Aviseringar
Rensa alla

Tips om fortsatta studier för Samhällare!


Ämnesstartare

vad utbildar man sig till när man går samhälle? ;o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Då är det alltså samhälle som gäller! du sa ju själv att du hade fallenhet för svenska, engelska och samhällskunskap. Bara att köra!

Usch, nej jag vill inte. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

vad utbildar man sig till när man går samhälle? ;o

Att plugga vidare -sherlock
Om du bara går på gymnasium kmr man ingenstans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Om du bara går på gymnasium kmr man ingenstans

va?![surprised] Jag går bygg och ska bara gå gymnasium! Måste jag plugga vidare om jag ska någonstans?[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

bor man hemma efter 18 är det fan lite illa altså.

Eh, de flesta 18-åringar går fortfarande gymnasie? Eller räknar jag fel?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Eh, de flesta 18-åringar går fortfarande gymnasie? Eller räknar jag fel?

Efter 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

Efter 18

Efter 18 så fyller man nitton, vanligtvis går man ut gymnasiet då. Om man fyller år någorlunda tidigt på året så lär man göra det innan terminens slut, och därmed även innan eventuellt universitet/högskola/whatever börjar. Känns ganska otaktiskt att flytta hemifrån då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare
JAHA den här tråden var till föga nytta
[tired]

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Då är det alltså samhälle som gäller!

Teknik då? jävligt bra bas utbildning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

bor man hemma efter 18 är det fan lite illa altså.

gå och dööööööö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Salocin:

Teknik då? jävligt bra bas utbildning

Har du läst topic? Annars är du ju helt lobotomerad[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ekonomi, juridik, statskunskap eller psykologi är det jag skulle kunna tänka mig som inte är naturvetenskapligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testosterone:

Ekonomi, juridik, statskunskap eller psykologi är det jag skulle kunna tänka mig som inte är naturvetenskapligt.

tack! första seriösa svaret hittills.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, men socionom då? Det läser jag till, efter att ha gått samhälle språk. Det är en väldigt bred utbildning, när man är klar kan man jobba eller plugga vidare och inrikta sig mer. Det man hör mest om är väl att socionomer jobbar på socialtjänsten ect, men det finns så mycket mer. Det som går igen i alla socionom-yrken är att man gör något bra för andra, men man kan självklart även arbeta inom en privat marknad eller på strukturell nivå.

Seriöst nog?[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Vad studerar/ska ni studera för något!

Jag läser juridik och (fr o m måndag) även genusvetenskap och svenska på kvartsfart.

Hell_man:

Berätta gärna vad eran kurs innebär, alltså vilka ämnen som behandlas, vad blir man när man är examinerad?

Genusvetenskapen är väldigt grundläggande och av den blir jag, precis som med svenskan, ingenting, utan dessa är enbart en form av fritidssysselsättning.

Juridiken däremot genererar så småningom i en juristexamen och beroende på betyg och ambitioner kan man bli i princip vad som helst inom juridiken, alltifrån att läsa vidare och doktorera, till att arbeta med traditionella juristyrken såsom domare, åklagare, kronofogde och advokat, till exempel.

Det skall även tilläggas att studietakten ambitionsnivån hos studenterna är hög, och man har inte mycket tid över till annat. Läser man dessutom en eller ett par extra kurser inskränks ens fritid än mer och blir till sist ingen alls.

Hell_man:

hur bor ni?

Studiecell, även kallat korridorsrum. Rätt trevligt.


   
SvaraCitera