sagt idioter när det kommer till hästhantering. och även rädd för hästar när det handlar om vissa situationer.


   
SvaraCitera

Tözen:

inte småfjortisar som tycker att ridning går ut på galopp och hoppning enbart 95%av ett pass och tycker d är astråkigt och onödigt att borsta och visitera hästen.

Åh Herre, att sådana ens finns! Jag har haft turen att inte ens möta sådana[bigsmile]

Haha jag måste säga att jag inte ens förstår grejen med galopp, skritt är ju det bästa[love] och trav ibland. Men galopp?! Kan väl vara kul, men nä, helst inte^^

mjölk:

Haha så jävla fel ni båda har. Finns många riktigt duktiga femtonåringar som är riktigt noggranna med vad de gör. Man måste bara hitta dem.

Nej, det tycker inte jag. Bara för att dessa femtonåringar är duktiga så innebär det inte att de kan hantera ett sådant ansvar, det handlar ju även om att hästar är stora djur och kan skada ryttaren. Det är ett grymt stort ansvar även för ägaren, skadas fodervärden så ligger det ju lite på ens ansvar.

Jag vet 12-åringar på det stall jag nyligen praktiserat på som är otroliga med hästar! Verkligen grymt duktiga, de vet hur de ska hantera hästen i olika situatuioner och är riktigt duktiga ryttare, MEN en 12-åring är inte redo för ett sådant ansvar och inte heller en 15-årig.

Bara för att de är duktiga och noggranna innebär det inte att de klarar av att komma till stallet flera gånger i veckan och ha eget ansvar för en häst.


   
SvaraCitera

Imoon:

Haha jag måste säga att jag inte ens förstår grejen med galopp, skritt är ju det bästa och trav ibland. Men galopp?! Kan väl vara kul, men nä, helst inte^^

beror på vilken häst, ponnyn jag tävlade,min älskling,liten fet ponny så va skritten bäst att jobba i,sen galoppen som va kul att samla till max och sen länga och hålla på så för han va duktig,men traven faller jag aldrig för,skritt är bästa. [y]kasnke för min nordsvensk va så fet att hon inte orka springa kanske[blush]skritt i skogen med fet nordsvensk är najs,eller promenera brevid.

inte galoppera non stop och hoppa.

Imoon:

Åh Herre, att sådana ens finns! Jag har haft turen att inte ens möta sådana

eller sånna som "åh,d är nåt fel på min dumma häst,den vägrar hoppa!",ah,men d kan ju va så att du rider den fel så den vägrar när veterinären säger den är helt frisk.


   
SvaraCitera