Aviseringar
Rensa alla

Tips hur man skaffar sköthäst eller blir medryttare?


Tözen:

en 15åring har inte en jalle om vad som händer om en häst dampar när man tex leder den

Jag är 15 har egen häst och ridit in en. Så tycker du ska sluta vara så fördomsfull[no-no]


   
SvaraCitera

Imoon:

Bara för att de är duktiga och noggranna innebär det inte att de klarar av att komma till stallet flera gånger i veckan och ha eget ansvar för en häst.

Har väl mera med individen att göra än åldern? Tycker det gäller det mesta med hästar, och jag har sett fler 40-åringar som behandlar hästar tanklöst än tonåringar.


   
SvaraCitera

Tözen:

nordsvensk

[love][love][love][love][love][love]

Tözen:

skritt i skogen med fet nordsvensk

[love][love][love][love][love][love][love][love]

Tözen:

"åh,d är nåt fel på min dumma häst,den vägrar hoppa!",

Haha[bigsmile]
Det är då man tar fram piskan och visar fjortisen att åtminstone hon kan hoppa. Liksom, kan ryttaren hoppa spelar det väl egentligen ingen roll om hästen vill, man Dold text: läs: jag/den som håller piskan kan ju ha kul ändå[badgrin]


   
SvaraCitera

HonMedDreads:

Jag är 15 har egen häst och ridit in en. Så tycker du ska sluta vara så fördomsfull

du kan läsa texterna nogrannare,och bara för man ridit in en häst så betyder d inte att den är rätt inriden,du kanske tycker du gjort på rätt sätt som kanske var fel för hästen. läs texten nogrannare,säger att dom flesta 15 åringarna inte kan hantera hästar så bra som dom tror både ridmässigt och teoretiskt. jag har med ridit in en häst,men d gör mig inte till proffs på ridning.


   
SvaraCitera

mjölk:

Har väl mera med individen att göra än åldern? Tycker det gäller det mesta med hästar, och jag har sett fler 40-åringar som behandlar hästar tanklöst än tonåringar.

Ja självklart! Men hade jag en häst skulle jag välja en fodervärd med erfarenhet. Men jag skulle också ha en åldersgräns på 18 år eller 15 år med erfaren och intresserad förälder.

Jag vet att jag själv, hur mycket jag än tycker om hästar, aldrig skulle klara ett sådant ansvar när jag var 15 och jag vet nog ingen som skulle det helt.


   
SvaraCitera

Tözen:

jag har med ridit in en häst,men d gör mig inte till proffs på ridning.

ok läste lite nogrannare nu, men jag har inte sagt att jag är proffs på något sätt men att jag kan ta ansvar och klarar av min häst och att det finns många 15åringar som kan det, men sen finns det u sånna som inte kan det heller.


   
SvaraCitera

HonMedDreads:

ok läste lite nogrannare nu, men jag har inte sagt att jag är proffs på något sätt men att jag kan ta ansvar och klarar av min häst och att det finns många 15åringar som kan det, men sen finns det u sånna som inte kan det heller.

du skriver DIN häst,din häst är DITT ansvar och dina föräldrars,vi pratar om 15 åringar med foderhästar.15 åringar som har eghna häåstar har för d mesta föräldrar närvarande och betalda privatlektioner=utvecklar dom och delat ansvar.pratar om 15 åringar som fodervärdar åt någon annans häst.


   
SvaraCitera

Tözen:

15 åringar som fodervärdar åt någon annans häst.

Ok skulle nog inte låta någon 15åring va medryttare på min häst inte någon annan heller.


   
SvaraCitera

HonMedDreads:

Ok skulle nog inte låta någon 15åring va medryttare på min häst inte någon annan heller.

är precis d jag och imon kommit fram till[tired]du är själv 15


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flygfä:

tips på hur man kan göra för att hitta någon som vill ha en skötare eller så till sin häst?

Du skulle t ex kunna kolla runt lite på blocket, det finns även hästnet.se och hästannonser.se
du kan även annonsera själv (blocket kostar 20:- inkl bild) de andra två är gratis. Om du har någon kompis eller annan kontakt så kan du ju fråga om du kan börja hjälpa till att rida/sköta hennes/hans häst.
Hoppas du lyckas få medryttar/sköthäst snart! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sätt upp en intresselapp på närmaste ridskola/skolor där du berättar om dig själv, och att du är intresserad av att hjälpa till. det är ju där hästfolket finns!


   
SvaraCitera

Tözen:

pratar om 15 åringar som fodervärdar åt någon annans häst.

jag var 14 när jag hade min.
dock i ett ridskolestall, men flyttade illa kvickt eftersom de andra ägarna till privathästarna där var cp. no lie

skulle gå ner o hämta min häst i hagen (hon kan vvara lite svårfångad) och mäts av fem stora hästar och min ponny i panikslagen galopp komma rusandes mot mig, och de VUXNA som skulle ta in alla hästar står 100 meter bort, viftar med stora jävla avklippta buskar (läs miniträd) och viftar som idioter och ropar åt ig att akta mig? de har alltså sprungit runt i hagen och viftat med träd, och sa till varandra och mig när de kom närmare mot grinden: "vi lägger dom här här, dom kan ju behöva användas imorgon igen"

liksom.
du skulle lämna din häst till till synes ansvarsfulla vxna som haft häst i 13 år, men som i smyg beter sig så?

du kan ju aldrig veta, liksom.
den där 14åringen kan ju vara 100 ggr duktigare och mer ansvarsfull ur ett horsemannamässigt perspektiv, bara att hon inte redan har egen häst pga ekonomin.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera