Aviseringar
Rensa alla

tips om hälsa


Ämnesstartare

hej!

jag är en kille på 15 år, blir 16. Alltid varit lite mullig typ,mer fett runt magen, låren, brösten ex. och jag försöker allt jag kan för att vi den där shapen.

Jag är rätt liten ändå, med kläder på ser jag jättesmal ut men nu t.ex. när det är sommar så blir det bara pinsamt.

Men det är konstigt, jag tränar och är väldigt noga med maten.

Då när jag börja högstadiet var jag väl som jag är just nu, inte så mullig, men sen i 7an och 8an då kom tiden där jag började köra väldigt mycket data, chips, läsk varje dag,
slutade med mina sporter. Det förstår jag, det är det stora problemet som skapade de här.

Men nu när jag började nian vägde jag 60kg.
Jag har börjat med fotbollen, bandyn, golf och gymmet nu i år.
Första terminen tänkte jag inte direkt vad jag år och var noga med det men jag undvik ändå chips/godis/läsk,
ja det jag visste va dåligt för hälsan. Jag gick ner från 60 till 53kg. och det är jag jättenöjd över,
Men saken är det att jag inte bryr mig ett skit om vad jag väger, vill bara ha en vältränad kropp.

Så nu sista terminen av nian blev jaf mycket noggare, Speciellt med maten, Jag var nog inte så jätte noga mellan vinterlovet-påsklovet, då Åt jag fortfarande chips/godis på Fredag och lördag, och ibland kanske på söndagen.
men det var en liten mängd.

Men påsklovet och framåt har jag verkligen börjat kämpa nu.
Jag tränar 3 gånger i veckan + match, idrott i skolan 2 dagar i veckan, ibland är jag ute och springer.
Jag kör också golf. ang maten har jag slutat nästan helt med onyttigheterna, ibland kanske en liten chockladkaka på lördagen, Men annars inget, Aldig läsk, aldrig chips, aldrig godis.

Och det är det jag tycker är konstigt och det är då min fråga är, varför ser jag inga resultat?
Tränar nästan hela tiden 3ggr i veckan, golf rundor på 2-4timmar, idrott i skolan, och hemma lite stryrketräning.
knappt några onyttigheter.

jag har också läst att stress och sömnen kan vara ett problem också, men jag känner mig inte stressad och aldrig varit de i mitt liv heller.
Sömn, 23:00 till 07:00. Så ser inget problem med det.

Dock har jag hört att visa har sagt att jag fått smallare ansikte,
märkt lite lite att lite fett är borta från magen och brösten.

Jag lider verkligen med det här bara att jag inte visar det för nån och skulle verkligen vilja va stolt
över min kropp, det har även gjort att jag inte vågar skaffa flickvän, vill det men vem vill vara tillsammans
med en som är tjock...

Men min fråga är då, vad är det jag gör fel?

Väldigt tacksam för svar!
mvh


   
Citera
Ämnesetiketter

toblerone:

ja det jag visste va dåligt för hälsan. Jag gick ner från 60 till 53kg. och det är jag jättenöjd över,

Såvida du inte är typ 160 cm lång borde du vara smal som en pinne.


   
SvaraCitera

toblerone:

Dock har jag hört att visa har sagt att jag fått smallare ansikte,
märkt lite lite att lite fett är borta från magen och brösten.

Det brukar försvinna först vid ansiktet, allt tar sin tid though! Träna på du och fortsätt i samma anda ett par år så ska du se att det blir resultat!


   
SvaraCitera
Paseo

Hur blir man smal genom att spela golf? Eller är jag dum i huvudet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Såvida du inte är typ 160 cm lång borde du vara smal som en pinne.

jag är 165.

Paseo:

Hur blir man smal genom att spela golf? Eller är jag dum i huvudet?

Man går i ett ganska högt tempo i 2-4timmar, mycket backar också vilket är bra motion och förbrännar mycket antar ja.


   
SvaraCitera

Det är jättebra att du har börjat träna och börjat tänka på vad du äter. Folk säger att du ser smalare ut, men du ser det inte själv. Du skulle kanske tagit en bild på dig halvnaken innan du började träna så hade du kanske sett resultat, det är jättesvårt att se skillnad själv eftersom du ser din kropp varje dag.
Måste också tillägga att i vissa perioder är det väldigt svårt att gå ner i vikt, jag vet inte om du är sen i puberteten eller så...det kan vara en förklaring då kroppen samlar på mitt lite mer fett än vanligt precis innan man utvecklas till "man", därefter går du snabbt ner i vikt igen.

Lycka till!


   
SvaraCitera

toblerone:

Tränar nästan hela tiden 3ggr i veckan, golf rundor på 2-4timmar, idrott i skolan, och hemma lite stryrketräning.

5 dagar i veckan skall du träna.. Och inget tjafs som golf för det ger inte mycket. [no-no] Ut och spring varje dag/natt!

Sägs att man skall springa 30 min för att det skall ge nåt, men har du ej den konditionen än, så börja lugnt och öka sedan!


   
SvaraCitera

S3ON:

Och inget tjafs som golf för det ger inte mycket.

Man bränner nog mer fett om man spelar golf pga arbetspuls lr vad d1 heter osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Manglind:

Det är jättebra att du har börjat träna och börjat tänka på vad du äter. Folk säger att du ser smalare ut, men du ser det inte själv. Du skulle kanske tagit en bild på dig halvnaken innan du började träna så hade du kanske sett resultat, det är jättesvårt att se skillnad själv eftersom du ser din kropp varje dag. Måste också tillägga att i vissa perioder är det väldigt svårt att gå ner i vikt, jag vet inte om du är sen i puberteten eller så...det kan vara en förklaring då kroppen samlar på mitt lite mer fett än vanligt precis innan man utvecklas till "man", därefter går du snabbt ner i vikt igen.Lycka till!

Du har rätt i det du säger, är väldigt sen i puberteten, ljus röst, inte så mycket hår över kroppen.


   
SvaraCitera

S3ON:

så börja lugnt och öka sedan!

Skulle inte s3on dö för evigt sa du? O:


   
SvaraCitera

toblerone:

jag är 165.

Alltså..
Om du är 165cm och väger 53kg är du INTE tjock. Långt ifrån, du skulle lätt kunna vägra några kg till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

5 dagar i veckan skall du träna.. Och inget tjafs som golf för det ger inte mycket. Ut och spring varje dag/natt! Sägs att man skall springa 30 min för att det skall ge nåt, men har du ej den konditionen än, så börja lugnt och öka sedan!

Ja men golf har jag bara som en hobby typ, kör ju inte nån sport för att träna, för att ha kul + tränar samtidigt, men är rätt säker på att golf ändå förbränner rätt mycket pga tiden man kör.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Skulle inte s3on dö för evigt sa du? O:

S3ON har en ny ägare! [wink]

Dold text: Ne men vafan.. Man skriver så mkt skit vettu.. Har vant mig vid S3ON, skulle aldrig klara av att leva under något annat nick. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Manglind:

Alltså..Om du är 165cm och väger 53kg är du INTE tjock. Långt ifrån, du skulle lätt kunna vägra några kg till.

jag bryr mig inte direkt vad jag väger, vill bara ha en vältrännad kropp!

S3ON:

Ut och spring varje dag/natt! Sägs att man skall springa 30 min för att det skall ge nåt, men har du ej den konditionen än, så börja lugnt och öka sedan!

Jo jag har bra kondition och jag brukar då och då springa men eftersom jag nästan tränar varje dag blir det inte ofta att springa, Då det är uppehåll, borta från någon träning, då är det jag springer.


   
SvaraCitera

Nu vet jag ju inte hur lång du är. Men 50-60kg är verkligen inte mycket. Problemet sitter nog inte i mängden fett utan i mängden muskelmassa. Men nu har du ju tur att du är i en väldigt fördelaktig ålder där musklerna växer utav bara fan så länge du tillför ordentligt med näring. Så se till att äta ordentligt!

Att forma sin kropp som man vill ha den kräver massor av motivation men också kunskap om kost och träning. Så om du verkligen känner dig motiverad så finns det massor av information om hur du går till väga på internet.


   
SvaraCitera